لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

رایس: حمله به کنسولگری بدون برنامه ریزی قبلی صورت گرفته است


سوزان رایس
سوزان رایس
سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل، یکشنبه گفت شواهد نشان می‌دهد که اين حمله با برنامه‌ريزی قبلی به مناسبت سالگرد يازده سپتامبر همراه نبوده و دسته‌هايی از تندروها، با استفاده از سلاح‌های سنگين، تظاهرات بنغازی را به سود خود مصادره کردند.

در همین حال، محمد المقریـِف، رئيس مجلس ليبی، روز يکشنبه ضمن اعلام اينکه پنجاه نفر به ظن ارتباط در آن حمله بازداشت شده‌اند گفت: تندروهای خارجی با همدستی معدودی از شهروندان ليبی که هوادار القاعده هستند حمله را از قبل برنامه‌ريزی کرده بودند.
پیشتر مقامات آمريکايی، چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه، به رویترز گفتند احتمال دارد حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی در لیبی، از پيش طرح ريزی شده باشد.

در این حمله، کريستوفر استيونز، سفير ايالات متحده در ليبی، به همراه سه تن از کارکنان کنسولگری آمريکا در بنغازی، کشته شدند.

مقامات آمريکايی که نخواستند نامشان فاش شود به رویترز گفتند «احتمال دارد گروه انصار الشريعه در اين حمله دست داشته است.»

به گفته آنها،« گزارش هايی از منطقه نيز حاکی از آن است که القاعده این عملیات را طرح ریزی کرده است.»

مقام‌های لیبیایی پیشتر گفته بودند در جریان اعتراض به یک فیلم ضد اسلامی، پس از حمله معترضان به ساختمان کنسولگری آمریکا در بنغازی، کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی، که راهی مکانی امن‌تر بود در راه هدف راکت شبه‌نظامیان معترض قرار گرفته و در این حمله که به اتوموبیل او صورت گرفت وی و سه تن دیگر از کارکنان کنسولگری جان خود را از دست داده‌اند.

این حمله با محکومیت گسترده بین المللی روبرو شد. باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا نیز متعهد شد که با همکاری مقام‌های ليبيايی، قاتلان سفير آمريکا و ديگر ديپلمات‌ها، تحت پی گرد قضايی و محاکمه قرار گيرند.
XS
SM
MD
LG