لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

امير قطر شش جزيره يونان را به قيمت يازده ميليون دلار خريد


حامد بن خليفه آل ثانی
حامد بن خليفه آل ثانی
حامد بن خليفه آل ثانی امير قطر تصميم گرفته شش جزيره يونان را به قيمت يازده ميليون دلار بخرد.

اين جزاير تازه ترين مورد از خريدهای جهانی اميرقطراست که از مستقلات در مرکز لندن تا پکن را شامل می شود.اما خريد اين جزاير ماجراهای ويژه خود را دارد.

در يونان که کمر اقتصاد آن تحت تاثير بحران و کسری بودجه سالهای اخير شکسته است همه با ناخرسندی به اين معامله نگاه می کنند و در دوحه پايتخت قطر به نظر می رسد که خاندان سلطنتی اين کشور پس از هجده ماه انتظار برای انجام اين معامله کاسه صبرش لبريز شده است.
به گفته منابع مطلع امير قطر قصد دارد برای سه همسر و بيست و چهار فرزند خود در اين جزاير قصرهای خصوصی بسازد. طراحان و معماران اين پروژه های بزرگ و مجلل از هم اکنون به جزاير آماده و کار نقشه برداری را آغاز کرده اند.
گاردین


به نوشته گاردين اين نمونه برجسته ای از ديوانساری طولانی و پردردسر يونان است. حتی اگر امير قطر باشی و بخواهی چند جزيره را بخری هنوز هم بايد مدتهای طولانی صبر کنی.

روزنامه « گاردين » می نويسد که جزاير « اچينادس » طی يکی از سفرهای دريايی امير قطر حدود چهار سال پيش توجه وی را به خود جلب کردند.

شهردار اين بخش از يونان می گويد که در اساس امير قطر پيشنهاد خريد هجده جزیره را مطرح کرده بود ولی ظاهرا در پايان کار به شش جزيره رضايت داده است، حداقل برای اين مرحله.

خريد جزاير، بزرگترين سرمايه گذاری خصوصی طی سالهای اخير در يونان است و به نظر میرسد که امير قطر توانسته است در بازاری که اکنون مشتری و طالب چندانی ندارد، آنها را با قيمتی ارزانتر از ارزش آنها در بازار خريداری کند.

صاحب يکی از اين جزاير آن را با دو ميليون دلار کمتر از نرخی که ابتدا اعلام کرده بود فروخته است. وی می گويد افزايش چشمگير ماليات مستقلات در يونان پس از بحران اقتصادی اخير باعث شده که فقط افراد بسيار ثروتمند بتوانند چنين هزينه هايی را تقبل کنند.

روزنامه « گاردين » از قول موسسات مستقلات در يونان می نويسد که اين جزاير با آبهای زلال و سواحل زيبای خود جاذبه های طبيعی ارزنده ای هستند و برای انواع و اقسام سرمايه گذاريهای توريستی و تفريحی پتانسيل فراوانی دارند.

اما ظاهرا امير قطر اصلاً چنين برنامه ای ندارد. به گفته منابع مطلع، امير قطر قصد دارد برای سه همسر و بيست و چهار فرزند خود در اين جزاير قصرهای خصوصی بسازد. طراحان و معماران اين پروژه های بزرگ و مجلل از هم اکنون به جزاير آمده و کار نقشه برداری را آغاز کرده اند.

البته در اين مورد هم امير قطر با پيچيدگی های قوانين ساخت و ساز در يونان مواجه شده است و معلوم نيست چه زمانی خواهد توانست جواز ساخت و ساز اين قصرها را دريافت کند. امير قطر از هم اکنون برای راضی نگاه داشتن اهالی اين جزاير اعلام کرده که در زمينه های مختلف از جمله ترميم شبکه آبرسانی به آنها کمک خواهد کرد.

گویا امير قطر قصد دارد به هر شکلی که شده تابستان امسال کشتی تفريحی خود را در سواحل اين جزاير به اسکله برساند و حضور خود را رسماً و عملاً اعلام کند.
XS
SM
MD
LG