لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

روبوت هايی که پينگ پنگ بازی می کنند


وب سايت «مشابل» که اخبار مربوط به تکنولوژی را پوشش می دهد، با انتشار قطعه ای از فيلم بازی پينگ پنگ دو روبوت می نويسد که به هنگام عرضه نرم افزار تشخيص صدای افراد توسط شرکت اپل همه از احاطه تکنولوژی بر زندگی آدميان حرف می زدند ولی نگاهی به فيلم پينگ پنگ روبت ها، آدمی را در مورد آينده انسان نگران می کند.

اين دو روبوت به نام های «وو» و «کنگ» قامتی به اندازه انسان دارند و در دانشگاه ژنجيانگ چين ساخته شده اند. آنها نه فقط در برابر يکديگر بلکه با انسان نيز می توانند پينگ پنگ بازی کنند و به خوبی می توان ديد که در به دست گرفتن راکت و زدن ضربه از زاويه های مختلف مهارت دارند.

اين دو روبوت بخشی از طرح طولانی مدت دانشگاه ژنجيانگ برای ساختن روبوت هايی کارآمد است که در يک سيستم برنامه ريزی شده برای کارهای توليدی می توانند بسياری از کارهای انسان را تقليد کنند.

دو روبوتی که در اين آزمايش مشغول بازی پينگ پنگ هستند بسيار منعطف و پر تحرک به نظر نمی رسند اما نکته جالب اين است که در هيچ موردی از زدن توپ دچار اشتباه نمی شوند. به همين خاطر می توان آنها را روبوت هايی تلقی کرد که در يک سيستم هماهنگ شده می توانند به خوبی کار کنند.

وب سايت «مشابل» می افزايد که دليل دقت اين روبوت ها وجود سی موتور جداگانه ای است که همزمان فعاليت اين ماشين ها را کنترل کرده و هر بازوی اين روبوت ها همزمان می تواند هفت حرکت متفاوت را انجام دهد. روبوت ها می توانند تعادل پيکر خود را به خوبی حفظ کرده و حرکت توپ را رديابی و تشخيص دهند.

روبوت ها می توانند توپ اول را سرو کنند، کاری که خيلی از بازيکنان تازه کار پينگ پنگ برای آنجام آن مشکل دارند. کارشناسان در پشت صحنه مشغول بررسی و ضبط نحوه حرکت آنها هستند و دقيقا مشخص نيست که چه بخشی از حرکات آنها را کنترل و هدايت می کنند.

هنوز هيچ خبری در مورد احتمال شرکت اين روبوت ها در رقابت های بين المللی پينگ پنگ منتشر نشده است. اما اگر آنها می توانند به اين خوبی پينگ پنگ بازی کننند. معلوم نيست که کارشناسان دانشگاه ژنجيانگ در آزمايش های بعدی چه کاری برای اين روبوت ها در نظر خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG