لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

تبلیغی که احمدی نژاد و خشایارشاه را یکی دانست


آگهی گروه یهودی کانادایی (سمت راست) و آگهی گروهی از ایرانیان مقیم کانادا
آگهی گروه یهودی کانادایی (سمت راست) و آگهی گروهی از ایرانیان مقیم کانادا

جمعی از ايرانيان فعال در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، حقوق بشری و سياسی در کانادا دورهم جمع شده و در اقدامی مشترک در برابر آگهی چاپ شده يک سازمان یهودی کانادايی در روزنامه نشنال پست کانادا که تاريخ و فرهنگ ايرانی را زير سوال برده بود واکنش نشان دادند.

اين طيف از فعالان ايرانی کانادايی که برای اولين بار دست به حرکتی مشترک می زدند فعاليت های خود را در جريان يک کنفرانس خبری در روز سه شنبه دهم آوريل در اختيار رسانه ها قرار دادند.

يک سازمان يهودی کانادايی طرفدار اسرائيل به نام «بنايی بريت» (B’nai Brith Canada) همزمان با سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به کانادا برای ديدار با همتای کانادايی خود درابتدای ماه مارس امسال يک آگهی در روزنامه نشنال پست در روز شنبه سوم مارس با عنوان «بدون تاج پادشاهی. همان برنامه مرگبار» درج کرد که ايرانيان را به يهودی کش بودن متهم می کرد. در متن اين آگهی آمده است: يک يادآوری که خشايارشاه (خشایارشا) برای از بين بردن قوم يهود دسيسه کرد و امروز ستمگر ديگری، احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران اعلام کرده است که قصد انجام همان کار را دارد.

اين آگهی در بند دوم چنين پايان می يابد: بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، پيام مهمی را با کانادايی ها به اشتراک گذاشته است؛ ايران نه تنها خطری برای جامعه يهود، بلکه برای سراسر دنيای غرب است. اين پيامی است که بايد شنيده و وارد قلب ها شود.

به دنبال درج اين آگهی در روزنامه نشنال پست، افرادی از جامعه ايرانی کانادايی که در جشن نوروز پارلمان انتاريو حضور داشتند، موضوع را با همديگر در ميان گذاشتند و سپس تصميم گرفتند در جلسه ای به بررسی آن بپردازند.

پس از چند هفته جلسه و بررسی دقيق موضوع، اين طيف از فعالان ايرانی کانادايی که از سازمان هايی چون کميته همبستگی با مردم ايران، جبهه متحد دانشجويی، مرکز بين المللی حقوق بشر، انجمن سکولارهای سبز تورنتو، شبکه ايرانيان کانادا، مجله شهروند، مجله سلام تورنتو، تلويزيون ايران زمين، و تعدادی شخصيت های مستقل حضور داشتند، موفق شدند در برابر آگهی سازمان «بنای بريت کانادا»، يک آگهی در همان روزنامه و البته بدون اشاره به نام و آگهی سازمان «بنای بريت» در تاريخ شنبه هفتم آوريل با پيام صلح و دوستی منتشر کنند.

سازمان بنايی بريت کانادا در پاسخ به نامه اين طيف از ايرانيان کانادا گفته است که قصد زير سوال بردن تمدن و فرهنگ ايرانی را نداشته و تنها به دو دوره موازی تاريخی اشاره کرده است و از حقوق بشر در ايران حمايت می کند.


در جريان کنفرانس خبری اين طيف از فعالان ايرانی کانادايی در روز سه شنبه دهم آوريل، خانم آزاده شاهنواز به نمايندگی از جمع بيانيه ای را قرائت کرد و گفت: اولين جلسه ما در روز ششم مارچ با حضور ۲۷ نفر از جمله دکتر رضا مريدی نماينده پارلمان انتاريو برگزار شد. و حال، اين جمع بسيار مسرور است که پس از روزها جلسه و کار کارشناسی، توانست موفقيت قابل توجهی بدست آورد.

علی وکيلی فعال مدنی در تورنتو که مديريت امور مالی اين جمع را برعهده داشت، در حاشيه اين نشست به راديو فردا گفت: «اقدام اين سازمان کليمی يک تهمتی بود به جامعه ايرانی و تحريف تاريخ که ما ضروری ديديم با دقت با آن روبرو شويم. بنابراين جلساتی ترتيب داديم که ۲۹ روز طول کشيد و علاوه بر آن حدود ۳۹۷ ايميل نيز ميان اعضای اين جمع ردوبدل شد.»

علی وکيلی افزود: «چند گروه کاری ايجاد کرديم با عناوين کميته مالی، کميته تحريريه، کميته گرافيک و کميته مديا. خوشبختانه افراد دلسوز از جامعه ايرانی با افکار مختلف که دورهم جمع شده بودند به دستاورد خوبی رسيدند و ما برای اولين بار توانستيم با حمايت مالی تعدادی از افراد خير و نازنين ايرانی برای دفاع از موقعيت و چهره ايرانيان يک آگهی در روزنامه کانادايی نشنال پست به چاپ برسانيم.»

دکتر محمد ظهوری فعال اجتماعی در تورنتو و عضو کميته مديا پس از پايان کنفرانس خبری در مورد اهداف اين جمع به راديو فردا گفت: «ما قصد داشتيم با دورهم جمع شدن برای روشن کردن ذهن جامعه کانادا که با آگهی سازمان «بنای بريت» به اطلاعات نادرست آغشته شده بود اقدام کنيم. اين ادعای حيثيتی بود از طرف جامعه ايرانی و نيز نشان دادن چهره واقعی ايرانيان. چرا که مردم ما مردم صلح طلبی هستند و حتی توريست هايی که به ايران می روند همواره می گويند ايرانی ها مهمان نواز و صلح طلب هستند.»

دکتر ظهوری می افزايد: «جامعه ايرانی کانادايی نسبت به جوامع ديگر مهاجر جوانتر است اما با اين حال بسيار موفق عمل کرده است.»

دکتر فرخ زندی استاد دانشگاه يورک در تورنتو و عضو کميته تحريريه و کميته مديا در اين جمع به راديو فردا گفت: «جامعه ايرانی خودش را در فاصله زيادی از رژيم جمهوری اسلامی می بيند. حساب احمدی نژاد از مردم جداست و آن بخشی از آگهی سازمان «بنای بريت» که توهين به مردم است توهين به ما نيز محسوب می شود و ما لازم بود اقدام کنيم. ما زمان زيادی در جلسات صرف کرديم چرا که بتوانيم نکات لازم برای معرفی چهره واقعی ايرانيان را مطرح کنيم و از طرفی نيز از درگيری پرهيز کنيم و بگوييم که همه ما يک مردم هستيم. ما می خواستيم بگوييم که ما هم از جمهوری اسلامی درد می کشيم و نبايد مردم را قربانی کنيم.»

دکتر محمد ظهوری در پايان با اشاره به اينکه آگهی سازمان «بنای بريت» احمدی نژاد را مورد خطاب قرار داده است، گفت: دليل حضور ايرانيان در خارج وجود حکومت جمهوری اسلامی است. طبيعی است که هر حکومت ديکتاتوری (جمهوری اسلامی) از هر امکانی که دارد برای خراب کردن مخالفانش (غرب) استفاده می کند ولی احمدی نژاد رئيس جمهور من نيست و من در کانادا زندگی می کنم.

میترا فرهمند،خبرنگار در اسرائیل به رادیو فردا می گوید که این سازمان یهودی کاملا دچار اشتباه شده است و «عید پوریم برای قدردانی ملت یهود از ملت و پادشاه ایران است. این امر که خشایارشاه در نتیجه دلجویی و درخواست ملکه استر موجب نجات یهودیان ایران از قتل عام شد. در تورات نیز آمده است که وقتی یهودیان نجات یافتند، «تمامی سرزمین شوش و پارس درشور و شادمانی و پایکوبی بود. طبق کتاب استر در تورات، در واقع هامان، نخست وزیر خشایارشاه قصد توطئه علیه یهودیان را داشت که به دستور پادشاه ایران خنثی شد.»


XS
SM
MD
LG