لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

محکومیت دختران «پوسی رایت» به دو سال زندان


نادژدا تولوکنيکووا، یکی از اعضای پوسی رایت در دادگاه
نادژدا تولوکنيکووا، یکی از اعضای پوسی رایت در دادگاه
دادگاهی در مسکو روز جمعه اتهام «اوباش‌گری» سه عضو گروه موسیقی «پوسی رایت» را که در يک کليسا عليه پوتين شعار داده بودند تاييد کرد و آنها را به دو سال زندان محکوم کرد.

شماری از نهادهای حقوق بشر، از جمله عفو بين‌الملل، بازداشت اين سه تن را محکوم کرده و آنها را «زندانيان عقيدتی» خوانده‌اند.

دختران «پوسی رایت» به دو سال زندان محکوم شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:00 0:00


به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در ۲۱ ماه فوريه، سه تن از اعضای «پوسی رایِت» وارد کليسای جامع «مسيح منجی» شهر مسکو شدند. قبلاً برای اينکه جلب توجه نکنند روی لباس های کوتاه و رنگ روشن هميشگی، روپوش هايی معمولی به رنگ های تيره و بلند بر تن کرده بودند.

دستگیری یکی از معترضان به بازداشت اعضای «پوسی رایت» در مسکو
دستگیری یکی از معترضان به بازداشت اعضای «پوسی رایت» در مسکو


اعضای گروه به محض ورود به صحن کليسای جامع خود را به قسمت جلوی محراب رساندند و در حالی با کلاه های چشمی چهره خود را پوشانده بودند لباس های مبدل خود را در آوردند.

اعضای پوسی رایت در دادگاه
اعضای پوسی رایت در دادگاه


گروه در برابر چشمان بهت زده حاضران با لباس هايی روشن و دامن هايی کوتاه در برابر محراب کليسا به رقص و جست و خيز و لب خوانی ترانه خود پرداختند و در حالی که وانمود می کردند در حال اجرای زنده هستند همدستانشان از اين حرکات فيلم برمی داشتند.

يکی از دختران گروه بر گيتاری چنگ می زد که کابلش به جايی وصل نبود، - در همين حال يکی ديگر از همدستان توانسته بود دستگاه پخشی را پيدا کند و موسيقی واقعی هم در محل پخش کند. در نهايت اعضای اين گروه به خارج از کليسا هدايت شدند و کل ماجرا بيش از چند دقيقه ای به طول نينجاميد.

هواداران پوسی رایت در سیدنی، استرالیا
هواداران پوسی رایت در سیدنی، استرالیا


اما همين چند دقيقه کافی بود که گروه «پوسی رایِت» فيلم ضبط شده از کنسرت غيرواقعی خود را ويرايش و بر رويش آهنگ «پانک پلير» از کارهای سابقشان را سوار کنند. در بخشی از کلام اين اثر آمده: «مادر خدا، پوتين را حذف کن».

بسیاری از هنرمندان از جمله مدونا، خواننده معروف آمریکایی، و فعالان مدنی در نقاط مختلف جهان خواستار آزادی این سه نفر شدند.
XS
SM
MD
LG