لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

دریچه: مروری هفتگی بر وقایع حوزه حقوق بشر در ایران


Iran-- Tehran, undated photo of Evin Prison , located in northwestern Tehran.
Iran-- Tehran, undated photo of Evin Prison , located in northwestern Tehran.
نیروهای امنیتی روز یکم شهریورماه با ورود به چند کمپ کمک رسانی به زلزله زدگان در جاده تبریز- ورزقان، ‌ده ها نفر را بازداشت کردند.

بستگان برخی از بازداشت شدگان درگفتگو با رادیو فردا گفته اند هنگامی که نیروهای امنیتی و سپاه قصد داشته اند کمک های جمع آوری شده مردمی را ضبط کنند، با مقاومت مردم مواجه شده اند و این مقاومت به بازداشت شماری از امدادگران داوطلب منجر شده است.

حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر که مدتی است برای دوران نقاهت بعد از عمل جراحی در مرخصی استعلاجی به سر می برد،هم که به همراه پدرش احمد رونقی ملکی برای کمک به زلزله زدگان رفته بود جزو بازداشت شدگان است.

بابک اجلالی از بستگان حسین رونقی ملکی درباره این بازداشت ها توضیحات بیشتری می دهد:

«دو روز بود که در منطقه درگیری ایجاد شده بود. داوطلبان می خواستند کمک های مردمی را جمع آوری کنند و مجوز فعالیت در منطقه را هم داشتند. چون افرادی که برای کمک رسانی درمنطقه دور مایل به فعالیت بودند باید مجوزی از نهادهای امنیتی برای فعالیت خودشان دریافت می کردند.»

آقای اجلالی در ادامه می گوید: «وقتی من پرسیدم آقای حسین رونقی گفت که ما بابت مجوز مشکلی نداریم و چنین مجوزی را دریافت کرده ایم و نمی توانند ما را بازداشت کنند.
۱۵ دقیقه قبل از بازداشتشان که صحبت می کردم ، حسین می گفت که تهدید کرده اند که ما حکم بازداشت شما را گفته ایم تا دادستان صادر کرده و منتظریم که این حکم به دستمان برسد و احتمالا ما را بازداشت خواهند کرد.»

بابک اجلالی در ادامه گفت: «ما اصلا متوجه نشدیم که دلیل این بازداشت چه بوده است؟ چون نه جرمی اتفاق افتاده و این داوطلبان فقط به قصد کمک به مردم وارد منطقه شده اند و هیچ دلیلی برای بازداشت نمی بینیم.ظاهرا روی برخی از فعالین حقوق بشری حساس شده و به این بهانه آنها را دستگیر کرده اند. ما حدس می زنیم که اینها را به اداره اطلاعات شهرستان اهر منتقل کرده باشند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:59 0:00
لینک مستقیم

هفته پیش چند روزنامه نگار و فعال مدنی برای اجرای حکمشان به زندان اوین فراخوانده شدند، ‌از جمله: ژیلا بنی یعقوب، ریحانه طباطبایی،‌ شیوا نظرآهاری و محمدحسن یوسف پورسیفی.

حکم ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار، یک سال زندان و ۳۰ سال محرومیت از حرفه روزنامه نگاری است به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رئیس جمهوری.
همسر او، بهمن احمدی امویی هم به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به تحمل ۷ سال زندان محکوم شده است و هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود.

***

ریحانه طباطبایی هم روزنامه نگار دیگری است که به تبلیغ علیه نظام متهم شده و حکمش ۵ ماه حبس تعزیری است.
از مواردی که در حکم صادره برای این روزنامه نگار آمده، انتشار اخبار زندانیان سیاسی و متهمان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ است.

***

حکم شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر هم ۴ سال زندان است و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و اخلال درنظم عمومی.
او پس از انتخابات سال ۸۸ بارها بازداشت شده و ماه ها زندانی بوده است.

***

محمدحسن یوسف پورسیفی وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر هم هفته آینده باید برای اجرای حکمش به زندان اوین برود.
او به اتهام های اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال و نیم زندان محکوم شده است.

آقای پورسیفی درباره اتهام ها و حکمش این طور می گوید:
«اولین اتهام من اقدام علیه امنیت ملی کشور بود به خاطر عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر که گفته شده است که این مجموعه یک مجموعه غیر قانونی بوده و سه سال زندان من به خاطر عضویت در این مجموعه بوده است.»

«دو سال از حکم زندان من نیز به خاطر توهین به مقدسات بوده است که البته در مقالات و مطالبی که من در وبلاگ ساعت دلتنگی نوشته ام، هیچ نوع توهینی به مقدسات اسلام به چشم نمی خورد.»

«شش ماه هم به خاطر تبلیغ علیه نظام به من حکم زندان داده اند که مجموعه این احکام به پنج سال و شش ماه تبدیل شده است. البته من اعتراض به رای دادگاه و تجدید نظر را رد کرده ام و قرار شده است که به دادگاه انقلاب مراجعه کنم تا تحویل ترتیب من به بند ۳۵۰ اوین که همان جا دارای پرونده هستم داده شود.»

