لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

اقتصاددان «پيشگو»: بحران ايران بزرگترين تهديد برای اقتصاد جهان


نوريل روبينی
نوريل روبينی
«نوريل روبينی» کارشناس اقتصادی سرشناس که به خاطر پيش بينی وقوع بحران اقتصادی بين المللی در سال ۲۰۰۸ شهرت فراوانی پيدا کرده است، می گويد که در حال حاضر تشديد بحران هسته ای ايران و احتمال وقوع جنگ بزرگترين تهديد برای اقتصاد جهانی است.

شبکه خبری « سی ان ان » به نقل از سخنرانی « نوريل روبينی » در يک کنفرانس بين المللی اقتصادی در لس آنجلس، می نويسد که تداوم برنامه های هسته ای ايران و تداوم تهديدهای اسرائيل به اقدام نظامی باعث خواهند شد که اقتصاد جهانی در نيمه دوم سال ۲۰۱۲ در معرض يک تهديد بزرگ و بی ثباتی قرار بگيرد.

به گفته اين کارشناس اقتصادی بعيد است که دولت باراک اوباما در نيمه دوم سال ميلادی جاری عليه ايران اقدام تلافی جويانه ای انجام دهد و به احتمال زياد منتظر خواهد شد تا نتايج انتخابات رياست جمهوری آمريکا مشخص شود. ولی در نيمه اول سال ۲۰۱۳ هر کسی که رييس جمهور آمريکا شود، به احتمال فراوان ناگزير خواهد شد در برابر ايران شدت عمل بيشتری نشان دهد.

« نوريل روبينی » معتقد است که همزمان با تشديد بحران بر سر برنامه های هسته ای ايران بهای نفت در بازارهای جهانی افزايش خواهد يافت. با وجوديکه وی پيش بينی می کند که الگوی مصرف سوخت های فسيلی به سمت خريد بيشتر گاز طبيعی متمايل خواهد شد ولی اين تغيير در الگوی مصرف به سرعت عملی نخواهد شد.

به گفته وی برخلاف برخی از پيش بينی های موجود که جهت گيری به سمت مصرف گاز طبيعی را طی يک يا دو سال آينده محتمل می دانند، حداقل در زمينه حمل و نقل و مصرف سوخت اتومبيل ها جايگزينی گاز طبيعی به جای بنزين و گازوئيل ممکن است ۲۰ تا ۳۰ سال ديگر طول بکشد.

شبکه خبری « سی ان ان » به نقل از بخش ديگری از سخنرانی « نوريل روبينی می نويسد که تداوم بی ثباتی در خاورميانه عامل ديگری برای افزايش بهای نفت است. به گفته وی علاوه بر بحران ايران و يا وقوع تنش احتمالی با اسرائيل، تمام منطقه خاورميانه در آشوب است و به زودی بهار عربی ممکن است به « زمستان عربی» بدل شود.

وی با برشمردن وضعيت بحرانی در تک تک کشورهای خاورميانه افزود که حتی در عراق نيز تحت تاثير وخامت تنش بين گروههای رقيب، نمی توان به تداوم توليد و صدور نفت خام آن کشور اطمينان داشت.

به نظر می رسد که در محاسبات « نوريل روبينی » بی ثباتی و بحران در منطقه خاورميانه بزرگترين تهديد برای اقتصاد جهانی است. ولی او به عوامل مهم ديگری از جمله بحران مالی در حوزه مالی يورو نيز اشاره کرد. به گفته وی معاهده و سيستم پول واحد کشورهای اروپايی در معرض فروپاشی است و اگر چنين چيزی روی دهد اقتصاد جهان وارد يک بحران عميق ديگر خواهد شد.

به اعتقاد اين کارشناس اقتصادی يکی از عوامل مهم برای نجات اقتصاد حوزه اروپا بازگشت به دوران رشد است و اين کار را فقط می توان با کاستن از ارزش برابری يورو انجام داد.
XS
SM
MD
LG