لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

لاوروف از ايران خواست با آژانس برخورد سازنده داشته باشد


سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، چهارشنبه به خبرنگاران در «آستانه» گفت: «روسيه معتقد است که ايران می تواند همکاری بيشتری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و گروه پنج بعلاوه يک انجام دهد.»

وزیر خارجه روسيه در ديدار با محمود احمدی نژاد در حاشيه نشست سازمان همکاری شانگهای، خواستار برخورد سازنده ايران با مذاکرات هسته ای شد.

سرگئی لاورف که در حاشیه برگزاری این نشست در «آستانه»، پایتخت قزاقستان، سخن می گفت، در این باره اظهار داشته است، شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم همکاری سازنده تر ايران با گروه پنج بعلاوه يک، و ارتباط شفاف تر ايران و آژانس بين المللی انرژی تاکید کرده اند.

محمود احمدی نژاد، که در این نشست به عنوان ناظر شرکت کرده بود، پس از پایان آن به تهران بازگشته است.

همچنین رئيس جمهور روسيه هم گفته است: «واکنش آقای احمدی نژاد مثبت بود و به گفته وی گروه پنج به علاوه يک مکانيسم مهمی است که تهران حاضر به همکاری با آن، در مورد مسائل مختلف از جمله برنامه هسته ای اين کشور است.»

رئیس جمهور چین نیز در دیدار با محمود احمدی‌نژاد در قزاقستان از وی خواسته است تا به پای میز مذاکرات هسته‌ای باز‌گردد و در جهت ایجاد اعتماد بین طرفین گفت‌و‌گو «گام‌های اساسی» بردارد.

دهمین اجلاس سازمان شانگهای

دهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه در آستانه پایتخت قزاقستان به مدت یک روز برگزار شده است.

سران کشورهای عضو این سازمان در نشست خود در مورد امنیت منطقه و همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده و پس از آن در کنفرانس خبری حاضر شدند.

محمود احمدی‌نژاد نیز به منظور حضور در این نشست روز سه‌شنبه وارد قزاقستان شده بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از یک مقام دیپلماتیک روسیه، قرار بر این است که پس از اجلاس روسای جمهور ایران، روسیه و قزاقستان در نشستی سه‌جانبه شرکت کنند.

سازمان همکاری شانگهای که پیشتر تنها بر روی مسائل امنیتی تمرکز داشت، سال ۲۰۰۱ تأسیس شده و به نوعی رقیب سازمان ناتو به شمار می‌رود.

این سازمان دارای شش عضو اصلی، چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان، و چهار عضو ناظر یعنی ایران، پاکستان، مغولستان و هند است.

XS
SM
MD
LG