***

حکم ۱۰ سال زندان امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تایید شد.

اتهام های او اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، ارتباط با دولت متخاصم و کسب درآمد نامشروع عنوان شده، در حالی که خودش می گوید هیچ وقت فعالیت سیاسی نداشته و کل فرآیند بازداشت، اتهام زنی و بازجویی هایش غیرقانونی بوده است.

امید کوکبی دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی دانشگاه تگزاس آمریکا و از نخبگان المپیادی است که بهمن ماه ۸۹ هنگام ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

***

به گزارش برخی منابع دانشجویی حکم زندان امید رضایی فعال دانشجویی و دبیرکل سابق کانون های فرهنگی دانشگاه گیلان، در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

او به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر به تحمل ۸ ماه زندان محکوم شده است.

***

برخی گزارش ها از ایران حاکیست ایمان رشدی و همسرش شبنم متحد، دو شهروند بهایی ساکن یزد حدود دو هفته پیش بازداشت شده اند و خانواده های آنان اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری آنها ندارند.

از وضعیت یک خانواده بهایی به نام های عادل نعیمی،‌ شمیم نعیمی و الهام فراهانی هم با وجود گذشت یک ماه و نیم از زمان بازداشت شان هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست.

سیمین فهندژ سخنگوی جامعه جهانی بهایی در ژنو درباره وضعیت بهاییان می گوید:


«در یک سال گذشته فشار روی جامعه بهایی شدت گرفته است به شکلی که ما الان می بینیم که بیشتر از صد نفر بهایی در زندان به سر می برند. در حقیقت این رفتاری که دارد با بهائیان در ایران صورت می گیرد جزو یک برنامه سیستماتیک برای نابودی جامعه بهایی در ایران است.»
سیمین فهندژ‌ می افزاید: «فشارهای وارده بر بهائیان فقط شامل دستگیری نمی شود بلکه بهائیان در ایران حق کسب و کار و تحصیل ندارند. حکومت ایران دارد سعی می کند که جامعه بهایی و بهائیان یا دین شان را ترک کنند و یا از ایران خارج شوند.»

***

جمعی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در آستانه برگزاری جنبش عدم تعهد در تهران، با انتشار و ارسال نامه ای خطاب به سران و اعضای شرکت کننده در این اجلاس، وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم توصیف کرده اند.

امضا کنندگان این نامه از سران جنبش عدم تعهد خواسته اند در دیدارشان با مقام های جمهوری اسلامی، استقرار آزادی، دموکراسی و رعایت حقوق اساسی شهروندان ایرانی را به آنها گوشزد کنند.

مرتضی کاظمیان فعال سیاسی و از امضاکنندگان این نامه در این باره توضیحات بیشتری می دهد:
«
امضا کنندگان، سران شرکت کننده در اجلاس عدم تعهد در تهران را مخاطب قرار داده اند و به رفتارهای غیر قانونی و مغایر با استانداردهای حقوق بشری اشاره کرده اند که متوجه فعالان سیاسی و مدنی در ایران شده است. از سران جنبش عدم تعهد درخواست شده است که پیگیر مطالبات حقوق بشری در ایران باشند و در تماس های دیپلماتیک شان در تهران از رهبران جمهوری اسلامی درخواست کنند که زندانیان سیاسی را آزاد کنند.»

آقای کاظمیان می افزاید: «به طور مشخص به سرکوب بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ که متوجه بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی شده، اشاره شده و همین طور هم تداوم سرکوبی که متوجه جامعه مدنی ایران شده است. از سران عدم تعهد درخواست شده است که اگر واقعا صلح و آرامش را در منطقه پیگیری می کنند باید بدانند که این محقق نخواهد شد جز آنکه احترام به حقوق بشر در ایران هم مورد تاکید قرار بگیرد.»

***

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از مقام های جمهوری اسلامی خواسته که همه زندانیان سیاسی و تمام افرادی را که صرفا به دلیل فعالیت های حقوق بشری شان زندانی اند، فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

حدود ده روز پیش پس از انتشار خبر آزادی ۱۳۰ زندانی سیاسی که به مناسبت عید فطر مشمول عفو رهبرشده اند، ده ها زندانی سیاسی از زندان اوین آزاد شدند.

عفو بین الملل در بیانیه اش ضمن ابراز خشنودی از آزادی این زندانیان سیاسی گفته است که برای بسیاری از زندانیان سیاسی در پی محاکمه های ناعادلانه، حکم زندان و شلاق صادر شده و برخی از این افراد در شرایط جسمی بدی در زندان به سر می برند.

دروری دایک مسئول و سخنگوی بخش ایران در سازمان عفو بین الملل می گوید:

«ما می گوییم که هر دستگیری که در یک کشور انجام می شود باید بر اساس قوانین بین المللی و در چهارچوب قوانین قضایی و کیفری باشد.
سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان سیاسی و آزادی بیان در ایران است.»
XS
SM
MD
LG