لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

پوتین می خواهد «امپراتور قطب شمال» شود


به گزارش یک روزنامه روسی، ولادیمیر پوتین، می خواهد كل قطب شمال را در راستای تاسیس یک امپراتوری انرژی به خاک كشور روسيه پيوند بزند.
به گزارش یک روزنامه روسی، ولادیمیر پوتین، می خواهد كل قطب شمال را در راستای تاسیس یک امپراتوری انرژی به خاک كشور روسيه پيوند بزند.

ولادیمیر پوتین رييس جمهوری روسيه می خواهد «كل قطب شمال را در راستای تاسیس یک امپراتوری انرژی به خاک كشور روسيه پيوند بزند و از منابع نفت و گاز آن بهره ببرد.»


«کومرسانت» روزنامه اقتصادی چاپ مسکو در گزارش روز دوشنبه خود با عنوان «روسيه بر قطب شمال ادعای مالكيت می کند» نوشت: «ساخت اين امپراتوری توسط ولاديمير پوتين تا پيش از اين با تحت كنترل درآوردن فعاليت شركت ها، خريد سهام شركت های خارجی و تهديد جمهوری های سابق شوروی آغاز شده بود ولی انگيزه های امپراتوری پوتين اخيرا شامل يک عنصر كلاسيک گسترش اراضی متعلق به قرن ‪ ۱۹‬نيز شده است.»


در حال حاضر كسی بر قطب شمال مالكيت ندارد و این منطقه یخی تحت نظارت كميته سازمان ملل متحد قرار دارد.



گروهی متشكل از ‪ ۵۰‬دانشمند با پشتیبانی مالی کرملین ‪ ۴۵‬روز را در يک يخ شكن هسته ای سپری كردند و متوجه شدند كه يک برآمدگي در زير آب وجود دارد كه مستقيما سواحل شمالی روسيه را به قطب شمال متصل می سازد.
روزنامه روسی کومرسانت

كشورهاي روسيه، آمريكا، كانادا، نروژ و دانمارک كه پنج كشور قطبی جهان هستند هم اكنون تنها از يک منطقه اقتصادی ‪ ۲۰۰‬مايلی تا سواحل خود برخوردار هستند كه هيچ كدام به قطب شمال نمی رسد.


به نوشته روزنامه کومرسانت، اواخر ماه گذشته روسیه ادعای علمی بزرگی انجام داد.


گروهی متشكل از ‪ ۵۰‬دانشمند با پشتیبانی مالی کرملین ‪ ۴۵‬روز را در يک يخ شكن هسته ای سپری كردند و متوجه شدند كه يک برآمدگی در زير آب وجود دارد كه مستقيما سواحل شمالی روسيه را به قطب شمال متصل می سازد.


آنها تاكيد می كنند كه اين مساله حق روسيه بر كنترل بخش عظيمی از اراضی قطب شمال را تضمين می كند كه حدود ‪ ۱۰‬ميليارد تن نفت و گاز طبيعی دارد.


بر اساس كنوانسيون دريايی كنوني سازمان ملل، محدوده دريايی يک كشور تنها در صورتی قادر به گسترش است كه آن كشور بتواند ثابت كند فلاتی كه خواستار افزودن آن است، بخش الحاقی طبيعی اراضی آن است و اين كار را می توان از طريق برخورداری از ساختار زمين شناسی مشابه ثابت كرد.


اولين تلاش روسيه برای گسترش اراضی خود نخستين بار توسط كميسيون سازمان ملل رد شده بود ولي مسكو اميدوار است با تازه ترين نتايج علمی بدست آمده بتواند در سال ‪ ۲۰۰۹‬نتيجه ديگری را از كميسيون سازمان ملل دريافت كند.


«امپراتوری به قطب شمال ختم نمی شود»


کومرسانت در ادامه نوشته است: «قطب شمال تنها مكانی نيست كه روسيه به دنبال آن است. مسكو هم اكنون در تلاش است تا بار ديگر كنترل ‪ ۴۷‬هزار كيلومتر مربع از دريای برينگ را كه آلاسكا را از چوكوتكا‬ روسيه جدا می كند بدست آورد.»


اين منطقه در سال ‪ ۱۹۹۰‬بر اساس توافقنامه ای كه بين جيمز بيكر، وزير امور خارجه آمريكا و ادوارد شواردنادزه، همتای روس او به امضا رسيده بود در اختيار آمريكا قرار گرفت.


به نوشته این روزنامه روسی، طی هفته های اخير رسانه های تحت كنترل كرملين اين توافقنامه را اقدام خائنانه شوارد نادزه توصيف كرده اند كه بعدها به رييس جمهوری طرفدار ناتو در گرجستان تبديل شد.


هم اكنون نيز اعضای طرفدار كرملين در پارلمان خواستار بازبينی در اين توافقنامه هستند تا بلكه بتوانند ثروت روسيه را مجددا به آن بازگردانند.


XS
SM
MD
LG