لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۷

پایان سفر سرکوزی با «خودکشی» افسر اسرائیلی


نیکلا سرکوزی همراه با همسرش کارلا برونی در مراسم خداحافظی با مقام های اسرائیلی. (عکس: EPA )
نیکلا سرکوزی همراه با همسرش کارلا برونی در مراسم خداحافظی با مقام های اسرائیلی. (عکس: EPA )

اسرائیل اعلام کرد که تیراندازی روز سه شنبه در فرودگاه بن گوریون تل آویو و همزمان با مراسم بدرقه رییس جمهوری فرانسه، ناشی از «خودکشی» یک افسر این کشور بوده و خطری نیکلا سرکوزی را تهدید نکرده است.


در پی ماجرای کشته شدن يک افسر پليس مرزبانی اسرائيل در ساعت برگزاری آئين خداحافظی نيکلا سرکوزی، ریيس جمهوری فرانسه از مقام های اسرائيلی، خانواده اين افسر اعلام کردند، اين احتمال را که او خودکشی کرده است، نمی پذيرند و خواهان انجام تحقيقات در اين باره هستند.


اين افسر ۳۲ ساله که «دست به خودکشی زده»، از اعراب تابع اسرائيل بوده، و «رائد غانم» نام داشت.


اعراب برخی طايفه ها، از جمله اعراب دروزی در ارتش و پليس اسرائيل خدمت می کنند و می توانند به مقام های بالا نيز برسند.


اگر ادعای خودکشی افسر عرب اسرائيلی درست باشد، هنوز معلوم نيست که چرا وی فرصت برگزاری اين مراسم مهم را برای انجام اين اقدام انتخاب کرده بود.


رائد غانم، همسر و دو فرزند شش و سه ساله داشت. آنها در«بيت جان» يک دهکده عربی در شمال اسرائيل زندگی می کنند. اين افسرهشت سال بود که در واحد پليس مرزبانی خدمت می کرد. او پيشتر در ارتش اسرائيل نيز به مدت سه سال خدمت کرده بود.

اين احتمال مطرح است که اگر وی به راستی خودکشی کرده باشد، عمد داشته که اين اقدام را در زمانی مهم که می تواند مورد توجه چشمگير رسانه های اسرائيل و جهان قرار گيرد، انجام دهد.


حادثه «غیر عادی»


هنگامی که نيکلا سرکوزی و همسرش کارلا برونی همراه با شيمون پرز، ریيس جمهوری و اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، با اتومبيل های جداگانه به فرودگاه بين المللی بن گوريون درنزديکی تل آويو رسيدند، همه چيز عادی به نظر می رسيد.


پرچم های متعدد اسرائيل و فرانسه در نزديکی هواپيمایی که قرار بود آقای سرکوزی و همراهانش را پرواز دهد، به اهتزاز درآمده و دسته موزيک سرودهای ملی دو کشور را نواخت و رهبران با انجام سخنرانی های کوتاه، از يکديگر سپاسگزاری کردند.


هنگامی که آقای سرکوزی قصد داشت به سوی پله های هواپيما بالا رود و شيمون پرز به نشانه احترام می خواست ميهمان خود را تا درون هواپيما همراهی کند، اهود اولمرت نيز در پای پله های هواپيما ايستاده بود. ناگهان محوطه دچار هرج و مرج شد و محافظان اولمرت او را به سرعت از محل دور کردند.


از آنجایی که اسحاق رابين، نخست وزير وقت اسرائيل، در پائيز سال ۱۹۹۵ در يک مراسم عمومی کشته شده بود، در رخداد فرودگاه بن گوريون، محافظان شخصيت های اسرائيلی بيش از همه برای حفظ جان اولمرت تلاش کردند.


ساير محافظان سريعا آقای سرکوزی را از ديگر شخصيت های فرانسوی جدا کردند و در اطراف او حلقه زدند. همسر سرکوزی و ديگر مقام های فرانسوی در حالي که محافظان نيز آنها را از هر گزند احتمالی دور می کردند و به دور آنها حلقه زده بودند، شتابان از پله های هواپيما بالا رفتند و خود را به درون هواپيما رساندند.


حادثه فرودگاه بن گوريون، به نوشته رسانه های اسرائيل، مزه نهایی اين سفر بسيار شيرين را «تلخ» کرد.

معلوم شد که محافظان از طريق دستگاه های ارتباطی خود، مطلع شده بودند که صدای تيراندازی در دويست متری محل شنيده شده است. اين محافظان از زبده ترين کماندوهای سازمان شباک (سرويس امنيت داخلی اسرائيل) هستند.


درخواست تحقیقات کامل


فرماندهان پليس مرزبانی اسرائيل که خود را سريعا به بالای جسد افسر عرب در فرودگاه بن گوريون رساندند، به رسانه های اسرائيل گفته اند، که ارزيابی اوليه نشان از «خودکشی» اين افسر دارد.


آنها اين احتمال را نيز بعيد ندانسته اند که اين افسر بر اثر گلوله ای که ناخواسته شليک شده، جان خود را ازدست داده باشد. نائف غانم، برادر اين افسرعرب به روزنامه اسرائيلی هاآرتص گفت، خانواده خواهان تحقيقی کامل است و اقدامات بعدی خانواده به نتيجه تحقيقات پليس مرزبانی مشروط است.


برادر اين افسر، رائد را «مردی به شدت خانواده دوست» توصيف کرد و بعيد دانست که وی خودکشی کرده باشد. خانواده اين افسر قويا خواسته بودند که نام فاميل آنها منتشرنشود ولی برخی رسانه های اسرائيل اين درخواست را رعايت نکردند و جزئيات زيادی در مورد هويت و زندگی آنها منتشر کردند.


رائد غانم، همسر و دو فرزند شش و سه ساله داشت. آنها در«بيت جان» يک دهکده عربی در شمال اسرائيل زندگی می کنند. اين افسرهشت سال بود که در واحد پليس مرزبانی خدمت می کرد. او پيشتر در ارتش اسرائيل نيز به مدت سه سال خدمت کرده بود.


فرمانده کل پليس اسرائيل دستور داده است که يک کميسيون تحقيق به رياست سرهنگ «مئير بن ييشای» برای رسيدگی به اين حادثه تشکيل شود.


سفر نیکلا سرکوزی به اسرائيل بويژه به دليل عشق فراوان رسانه های اسرائيل به همسر زيبارو، مانکن و خواننده او به صورت چشمگیری مورد توجه قرار گرفته بود و صدها خبرنگار در سه روز سفر آنها، تلاش زيادی برای تهيه خبر و عکس نشان می دادند.


حتی رسانه های اسرائيلی سرکوزی را به عنوان «شوهر کارلا» معرفی می کردند. اما حادثه فرودگاه بن گوريون، به نوشته رسانه های اسرائيل، مزه نهایی اين سفر بسيار شيرين را «تلخ» کرد.


XS
SM
MD
LG