لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

مکافات برگزاری کنسرت با دامن کوتاه در برابر محراب کليسا


نادژدا تولوکنيکووا، یکی از اعضای پوسی رایت در دادگاه
نادژدا تولوکنيکووا، یکی از اعضای پوسی رایت در دادگاه
سه عضو يک گروه موسيقی سبک «پانک» از کشور روسيه به اتهام اجرای «کنسرت بدون مجوز» در مقابل محراب کليسای جامع «مسيح منجی» شهر مسکو محاکمه شده اند.

در اين ميان دادگاه اعضای اين گروه موسيقی که مرام فمينيستی نيز دارد مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. به رغم فيلم های منتشر شده از کنسرت اين گروه در کليسای جامع شهر مسکو، عملاًِ هيچ کنسرتی در اين محل اجرا نشده است.

در حالی که کشیشان کلیسای ارتدکس در روسیه خواستار مجازت شدید اعضای پوسی رایت هستند، بسیاری از کشیشان مسیحی در سراسر دنیا به زندانی کردن این سه نفر اعتراض کرده اند.
سه عضو پوسی رایت در دادگاه
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:07 0:00

«رابرت ويتمور» از راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، در گزارشی درهمين زمينه می نويسد، ماجرای گروه «پوسی رایِت» که از زمان انتشار قطعه فيلم معروفشان بر روی سايت «يوتيوب» حدود پنج ماهی است ست که به درازا کشيده، به خوبی نشان می دهد که اينترنت تا چه حد تلقی ما را از حقيقت دستخوش تغيير کرده است.

اما داستان گروه «پوسی رایِت» از چه قرار بود؟

در ۲۱ ماه فوريه، چند تن از اعضای «پوسی رایِت» وارد کليسای جامع «مسيح منجی» شهر مسکو شدند. قبلاً برای اينکه جلب توجه نکنند روی لباس های کوتاه و رنگ روشن هميشگی، روپوش هايی معمولی به رنگ های تيره و بلند بر تن کرده بودند.

اعضای گروه به محض ورود به صحن کليسای جامع خود را به قسمت جلوی محراب رساندند و در حالی با کلاه های چشمی چهره خود را پوشانده بودند لباس های مبدل خود را در آوردند.

گروه در برابر چشمان بهت زده حاضران با لباس هايی روشن و دامن هايی کوتاه در برابر محراب کليسا به رقص و جست و خيز و لب خوانی ترانه خود پرداختند و در حالی که وانمود می کردند در حال اجرای زنده هستند همدستانشان از اين حرکات فيلم برمی داشتند. يکی از دختران گروه بر گيتاری چنگ می زد که کابلش به جايی وصل نبود، - در همين حال يکی ديگر از همدستان توانسته بود دستگاه پخشی را پيدا کند و موسيقی واقعی هم در محل پخش کند. در نهايت اعضای اين گروه به خارج از کليسا هدايت شدند و کل ماجرا بيش از چند دقيقه ای به طول نينجاميد.

اما همين چند دقيقه کافی بود که گروه «پوسی رایِت» فيلم ضبط شده از کنسرت غيرواقعی خود را ويرايش و بر رويش آهنگ «پانک پلير» از کارهای سابقشان را سوار کنند. در بخشی از کلام اين اثر آمده: «مادر خدا، پوتين را حذف کن».

پيش از ويدئوی «پانک پلير» در کليسای جامعه «مسيح منجی»، معروف ترين اجرای گروه قطعه فيلمی مشابه از يک کنسرت در ميدان سرخ در ماه ژانويه بود که در اوج اعتراض ها به نتايج انتخابات بحث بر انگيز مجلس «دوما» در ماه دسامبر تهيه و پخش شد. در نماهنگ اين اثر، «پوسی رایِت» در حال اجرای اثری است با عنوان «پوتين شلوارش را خيس کرده». در همين قطعه همسرايان اين شعر را زمزمه می کنند: «عصيان در روسيه، جذبه اعتراض! عصيان در روسيه، پوتين شلوارش را خيس کرد! عصيان در روسيه! ما هستيم! عصيان در روسيه! شورش! شورش!»

برنامه ميدان سرخ هم به عنوان «کنسرت» گزارش شده بود، اما نگاهی دقيق تر به ويدئوی اين برنامه نشان می دهد که در آن هيچ طبل و ساز کوبه ای نواخته نمی شود در حاليکه در آهنگ قطعه صدای طبل وجود دارد. در تصوير های برجای مانده از اين به ظاهر کنسرت هم نه ميکروفونی ديده می شود نه آمپلی فايری، و اين خود گواه ديگری است که شگرد مشابهی برای تهيه هر دو ويدئو دنبال شده است. در آن زمان دو تن از اعضای گروه ۵۰۰ روبل (برابر با ۱۵ دلار) جريمه شدند.

سه زنی که از گروه «پوسی رایِت» در دادگاه جديد مربوط به ماجرای کليسای جامع محاکمه می شوند «نادژدا تولوکنيکووا»، «ماريا آليوکهينا» و «يکاتريتا ساموتيويچ» نام دارند. اتهام تازه اعضای گروه «اوباشگری» است.

در کيفرخواست اين سه آمده که متهم هستند به محل مخصوص روحانيون در کليسا تجاوز کرده اند، در تقابل آشکار با قوانين کليسا لباس هايی بر تن کرده اند که بخش هايی از بدنشان را عريان نشان داده است. در متن دادگاه آمده «با اين اقدام [متهمان] آشکارا به جهان مسيحيت و احکام شرع کليسا بی احترامی کرده اند.»

از ديگر اتهاماتی که عليه سه زن روس مطرح شده، کلماتی است که دردسر ساز شده و بازرسان از تفتيش رايانه يکی از اعضای گروه کشف کرده اند، برای نمونه ترکيب «کثافت مقدس» که در ادبيات پانک ها پذيرفته و مورد استفاده است توسط مقام های قضايی مصداق توهين شناخته شده و در متن کيفرخواست نيز به آن اشاره شده: «برای هرکس که واقعاً به دين احترام می گذارد، استفاده از چنين الفاظی مانند «کثافت مقدس» غيرقابل پذيرش است.»
XS
SM
MD
LG