لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

احتمال توسل ايران به زور در مبارزه با دزدان دريايی


معاون وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت: « ايران در صورت لزوم برای مقابله با دزدان دريايی رباينده کشتی ها از زور استفاده خواهد کرد.»


علی طاهری هنگام بازديد از نخستين نمايشگاه تخصصی «عملکرد و دستاوردهای حراست» گفت: «موضع جمهوری اسلامی ايران اين است که با اين موضوع بايد با اقتدار کامل برخورد شود.»


او با اشاره به اين که ايران بر اساس قوانين بينالمللی در چنين مواردی حق استفاده از زور را دارد گفت: «جمهوری اسلامی توانايی رويارويی با دزدان دريايی را دارد. در صورت لزوم ما ميتوانيم از زور استفاده کنيم.»


هفته گذشته کشتی هنگ کنگی «ديلايت» که در اجاره ايران است با ۲۵ خدمه و ۳۶ هزار تن گندم در راه آلمان به بندرعباس در حوالی خليج يمن توسط دزدان دريايی سوماليايی ربوده شد.


دزدان دريايی در سال جاری در يکی از پررفت وآمدترين مسيرهای کشتيرانی دنيا دست به ربودن چندين کشتی تجاری و باری زده اند، از جمله يک کشتی عظيم متعلق به عربستان سعودی که ارزش بار نفت آن حدود صد ميليون دلار تخمين زده ميشود.


در همين حال حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در يک کنفرانس خبری اشاره کرد که ايران برای حل اين مسئله «تمام گزينه ها را روی ميز دارد.»


آقای قشقاوی بدون اين که به اين «گزينه ها» اشاره کند خواستار يافتن راه حلی بين المللی برای اين مسئله شد، راه حلی که سازمان ملل و تمام کشورهای درگير در اين مسئله را شامل شود.


معاون وزير راه و ترابری با اشاره به کشتی ربوده شده «ديلايت» نيز گفت که مذاکراتی در اين مورد «با طرف مقابل آغاز شده» است.


خطوط کشتيرانی جمهوری اسلامی، بزرگترين شرکت کشتيرانی ايران، نيز اعلام کرد که دزدان دريايی شرايط خود را برای آزاد کردن اين کشتی اعلام کردهاند، اما مشخص نکرد که اين شرايط چيست.


در ۳۱ مرداد ماه سال جاری نيز کشتی ايرانی ديانت، در حالی که با ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد معدنی و صنعتی از چين به سمت هلند در حرکت بود، در آبهای دريای عدن دزديده شد. ايران ديانت هفت هفته بعد، و پس از مذاکره با دزدان دريايی سوماليايی آزاد شد.


XS
SM
MD
LG