لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

«رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا زده است»


رکسانا صابری
رکسانا صابری
رضا صابری، پدر رکسانا صابری، می‌گويد که دخترش پنج روز است که دست به اعتصاب غذا زده و تا آزادی‌اش به اين اعتصاب غذا ادامه می‌دهد.

رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی در فروردين ماه به اتهام جاسوسی برای آمريکا به هشت سال زندان محکوم شد.

آقای صابری در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفت که وی و عبدالصمد خرمشاهی، وکيل خانم صابری، خواستار تجديد نظر اين حکم شده‌اند.

محکوميت خانم صابری به هشت سال زندان واکنش های بسياری را برانگيخت و باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا اعلام کرد که خانم صابری در هيچ فعاليت جاسوسی نقش نداشته است.

عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه گفته است که «بر اساس قوانين و مقررات مجازات جاسوسی حبس است و تشخيص دادگاه بدوی اين بوده که متهم جاسوس تلقی می‌شود. متهم در مرجع تجديد نظر حق اعتراض دارد که البته اعتراض نيز کرده است.»

اين سخنان آقای جمشيدی در حالی بيان می‌شود که محمود هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضائيه، خواستار رسيدگی دقيق و سريع به درخواست تجديد نظر در حکم رکسانا صابری خبرنگار ايرانی ـ آمريکايی شد.

رئيس دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی، نيز در نامه‌ای به سعيد مرتضوی، دادستان تهران، از وی خواست تا به اتهامات رکسانا صابری و حسين درخشان با «دقت کامل و رعايت قسط و عدل و جميع موازين قانونی» رسيدگی شود.

خانم صابری که ۳۱ ساله است و از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در آمريکا متولد شده است در شش سال گذشته در ايران به سر می‌برد و برای شبکه‌های خبری بی بی سی، راديو ان پی آر و برخی ديگر از رسانه‌های خارجی گزارش تهيه می‌کرد.

مقام‌های قضايی ايران می‌گويند که کارت خبرنگاری وی از سال ۱۳۸۵ اعتبار نداشته است و او بدون مجوز اقدام به جمع‌آوری اخبار و تهيه گزارش می‌کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز و کميته حمايت از خبرنگاران ٣٥ سازمان مدافع آزادی مطبوعات در فراخوانی مشترک از مقامات قضايی ايران خواستند تا رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی – آمريکايی را هر چه سريع‌تر آزاد کند.
XS
SM
MD
LG