لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

ادامه فشار نیروهای امنیتی ایران بر خانواده‌های خبرنگاران رادیو فردا


راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی روز چهارشنبه در بيانيه‌ای از ادامه فشارها بر خانواده خبرنگاران شاغل در راديو فردا خبر داد.

بر اساس اين بيانيه، در ماه گذشته ميلادی خانواده ۵ نفر از کارمندان راديو فردا به نهادهای اطلاعاتی و امنيتی احضار شده و مورد بازجويی قرار گرفته‌اند.

به گفته آرمان مستوفی، مدير راديو فردا، خواسته‌های مطرح شده در اين بازجويي‌ها، همان موارد مطرح شده در احضارهای قبلی از جمله درخواست قطع همکاری بستگان آنها با راديو فردا است.

اين احضارها نخستين مورد از ادامه فشارها بر خانواده کارکنان راديو فردا از زمان آغاز به کار حسن روحانی، ریيس جمهوری جدید ايران محسوب می‌شود.

موضوعی که در بيانيه راديو اروپای آزاد/راديو آزادی مورد توجه قرار گرفته این است که اين فشارها، در شرايطی بر خانواده خبرنگاران راديو فردا اعمال می‌شود که در ايران انتظارات گسترده‌ای مبنی بر در پيش گرفتن سياست‌های ميانه‌روانه از سوی آقای روحانی وجود دارد.

کوين کلوز، ریيس راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی نيز در واکنش به اين فشارها، آن را «سانسور به شيوه ديگر» توصيف کرده و گفته است که اين روش‌ها به همان زشتی تهديد مستقيم روزنامه نگاران است.

به گفته آقای کلوز، اگر دولت حسن روحانی قصد دارد تا نشانه‌هايی از تغيير سياست‌هايش نسبت به دولت قبلی بروز دهد، «می‌تواند اين روش‌ها را متوقف کند.»

او گفته است: حسن روحانی می‌تواند از موقعيت خود به عنوان ریيس جمهوری ايران در جهت محکوم کردن چنين روش‌هايی استفاده کند و دستور تحقيق درباره اين روش‌ها را دهد.

به گفته آقای کلوز، هنوز در روزهای ابتدايی رياست جمهوری حسن روحانی هستيم اما واکنش او می‌تواند نشانه تعيين کننده‌ای در مواجهه با اين موارد باشد.

آرمان مستوفی، مدير راديو فردا، نيز با بيان اينکه «واضح است هنوز عواملی از دولت گذشته بر سر کار هستند و ايجاد تغيير در دولت، کار سختی است» گفته است: اگر اراده سياسی کافی در توقف اين روش‌ها وجود داشته باشد، اقدام در اين زمينه غيرممکن نيست.

احضار و بازجويی از خانواده خبرنگاران رسانه‌های فارسی زبان خارج از ايران تازگی ندارد.

پيش از اين، مديران تلويزيون فارسی بی‌بی‌سی بارها از فشارهای وارد شده بر خانواده کارکنان خود انتقاد کرده و از مسولان جمهوری اسلامی خواسته بودند که اين فشارها را متوقف کنند.

بخش فارسی صدای آمريکا نيز پيشتر از وجود چنين فشارهايی خبر داده بودند.

علاوه بر مديران رسانه‌های فارسی زبان، نهادهای بين‌المللی از جمله کميته بين‌المللی حمايت از روزنامه‌نگاران خواستار توقف اين فشارها شده بودند.

مدير راديو فردا در واکنش به فشارهای تازه گفته است: همان طور که اقدامات قبلی تغييری در روند و برنامه‌های اين رسانه ایجاد نکرده است، فشارهای تازه نيز تاثيری بر محتوای برنامه‌های راديو فردا نخواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG