لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

«ايران سامانه ضد هوايی اس ۳۰۰ را تحويل نگرفته است»


سامانه ضد هوایی اس ۳۰۰
سامانه ضد هوایی اس ۳۰۰
خبرگزاری های روسيه به نقل از يک مقام عالی رتبه نظامی اين کشور که نخواسته هویتش فاش شود، اعلام کرده اند که قرار داد فروش سامانه ضد هوايی اس ۳۰۰ به ايران دو سال پيش امضا شده ولی هنوز به تهران تحويل داده نشده است.

آندره تارابرين سخنگوی سرويس فدرال همکاری های نظامی و فنی روسيه به آسوشيتدپرس گفته است، نمی تواند در باره اين خبر اظهار نظر کند.

مقام های روسيه همواره ادعاهای مربوط به ارسال موشک های پيشرفته به ايران را قوياً تکذيب کرده و از تاييد وجود قراردادی ميان دو کشور در اين زمينه خودداری می کردند.

در گزارش آسوشيتدپرس آمده است، فروش سامانه ضد هوايی اس ۳۰۰ به ايران می تواند توازن قوا را در منطقه خاورميانه به طور محسوسی بر هم بزند.

پيشتر، برخی از خبرگزاری ها گزارش داده بودند که مصطفی محمد نجار وزير دفاع ايران در جريان سفر اخير خود به مسکو درباره نحوه و زمان تحويل اين سامانه موشکی به ايران با مقامات روسی گفتگو کرده است. اما تاکنون هيچ خبر تاييد شده ای از نتايج گفتگوهای وزير دفاع ايران با طرف روسی مخابره نشده است.

سيستم ضد هوايی اس ۳۰۰ يکی از پيشرفته ترين سيستم های ضد هوايی در جهان است و قابليت رهگيری و انهدام هواپيماها و موشک ها را حتی در ارتفاع بسيار کم دارد.

به نظر می رسد با توجه به اهميت تاسيسات هسته ای برای ايران ، نصب اين سامانه ضد هوايی در اطراف پايگاه ها و تاسيسات هسته ای اين کشور در اولويت باشد. آمريکا و اسرائيل که نگران برنامه هسته ای تهران بوده و مخالف فروش اين سامانه ضد هوايی به ايران هستند.

اتحاديه اروپا، آمريکا و اسرائيل، ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.
XS
SM
MD
LG