لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۵

برگزاری تجمع دولتی در سالگرد اشغال سفارت آمریکا


در تجمع دولتی روز یکشنبه چند صد نفر گردهم آمده بودند.
در تجمع دولتی روز یکشنبه چند صد نفر گردهم آمده بودند.

مقامات جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه مراسمی برای يادبود روز ۱۳ آبان که مصادف با اشغال سفارت آمريکا در تهران در سال ۱۳۵۸ است برگزار کردند.


گزارش های رسيده حاکيست که چند صد نفر در مقابل سفارت سابق آمريکا در تهران گردهم آمدند و شعارهايی چون « انرژی هسته ای حق مسلم ماست» و «مرگ بر آمريکا» سر می دادند.


دانش آموزانی که با اتوبوس های دولتی از مدارس مختلف به مقابل ساختمان سفارت آمريکا آورده شده بودند پلاکاردهای مختلفی در دست داشتند که در آن عليه آمريکا شعارهای نوشته شده بود و سخنانی از رهبران جمهوری اسلامی بر آنها نقش بسته بود.


عليرضا، ۱۵ ساله، دانش آموز يکی از مدارس تهران درباره علت حضور در اين تجمع به خبرگزاری رويترز گفته است: «شرکت در تظاهرات ارزشش را دارد چرا که چند ساعتی از مدرسه به دوريم.»


بيست و هشت سال پيش عده ای که خود را «دانشجويان پيرو خط امام» می خواندند، سفارت آمريکا را به اشغال خود در آورده و ۵۲ نفر از ديپلمات های آمريکايی را برای مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

بهمن، ۱۴ ساله، نيز گفته که «معلمان مدرسه آنها را به اين تظاهرات آورده اند.»


بيست و هشت سال پيش عده ای که خود را «دانشجويان پيرو خط امام» می خواندند، سفارت آمريکا را به اشغال خود در آورده و ۵۲ نفر از ديپلمات های آمريکايی را برای مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.


اين گروگانگيری که شوکی به جامعه آمريکا وارد آورد موجب شد که واشينگتن رابطه خود با ايران را قطع کند و از سال ۱۳۵۸ تاکنون دو کشور هيچ رابطه سياسی با يکديگر ندارند.


در سال های اخير و بواسطه مسائلی چون برنامه بلندپروازانه هسته ای ايران و آنچه که واشينگتن «دخالت نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق و افغانستان» اعلام کرده، تنش در روابط دو کشور تشديد شده است.


«مردم ايران اثر تحريم ها را کاهش دهند»


مصطفی پور محمدی، وزير کشور ايران، در مراسم سالگرد «اشغال سفارت آمريکا در تهران»، اعلام کرد که تحريم های بين المللی تاثيری بر تصميم گيری ايران نخواهد داشت.


آقای پورمحمدی از مردم ايران خواست تا با کاهش مصرف انرژی تاثير تحريم های بين المللی را عليه ايران کاهش دهند.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، وزير کشور جمهوری اسلامی در مورد لزوم کاهش مصرف انرژی، گفت:«ما به راحتی می توانيم مصرف خود را کاهش دهيم. من نمی گويم با کاهش مصرف فشار ايجاد نمی شود اما ۱۰ درصد کاهش مصرف قابل مديريت و عملی است. مطمئن باشيد با اين روش نقشه های دشمن در حوزه تحريم و فشار اقتصادی ثمری نخواهد داشت.»


سخنان پورمحمدی در مورد مقابله با فشارهای اقتصادی در حالی بيان می شود که شورای امنيت تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه برنامه هسته ای ايران صادر کرده است.


در ضمن نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان، روز جمعه گذشته، بر سر تصويب سومين قطعنامه در شورای امنيت، با هدف افزايش تحريم ايران توافق کردند.


وزير کشور ايران در مورد بحران هسته ای گفت که برنامه اتمی ايران متوقف نمی شود و تحريم ها تاثيری بر آن نخواهد داشت.


وی با بيان اين که «ايران توانسته هژمونی آمريکا را زمين گير کند»، گفت: «آنها مثلثی را در برابر ايران قرار داده اند که در آن تهاجم امنيتی – نظامی، فرهنگی و اقتصادی قرار دارد.»


XS
SM
MD
LG