لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

اعتراض نماينده ايرانی‌تبار پارلمان اونتاريو به تعطيلی بخش ويزای سفارت کانادا


رضا مریدی
رضا مریدی

در پی تعطيل شدن بخش امور ويزا و مهاجرتِ سفارت کانادا در تهران، نماينده ايرانی تبار پارلمان محلی اونتاريو در کانادا، با ارسال نامه ای به وزير مهاجرت و شهروندی اين کشور، به اين اقدام اعتراض کرده است.

رادیو فردا در گفت وگو با رضا مريدی نماينده پارلمان محلی اونتاريو در کانادا از وی پرسيده است ابتدا در باره محتوای نامه اش توضيح دهد.

در واقع نکته اصلی که مطرح کردم اين بود که تصميمی که وزير مهاجرت کانادا گرفته است که بر اساس آن بخش صدور ويزای توريستی در سفارت کانادا در تهران را عملا منحل کرده اند، و خدمات اين بخش را به آنکارا در ترکيه منتقل کرده اند، کار درستی نيست و من به اين موضوع اعتراض کرده و گفتم که اين مشکل بزرگی برای خانواده های ايرانی خواهد بود.

به خصوص در شرايط فعلی که ارزش پول ايران به شدت کاهش پيدا کرده است و تقريبا نصف شده است و آنهايی که می خواهند به کانادا بيايند تا فاميل ، دوستان يا اعضای خانواده هايشان را ببينند بايد متحمل هزينه زيادی بشوند تا از ايران به ترکيه بروند، چند روزی آنجا بمانند تا تشريفات مربوطه طی شود و بتوانند ويزا بگيرند و باز به ايران برگردند و آنجا دوباره باز هم بليطشان را برای کانادا رزرو کنند.

نتيجتا هزينه زيادی برای بازديد کنندگان کانادا ايجاد می کند و اغلب اينها کسانی هستند که بستگانشان در کانادا به سر می برند ، همان طور که شما هم می دانيد حداقل ۱۵۰ هزار نفر ايرانی در کشور کانادا زندگی می کنند و گاه گدار بستگانشان به ديدارشان می روند و برخی مواقع ممکن است که اين ديدارها، آخرين ديدارهايشان باشد.

دولت کانادا علت تعطيلی بخش صدور ويزای کانادا در تهران را «صرفه جويی در مخارج » اعلام کرده است.به تصور شما اين تصميم زمينه های اقتصادی دارد يا زمينه های سياسی؟

ظاهرا گفته اند که علت آن اقتصادی است. ولی حقيقا برای من قابل قبول نيست. دولت کانادا با بودجه عظيمی که در اختيار دارد، صرف مقداری هزينه برای بخش صدور ويزا در سفارت خودش در تهران در مقابل کل بودجه وزارت خارج کانادا رقمی است مثل يک قطره در اقيانوس.

من فکر می کنم که پشت سر اين ماجرا مسائل سياسی مطرح است. ولی مسائل سياسی را در بخشنامه ای که در اين مورد صادر شده، عنوان نکرده اند و فقط به موضوع اقتصادی ماجرا اشاره کرده اند.

همان طور که اشاره کرديد با اين تصميم خانواده های بسياری از ايرانيان مقيم کانادا که می خواهند سفر کنند، متحمل هزينه های بيشتری خواهند شد.

شما آيا در نظر داريد که در نامه خودتان به اين مسئله هم اشاره کنيد؟

من به طور کلی در اين نامه به اين موضوع اشاره کرده ام و اميدوارم که آقای وزير مهاجرت با من تماس بگيرند. چون بنده ايشان را شخصا می شناسم و ايشان هم بنده را شخصا می شناسند و من اميدوارم که بتوانيم در اين مورد يک بحث و گفت و گوی شفاهی هم داشته باشيم.

تا من بتوانم اين جزييات را به صورت شفاهی هم به ايشان اطلاع دهم تا اينکه يا تصميمشان را تغيير بدهند و يا اينکه شرايطی را به وجود بياورند که ديگر نيازی به مهاجرت ايرانی ها به کانادا وجود نداشته باشد.

نکته ای که هست اين است که گمان می کنم از تهران و ساير شهرهای ايران به مقصد آنکارا پرواز مستقيم وجود ندارد.

به همين دليل هم متقاضيان ويزای کانادا بايد بروند استانبول و از آنجا به آنکارا پرواز کنند. خيلی بايد هم دردسرهای زيادی را متحمل بشوند وهم هزينه های ناخواسته زيادی را بايد صرف کنند تا بتوانند برای کانادا ويزا بگيرند.

توصيه شما به خانواده های ايرانيانی که در ايران زندگی می کنند و قصد سفر به کانادا را دارند به طور دقيق چيست؟

در شرايط فعلی ما هيچ اطلاعی نداريم که تصميم بعدی دولت کانادا در اين مورد چه خواهد بود. بنابر اين من حقيقتا هيچ توصيه خاصی در اين مورد نمی توانم انجام بدهم.

ولی از طرف ديگر اينجا به ايرانيان مقيم کانادا يا کانادايی های ايرانی تبار توصيه می کنم که با نماينده پارلمان در محل زندگی خودشان صحبت کنند اگر می شود به آنها يا به طور مستقيم به وزير مهاجرت نامه بنويسند و در اصل ادامه اقداماتی را که من به عنوان نماينده پارلمان آغاز کرده ام ، به سهم خودشان دنبال کنند.

XS
SM
MD
LG