لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

«بازداشت چند تن در رابطه با مرگ ستار بهشتی»


 ستار بهشتی
ستار بهشتی
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، سه‌شنبه ۲۳ آبان از بازداشت چند تن در رابطه با مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس خبر داد.

آقای جعفری دولت‌آبادی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت که تلاش می‌شود تا ۱۰ روز آينده اين پرونده به دادگاه ارسال شود.

ستار بهشتی از وبلاگ‌نويسان منتقد حاکميت بود که پليس سايبری ايران (فتا) روز ۹ آبان به بازداشت او اقدام کرد و در نهايت، پنج روز بعد در زندان درگذشت.

مرگ او که گفته می‌شود بر اثر شکنجه بوده است، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ايران داشت به‌طوری که نهادهايی مانند عفو بين‌الملل خواستار روشن شدن ابعاد اين ماجرا شده‌اند.
مقامات حکومت ايران نيز ضمن پذيرش مرگ اين وبلاگ‌نويس در زندان، وعده تحقيق درباره چگونگی حادثه و برخورد با مقصران احتمالی آن را داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری دولت آبادی دراين‌باره گفت: «پرونده به سرعت در دادسرای جنايی تشکيل شد و تحقيقات مفصلی در اين خصوص انجام شده که در بازپرسی در حال ادامه است. من هم شرح مفصل پرونده را در کميسيون امنيت ملی [مجلس شورای اسلامی] تشريح کردم، ولی مردم مطمئن باشند که قوه قضائيه در اين گونه پرونده‌ها اغماضی نمی‌کند.»

آقای جعفری دولت‌آبادی همچنين دليل موضع‌گيری ديرهنگام دادستانی دراين‌باره را «رسيدگی به حقايق» عنوان کرد.

اگرچه در سخنان اين مقام قضايی ايران اشاره‌ای به نام و مقام کسانی که در رابطه با پرونده ستار بهشتی دستگير شده‌اند، نشده است، اما وبسايت خبری «شبکه ايران» روز گذشته آنها را مسئولان بازجويی از آقای بهشتی معرفی کرد.

بر اساس اين گزارش، متهمان سه تن هستند که «بازداشت و تحويل دادسرای نيروهای مسلح» شده‌اند.

روز گذشته غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاييه نيز علائم کبودی بر بدن آقای ستار بهشتی را تاييد کرد.

آقای اژه‌ای گفت: «پزشکی قانونی نظريه‌ای مفصلی داده است که در آن اعلام شده است ۵ جای بدن اين فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و يکی از ران‌هايش دارای علامت کبودی است.»

اين در حالی است که علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کند که تحقيقات اوليه نشان می‌دهد آثار ضرب و شتم در بدن بهشتی وجود ندارد.

به گفته آقای بروجردی پی‌گيری موضوع مرگ ستار بهشتی به کميته امنيت کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس واگذار شده است.

امروز نيز محمدحسن آصفری، عضو ديگر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن آن که از برگزاری جلسه‌ای با حضور دادستان تهران، رئيس پليس فتا و جانشين فرمانده نيروی انتظامی تهران دراين‌باره خبر داد، بحث شکنجه ستار بهشتی را به صورت تلويحی تکذيب کرد.

آقای آصفری امروز (سه‌شنبه) گفت: «هيچ اثر ضربه يا خوراندن چيزی که سبب فوت ستار بهشتی وبلاگ نويس شده باشد، وجود ندارد و پزشکی قانونی،‌ ايست قلبی را دليل مرگ اعلام کرده است.»

اما به رغم اين تکذيب‌ها، در شکايتنامه‌ای که منسوب به آقای ستار بهشتی است و در مدت بازداشت نگاشته شده، او مسئول بند ۳۵۰ زندان اوين را خطاب قرار می‌دهد و در آن از ضرب و شتم خود توسط نيروهای پليس فتا خبر می‌دهد.

در نامه ديگری که به امضای ۴۱ زندانی سياسی در زندان اوين رسيده، شهادت داده شده که علائم شکنجه بر بدن ستار بهشتی مشهود بوده است.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز در گزارشی به نقل از يکی از بستگان ستار بهشتی که جنازهٔ او را ديده بود نوشت: «روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشيده بودند. صورتش باد کرده بود. به محض اين که بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده و کفن کاملاً خونی شده. علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بود.»

ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويس به هنگام مرگ ۳۵ سال داشت. او در قبرستان رباط کريم به خاک سپرده شده است.
XS
SM
MD
LG