لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

«۸۳ درصد از يهوديان اسرائيلی خواستار آزادی مذهب و فرهنگ هستند»


۸۳ درصد از يهوديان اسرائيلی می گویند مخالف تحميل ها از سوی مذهبی های افراطی هستند
۸۳ درصد از يهوديان اسرائيلی می گویند مخالف تحميل ها از سوی مذهبی های افراطی هستند
در حاليکه اسرائيل به عنوان «کشور يهود» شناخته می شود، نتايج يک نظرسنجی نشان می دهد که اکثريت چشم گيری از يهوديان اسرائيل خواهان آزادی کامل مذهب، انديشه و فرهنگ هستند.

۸۳ درصد از يهوديان اسرائيلی گفته اند که آزادی مذهب و فرهنگ را می خواهند و مخالف تحميل ها از سوی مذهبی های افراطی هستند.

در ميان اسرائيلی هائی که يهوديان غير مذهبی هستند و خود را لائيک معرفی می کنند، ميزان حمايت از آزادی کامل مذهب و فرهنگ بسيار بيشتر است و به ۹۴ درصد می رسد.

درميان يهوديانی که باورهای عميق مذهبی دارند، ۴۷ درصد موافق آزادی انديشه و مذهب بوده اند اما آنها تنها ده درصد از جمعيت يهوديان اسرائيل را تشکيل می دهند.

۸۴ درصد از يهوديان از اينکه ارتش اسرائيل مذهبی های افراطی را از خدمت سربازی معاف می کند، ناخشنودند.

۷۱ درصد از يهوديان اسرائيلی فکر می کنند که دولت بايد از حقوق ماهيانه ای که به افراد مذهبی افراطی و خانواده هايشان، بدون کارکردن آنها می پردازد، کم کند. اين خانواده ها بشدت پراولاد نيز هستند.

وجود احزاب مذهبی در دولت های ائتلافی سه دهه اخير موجب شده که حکومت ها نتوانند اين حقوق را کم کنند.

يهوديان يشيوا ها (طلاب حوزه های علميه يهودی) از دولت حقوق می گيرند اما اين حقوق از مالياتی که شهروندان ديگر می دهند، تامين می شود، و اين امر همواره موجب ناخشنودی شديد اکثر اسرائيلی هاست.

در اين نظرسنجی، ۶۳ درصد از کسانی که با تحميل مذهب مخالفند، گفته اند اگر يک حزب سياسی فعالانه برای آزادی مذهب تلاش می کرد، به آن حزب رای می دادند.

مهاجرانی که در دو دهه اخير از روسيه و ديگر جمهوری های شوروی پيشين به اسرائيل مهاجرت کرده اند، بيشتر از ديگر مردم اسرائيل با تحميل قوانين مذهبی مرتبط با عروسی و طلاق و ديگر امور زندگی مخالفند.

۹۴ درصد مهاجرين آمده از شوروی سابق گفته اند با تحميل دادگاه های شرعی يهودی که ازداوج های مختلط يهودی با غير يهودی را ثبت نمی کنند، مخالف بوده، و ۶۴ درصد خواهان اصلاح اين قوانين هستند.

اين نظرسنجی به درخواست انجمن مستقل «خيدوش» (نوگرائی) انجام شده و روزنامه جروزالم پست دوشنبه اين نتايج را منتشر کرده است.

انجمن «خيدوش» برای حمايت از حکومت لائيک و مخالف با تحميل مذهب فعاليت می کند. آقای اوری رگب رئيس اين انجمن می گويد نتايج نظرسنجی ثابت می کند که مردم مساوات و آزادی مذهب را خواهانند و با سياسی کردن مذهب کنار نمی آيند.

حزب «کاديما»، رهبر اوپوزيسيون اعلام کرد اين نظرسنجی يک بار ديگر نشان داد که مردم اسرائيل از «افراط گرائی مذهبی خسته اند».

هرچند اکثر حکومت های اسرائيل از سال ۱۹۴۸ لائيک و غير مذهبی بودند اما از اواخر دهه هشتاد ميلادی با تقويت چند حزب کوچک مذهبی، آنها اکثرا به پای ثابت ائتلاف های دولتی تبديل شده و در دولت کنونی اسرائيل اين احزاب، حضوری پررنگ تر دارند.
XS
SM
MD
LG