لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

«۳۰۰ نفر به دليل فعاليت نيروگاه شازند اراک مبتلا به سرطان شده‌اند»


محمدحسن آصفری نماينده اراک در مجلس شورای اسلامی طی تذکری جلسه علنی روز سه شنبه مجلس گفته است که «به دليل وجود نيروگاه (شازند)، شهر اراک از ۳۶۵ روز سال ۲۵۰ روز را در آلودگی می‌گذراند و هيچ تعهدی هم برای رفع آلودگی دراين شهر وجود ندارد».

آقای آصفری با بيان اين‌که «‌۳۰۰ نفر از مردم منطقه به دليل گرفتار شدن به بيماری سرطان در نوبت بيمارستان هستند» گفت: «دليل عمده اين بيماری وجود نيروگاه و آلودگی ناشی از آن است؛ لذا خواهشمنديم معضل آلودگی برطرف شود.»

عمليات اجرايی نيروگاه بخاری شازند در چهار واحد ۳۲۵ مگاواتی با مجموع ظرفيت يکهزار و ۳۰۰ مگاوات در اواخر سال ۱۳۷۴ آغاز شده که واحد نخست آن در مردادماه ۱۳۷۹، ‌واحد دوم بهمن ماه ۱۳۷۹، واحد سوم آبان ماه ۱۳۸۰ و واحد چهارم آن اسفندماه ۱۳۸۰ وارد مدار شده است. ايران هم اکنون دو واحد ۳۲۵ مگاواتی را نيز در اين نيروگاه تمکيل می کند و تا سال ۱۳۹۵ قرار است به بهره برداری برسد.

هم اکنون اين نيروگاه با سوخت نفت کوره (مازوت) فعاليت می کند. دولت ايران به دفعات گفته است که سوخت اين نيروگاه از نفت کوره به گاز تبديل خواهد شد، اما تاکنون اين پروژه را نتوانسته است عملياتی کند. نفت کوره يکی از آلاينده ترين نوع سوختها در ميان حاملهای انرژی است، خصوصا نفت کوره ايران که از نفت سنگين توليد می شود و درجه گوگرد آن بسيار بالا است.

عباس رجايی نماينده اراک و کميجان نيز سال گذشته اعلام داشت که براساس مستندات موجود نيروگاه حرارتی شازند روزانه شش ميليون ليتر مازوت می سوزاند و برآورد می شود ۴۵۰ تن انواع آلاينده های خطرناک را در فضا منتشر کند.
دی اکسيد گوگرد و ذرات معلق دو عامل اصلی آلايندگی هوای اراک گزارش شده است.

بر اساس گزارشها مردم منطقه اطراف نيروگاه شازند اواخر شهريورماه طی شکايت نامه ای خواستار رسيدگی مسئولين به وضعيت آلودگی نيروگاه شازند بخاطر استفاده از سوخت نفت کوره شده اند. آقای آصفری ۱۲ آذرماه سال جاری طی گفتگويی با خبرگزاری ايرنا با اشاره به شکايت نامه مردم منطقه، گفت که مسئولين قول داده بودند که اين موضوع از سه ماه گذشته عملياتی و اقدام شود، اما تاکنون مديران نيروگاه شازند و مسوولان مربوطه کم توجهی کرده اند.

آذرماه سال گذشته روزنامه مردم سالاری با اشاره به دود نيروگاه شازند طی گزارشی اعلام داشت که « گذر از جاده نيروگاه شازند هر بيننده ای را از دودی که از لوله های اين نيروگاه به آسمان رها می شود را متعجب می کند».

بر اساس اين گزارش، بيش از ۴۷ درصد آلودگی هوای اراک ناشی از فعاليت کارخانه هاست و فعاليت نيروگاه حرارتی شازند با سوخت مازوت که آلاينده ترين سوخت است و سموم هوا را افزايش می دهد و منشا بيماريهای مختلف است، بر اين آلودگی مضاعف شده است.

به غير از اراک، شهرهای تهران و اصفهان نيز از آلودگی بسيار بالای هوا رنج می برند که علت آن از طرف مقامات دولتی تراکم بيش از حد کارخانه ها، خودروها و فرسودگی آنها عنوان شده است. اما بسياری از کارشناسان و برخی نمايندگان مجلس بنزين نامرغوب را عامل اين آلودگی معرفی می کنند.
XS
SM
MD
LG