لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

پادشاه عربستان در اجلاس سران عرب شرکت نمی کند


بحران لبنان بر روابط کشورهای عربی خاورميانه با دمشق تاثير گذاشته و موجب تيرگی روابط بين عربستان و سوريه شده است.(عکس: EPA)
بحران لبنان بر روابط کشورهای عربی خاورميانه با دمشق تاثير گذاشته و موجب تيرگی روابط بين عربستان و سوريه شده است.(عکس: EPA)

احمد قطان، سفير عربستان در اتحاديه عرب، روز دوشنبه، اعلام کرد که ملک عبدالله، پادشاه عربستان و سعود الفيصل، وزير امور خارجه اين کشور، در اجلاس سران عرب در دمشق، شرکت نمی کنند.


آقای قطان پس از پايان گردهم آيی نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب در دمشق، به خبرنگاران گفت:« وی، ریاست هيات کشورش را در اجلاس سران عرب، که در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس برگزار می شود، بر عهده دارد.»


بحران لبنان بر روابط کشورهای عربی خاورميانه با دمشق تاثير گذاشته و موجب تيرگی روابط بين عربستان و سوريه شده است.


عربستان، آمريکا و کشورهای غربی از دولت ائتلافی لبنان حمايت می کنند در حالی که ايران و سوريه، از مخالفان دولت لبنان به رهبری حزب الله پشتيبانی می کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای قطان با اشاره به اجلاس رهبران عرب گفت: «ما امروز در حالی با یدکدیگر ملاقات کردیم در حالی که لبنان رييس جمهوری ندارد چرا که به طور مداوم و بی دليل انتخاب رييس جمهوری در اين کشور به تعويق می افتد.»


نبيه بری، سخنگوی پارلمان لبنان، روز يکشنبه اعلام کرد که برای هفدهمین بار انتخاب رييس جمهوری اين کشور به تعويق افتاده است.


پيشتر قرار بود که روز ۲۵ مارس، پارلمان لبنان رييس جمهوری جديد اين کشور را انتخاب کند ولی نبيه بری گفت به دليل عدم پيشرفت سياسی، اين انتخابات بار ديگر به تعويق افتاده است.


عربستان سعودی و مصر بارها سوريه را متهم کرده اند که مسئول بن بست سياسی در لبنان است و رهبران دو کشور در اجلاس دمشق غايب خواهند بود.


آقای قطان گفته است: ما اميدواريم که سوريه نقش موثری برای مصالحه ملی در لبنان ايفا کند.


رييس جمهوری لبنان توسط پارلمان اين کشور از ميان مسيحيان مارونی و برای دوره ای شش ساله به اين سمت انتخاب می شود.


لبنان از ۲۳ نوامبر، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص، نتوانست جايگزين او را انتخاب کند.


چند ماه پيش توافقی نسبی بين جناح های سیاسی لبنان بر سر نامزدی ژنرال ميشل سليمان، فرمانده ارتش، صورت گرفت ولی درگيری های جناحی در پارلمان در مورد کابينه آينده دولت رای گيری در مورد ژنرال سليمان را به تعويق انداخته است.


حزب الله خواستار حق وتوی مخالفان در دولت لبنان است.


XS
SM
MD
LG