لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

قرقیزستان؛ مقصد نخستین سفر خارجی روحانی


 مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی* - پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ :

در قرقيزستان، سران گروه موسوم به سازمان همکاری شانگهای برای گفت وگو در مورد مسائل منطقه ای و امنيت جهانی، به اين کشور وارد شدند. حسن روحانی، رييس جمهوری ايران به عنوان عضو ناظر، دراين کنفرانس حاضر است. افغانستان هم عضو ناظر است و حامد کرزی، رييس جمهوری اين کشور به بيشکک رفته است. کشورهای چين، روسيه، قزاقستان، تاجيکستان، ازبکستان و قرقيزستان، اعضای گروه سازمان همکاری شانگهای هستند.

در جمهوری آذربايجان، کميسيون مرکزی انتخابات اين کشور اجازه حضور «کامل حسن علی» نماينده گروه های ائتلافی مخالفان را در انتخابات رياست جمهوری تاييد کرد. «ايلگار محمدوف» ديگر رهبر يکی از گروه های مخالف که در زندان است درخواست کرده در انتخابات رياست جمهوری ثبت نام کند که اين کميسيون هنوز نتيجه اين درخواست را اعلام نکرده است. الهام علی اف، رييس جمهوری فعلی اين کشور با هفت کانديدای ديگر که اجازه حضور در انتخابات يافته اند، رقابت می کند.

در تاجيکستان، وابستگان و خانواده «زيد سعيدوف»، بنيانگذار حزب «تاجيکستان نوين» با درهای بسته دادگاه روبرو شدند و نتوانستند در جلسه دادگاه که پشت درهای بسته برگزار می شود، شرکت کنند. زيد سعيدوف متهم به اتهام هايی از تقلب گرفته تا تجاوز است و می گويد اين اتهام ها همه با انگيزه های سياسی و تنها به اين دليل است که او يک حزب سياسی مخالف را پايه گذاری کرده است.

در اوکراين، بيماران يک کلينيک «اچ آی وی ايدز» در «کی يف» خود با با دستبند به تخت های خود قفل کردند و حاضر نشدند به بيمارستان موقتی که قرار است به آن منتقل شدند، بروند. بيمارستان جديدی که پذيرای اين بيماران است در حال ساخت است و برای مدتی موقت قرار است اين بيماران به يک بيمارستان ديگر بروند. ساختمانی که در حال حاضر اين بيماران در آن قرار دارند، قرار است به کليسای ارتدوکس اوکراين داده شود.

در پريشتينا، اعضای اتحاديه کارگری اداره پست و تلفن کوسوو در اعتراض به حضور سرمايه گذاران بريتانيايی و آمريکايی در اين دو سازمان دولتی، تظاهرات کردند. معترضان می گويند اين توافق که قرار است اواخر ماه جاری ميلادی امضا شود، باعث از دست دادن شغل بسياری خواهد شد.

در تاتارستان در روسيه، نزديک به بيست فعال نزديک به سياست های کرملين در مقابل کنسولگری ترکيه در کازان و در اعتراض به حمله احتمالی آمريکا به سوريه اعتراض کردند. ترکيه هم همراه با ايالات متحده آمريکا موافق با اقدام نظامی به دليل استفاده نظام حاکم سوريه از سلاح های شيميايی است. نظام حاکم سوريه و شورشيان مخالف همديگر را به دست داشتن در اين حمله شيميايی متهم کرده اند.

در سنت پترزبورگ، اعضای کليسای ارتدوکس روسيه برای گراميداشت ياد «آلکساندر نوسکی» قديس، در بلوار «نوسکی پراسپکت» حاضر شدند. نوسکی در تاريخ کليسا به عنوان فاتح نظامی مقابل نيروهای آلمانی و سوئدی در قرن سيزدهم معرفی شده و نماد وطن پرستی روسيه در عصر مدرن محسوب می شود.

در افغانستان، تيم ملی فوتبال اين کشور با استقبال شاد مردم پس از پيروزی دو بر صفر مقابل هند و کسب مقام قهرمانی جام جنوب آسيا روبرو شد. حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان هم در مراسم استقبال در فرودگاه کابل حاضر شد. در زمان طالبان محدوديت گسترده ای روی ورزش در افغانستان وارد شده و استاديوم های ورزشی برای اجرای مراسم اعدام استفاده می شد.

در ترکمنستان، تورنمنت فوتبال زير هفده سال در حال برگزاری است. خبرنگار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی در عشق آباد می گويد تعداد زيادی از جوانان و نوجوانان برای تماشای اين بازی ها به استاديوم رفته اند. در زمان افتتاح اين بازی ها، استاديوم ورزشی تقريبا خالی بود.

در قزاقستان اولين جام آسيايی «بزکشی» نزديک است. اين ورزش شبيه پولو است اما به جای گوی و چوگان، از جنازه يک بز بدون سر، استفاده می کنند. اين مسابقات با حضور ۹ کشور آسيای مرکزی و به مدت پنج روز در شهر «آستانه» برگزار می شود.

* رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی که رادیو فردا بخش فارسی زبان آن است، به ۲۸ زبان مختلف جهان برنامه پخش می کند.
XS
SM
MD
LG