لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

جشنواره گوتنبرگ و نامزدی ساتراپی برای جايزه برگمان


فيلم «مرغ و خورش آلو» نامزد جایزه برگمان
فيلم «مرغ و خورش آلو» نامزد جایزه برگمان
جشنواره بين المللی فيلم گوتنبرگ، روز جمعه بيست و هفتم ژانويه در اين شهر سوئد افتتاح شد تا ضمن نمايش صدها فيلم از کشورهای مختلف، به زودی جوايز «اژدها»(نشان جشنواره) را به فيلم های برگزيده چند بخش مسابقه ای خود اعطا کند.
جشنواره گوتنبرگ که بزرگ ترين جشنواره کشورهای اسکانديناوی محسوب می شود، نقش مهمی در صنعت سينمای کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ،ايسلند و فنلاند دارد و از جهت کمی، يکی از بزرگ ترين جشنواره های فيلم اروپا محسوب می شود.
جايزه اينگمار برگمان و نامزدی مرجان ساتراپی
در کنار جوايز اژدها که به بهترين فيلم های کشورهای اسکانديناوی اهدا می شود، يکی از مهمترين جوايز اين جشنواره، جايزه اينگمار برگمان است که هر ساله به يک استعداد تازه در سينما تعلق می گيرد. سال گذشته اين جايزه به فيلم «ولنتاين آبی» ساخته درک سيانفرانس تعلق گرفت.
اما امسال فيلم «مرغ و خورش آلو» ساخته مرجان ساتراپی و ونسان پارانو نامزد دريافت اين جايزه شده است.
اين فيلم که قصه ويولون نوازی در تهران دهه سی را روايت می کند، اولين بار در جشنواره ونيز به نمايش درآمد و واکنش های مختلفی را برانگيخت.
ساتراپی برای دريافت اين جايزه با هفت فيلم ديگر از جمله «بازگشت» ساخته ليزا جانسون از آمريکا، «پرنده آبی» ساخته گاست ون دن برگ از بلژيک و «سيبری عشق من» ساخته سالوا راس از روسيه رقابت خواهد کرد.
فيلم های ايرانی
جشنواره گوتنبرگ شايد به دليل تمرکز ايرانی ها در کشور سوئد، همواره توجه خاصی به سينمای ايران داشته و طی سال های متمادی فيلم های زيادی را از فيلسمازان مختلف ايرانی به نمايش گذاشته است.
سال گذشته فيلم «آفسايد» به دليل همدردی با جعفر پناهی فيلمساز ايرانی زندانی شده، به نمايش گذاشته شد و همزمان يک شبکه تلويزيونی سوئد هم اين فيلم را پخش کرد.
بجز آن دو فيلم از سينمای زيرزمينی ايران، «عرق سگی» ساخته حسين کشاورز و «اوريون» ساخته علی عصمتی زمانی به نمايش درآمدند که هر دو فيلم با سالن های پر و بليت های از پيش رزرو شده روبرو شدند.
فيلم «ديگری» ساخته مهدی رحمانی، تنها فيلمی بود که سال گذشته از طريق رسمی سينمای ابران به جشنواره گوتنبرگ راه يافته بود.
فيلم «ارزش من پنجاه گوسفند بود» ساخته نيما سروستانی، مستدساز ايرانی ساکن سوئد هم در جشنواره سال گذشته به نمايش درآمد و جايزه بهترين فيلم مستند را از آن خود کرد.
امسال هم فيلم های «به اميد ديدار» ساخته محمد رسول اف و «سوگ» ساخته مرتضی فرشباف، دو فيلم ايرانی پذيرفته شده در جشنواره گوتنبرگ هستند که برای تماشاگران سوئدی(که بسياری از آنهاً شناخت قابل توجهی از فرهنگ و سينمای ايران دارند) و البته ايرانيان ساکن سوئد به نمايش درخواهد آمد.
فيلم «کات» ساخته امير نادری، فيلمساز ايرانی مقيم آمريکا، که در ژاپن ساخته شده هم در جشنواره گوتنبرگ امسال نمايش خواهد داشت.
بخش های جشنواره
جشنواره گوتنبرگ از بخش های مختلفی تشکيل شده که هر بخش بر اساس تقسيمات صورت گرفته، ميزبان يک رشته فيلم خاص خواهد بود.
در بخش نامزدهای بهترين فيلم کشورهای اسکانديناوی، هشت فيلم برگزيده برای اين جايزه از اين کشورهای شمال اروپا نمايش خواهند داشت. بخش جايزه اينگمار برگمان هم ميزبان هشت فيلم نامزد شده است.
در بخش فيلم های سوئدی، يازده فيلم تازه از سينمای اين کشور برای اولين بار به نمايش درخواهند آمد و پانزده فيلم تازه هم از کشور دانمارک در بخش ويژه اين کشور نمايش خواهند داشت. ضمن اين که در بخش «محبوب های دانمارکی»، شش فيلم تحسين شده از سال های قبل اين سينما(از جمله «شکستن امواج» ساخته لارس فون ترير) باز به نمايش در می آيند.
امسال بخش ويژه جشنواره به فيلم های عربی اختصاص يافته که در آن فيلم های مختلفی از مصر، عراق، لبنان، تونس، مراکش، فلسطين و الجزاير به نمايش در خواهند آمد که بسياری از آنها به شکل مستند يا داستانی به وقايع بهارعربی و انقلاب های رخ داده در مصر و تونس اختصاص يافته اند.
در بخش گالا فيلم های شناخته شده ای چون هنرمند(ميشل هازاناويسيوس)، بايد درباره کوين حرف بزنيم(لين رامسی)،فرزندان(الکساندر پاين) و کشتار(رومن پولانسکی) به نمايش در می آيند.
فيلم های محبوب جشنواره ها عنوان بخش ديگری است که در آن فيلم هايی چون «يک زندگی تلخ»(سدريک کان) و «زنی در طبقه پنجم» (پاول پاويلوفسکی) به نمايش در خواهند آمد.
فيلم های انيميشن، مستند و کوتاه هم هر يک بخش های جداگانه مفصلی دارند و ميزبان فيلم های مختلفی - به ويژه از کشورهای اسکانديناوی- هستند.
جشنواره گوتنبرگ تا ششم فوريه ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG