لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

راوی شانکار، نوازنده و آهنگساز مشهور هندی درگذشت


راوی شانکار با آلت موسيقی که برای ساير ملل جهان و بخصوص غربی ها کاملا ناشناخته بود توانست با موسيقی خود به پيوند مردمان مختلف جهان کمک کند.

او که با همکاری با گروه بيتل ها اولين بار در صحنه بين المللی شناخته شد بعدها به يکی از نمادهای برجسته موسيقی در دوران هيپی ها بدل شد.

او مبتکر و پيشتاز برگزاری اولين کنسرت موسيقی راک برای اهداف خيريه و خيرخواهانه بود و نزديک به يک قرن نغمه های سنتی هندی را به گوش علاقمندان موسيقی در سراسر جهان رساند.

راوی شانکار نوازنده و آهنگساز بزرگ هندی درگذشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00

از همنوازی با بيتل ها و جورج هريسون گرفته تا همکاری با يهودا مناخيم و ديويد کروزبی، فعاليتهای مشترک وی نشان برجسته ای از جهانشمولی موسيقی است هرچند بين وی دوستداران غربی اش همواره حدی از فاصله وجود داشت. گاهی اوقات غربی ها ظرايف موسيقی وی را درک نمی کردند هر چند او تلاش می کرد که در نحوه ارائه و اجرای کنسرت های زنده شبيه ستارگان و نوازندگان برجسته موسيقی غربی باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس راوی شانکار روز سه شنبه بيست و يک آذرماه در سن ۹۲ سالگی درگذشت. در بيانيه ای که روی وب سايت وی منتشر شده گفته می شود که وی در خانه خود در حوالی شهر سان ديه گو در ايالت کاليفرنيا درگذشته و در آن لحظات همسر و جوانترين دخترش در کنار وی بوده اند. در توضيحات بعدی گفته شده است که وی از مشکلات تنفسی و بيماری قلبی رنج می برد و چندی پيش عمل جراحی دريچه قلب روی او انجام شده بود.

مانموهان سينگ نخست وزير هند ضمن تاييد خبر مرگ راوی شانکار وی را يک « گنجينه ملی» توصيف کرد. راوی شانکار که سالها پيش جورج هريسون به وی لقب « پدر خوانده موسيقی جهانی» را داده بود توانست موسيقی سنتی هندی را که قرنها سابقه دارد به علاقمندان موسيقی های غربی مثل جاز ، راک و حتی موسيقی کلاسيک معرفی کند.

او در عين حال مبتکر و پيشتاز برگزاری اولين کنسرت خيريه موسيقی راک غربی ود که در سال ۱۹۷۱ برای کمک به آوارگان بنگلادش برگزار شد. در ميان نسلهای بعدی علاقمندان به موسيقی مردم پسند غربی بسياری وی را به عنوان پدر نورا جونز خواننده جوان سبک کانتری می شناختنند که فرزند يکی از روابط عاشقانه راوی شانکار است و تا سالها پدر خود را نمی شناخت.

آخرين اجرای زنده وی روز چهارم نوامبر همراه با جوانترين دختر خود آنوشکا که وی نيز سيتار نواز چيره دست است در کاليفرنيا برگزار شد. بنياد وی در بيانيه ای نوشت که اجرای اين کنسرت در حقيقت مناسبتی برای آغاز دهمين دهه از فعاليت های هنری وی بوده است.

راوی شانکار که تاکنون بارها جايزه معتبر موسيقی يعنی « گرامی اواردز» را برده است امسال نيز نامزد دريافت اين جايزه شد و خبر آن را درست روز قبل از عمل جراحی قلب به وی داده بودند.

کسانی که از نزديک وی را می شناسند و با او کار کرده اند می گويند جهان يکی از نوابغ موسيقی را از دست داد.

به نوشته خبرگزاری آسوشيتدپرس راوی شانکار از سالهای دهه ۱۹۵۰ همکاری با بزرگان موسيقی غربی را آغاز کرد. از همکاری با نوازنده برجسته ويلون کلاسيک يهودا مناخيم گرفته تا نوازده برجسته ساکسيفون جاز به نام کولترين. او در سالهای معرفو موسيقی در شهرهای مختلف اروپا و آمريکا اجراهای بسيار موفقی داشت ولی همواره برای برقراری يک ارتباط نزديک تر بين موسيقی شرق و غرب با موانعی روبرو می شد.

همکاری نزديک وی با جورج هريسون نوازنده اصلی گيتار در گروه بيتل ها طی سالهای دهه ۱۹۶۰ دليل اصلی شهرت جهانی راوی شانکار بود. در اين دوره جورج هريسون توانست از وی نوازندگی سيتار را بياموزد و بر آن اساس ترانه ای را با حال و هوای موسيقی هندی ساخت. شهرت اين ترانه باعث شد که در سالهای دهه ۱۹۶۰ ترکيب نغمه های هندی و صدای سيتار با موسيقی راک به يک ژانر پر طرفدار بدل شود.

از آن زمان به بعد وی حتی در ميان دوستداران موسيقی غربی به چهره ای صاحب سبک و قابل احترام بدل شد.

راوی با نام کامل راويندرا شانکار چاودوری در هفتم آپريل سال ۱۹۲۰ در شهر واراناسی در هند متولد شد. در سن ده سالگی برای پيوستن به يک گروه بزرگ رقص که برادر وی مدير آن بود به پاريس رفت. ولی سالها مشغول سفر به شهرهای مختلف جهان بود و شايد به همين خاطر وی در دوران شهرت توانست به سفيری بسيار کارآمد برای موسيقی هند بدل شود.
XS
SM
MD
LG