لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

شیعیان عراق به توافق سیاسی دست یافتند


۳۰ نماينده از مجلس ۲۳۵ نفری عراق و شش وزير دولت، متعلق به گروه صدر هستند.
۳۰ نماينده از مجلس ۲۳۵ نفری عراق و شش وزير دولت، متعلق به گروه صدر هستند.

محمود مشهدانی سخنگوی پارلمان عراق روز یکشنبه، ۲۱ ژانویه، اعلام کرد که گروه مقتدی صدر، روحانی تند روی شیعه، به بایکوت دو ماهه مجلس و دولت عراق پایان داده است.


۳۰ نماينده از مجلس ۲۳۵ نفری عراق و شش وزير دولت متعلق به گروه صدر هستند.


به گزارش خبرگزاری رویترز ، این توافق سیاسی بین شیعیان عراق یک روز پس از سقوط هلیکوپتر آمریکایی و کشته شدن پنج سرباز آمریکایی در شهر مقدس شیعیان، کربلا، اعلام شد.


ایالات متحده شبه نظامیان شیعه را مسئول این دو واقعه دانست. اگر چه آمریکا دولت نوری مالکی را تحت فشار قرار داده تا ارتش مهدی وابسته به مقتدی صدر را سرکوب کند ولی وابستگی نخست وزیر عراق به این گروه در گذشته، عملیات نظامی علیه هواداران مقتدی صدر را دشوار کرده است.


می گوید هواداران مقتدی صدر، سال پیش، مجلس عراق را به دلیل عدم تعیین تاریخی از سوی این مجلس برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق و دیدار نوری مالکی با جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، بایکوت کردند.


یکی از نزدیکان مقتدی صدر در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد که لغو بایکوت مجلس و جلسه وزیران دولت عراق پاسخی به درخواست ائتلاف شیعیان است.


آقای مالکی در ماه ژانویه قول داد که شبه نظامیان شیعه و سنی را به یاری نیروهای آمریکایی ریشه کن کند.


مقتدی صدر که از رهبران کلیدی شبه نظامیان شیعه است هواداران بسیاری در عراق دارد و از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.


اخیرا دولت عراق، عبدالهادی دراجی مدير ارتباطات دفتر مقتدی صدر را دستگیر کرد.


آقای مشهدانی سخنگوی پارلمان عراق با اشاره به توافق سیاسی بین گروه های شیعه برای لغو بایکوت مجلس گفت که ما می خواهیم به دنیا بگوییم که یک راه حل عراقی برای مسایل این کشور، کلید مشکلات است و بقیه باید از این راه حل ها شتیبانی کنند.


XS
SM
MD
LG