لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

ابراز علاقه سولانا به از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران


خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا
خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا
خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز يکشنبه اعلام کرد که «اين اتحاديه به آغاز مجدد گفت و گوها با تهران درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است.»

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون با صدور سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از اين دستور سرپيچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

خاوير سولانا همچنين در جزيره « کورفو » در يونان، پيش از نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا که به ايران اختصاص دارد گفت: «اتحاديه اروپا نمی خواهد در امور داخلی ايران دخالت کند اما به انتقاد خود از عملکرد نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی و بازداشت تظاهرکنندگان ادامه خواهد داد.»

وزيران خارجه هشت کشور عمده صنعتی جهان موسوم به گروه هشت نيز شنبه سرکوبی خشونت آميز تظاهرکنندگان در ايران را تقبيح کردند.

گروه هشت روز جمعه نيز در بيانيه‌ای از ايران خواست بی‌درنگ خشونت عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری را متوقف کند و «هرچه سريع‌تر» به بحران پيش آمده پايان دهد.

در بيانيه‌ وزيران خارجه بريتانيا، کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، روسيه و ايالات متحده آمده است: «ما از رويدادهای پس از انتخابات رياست‌ جمهوری ايران نگرانيم. ما کاملا به حاکميت ملی ايران احترام می‌گذاريم. در عين حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ايرانی شد، متاسفيم و از ايران می‌خواهيم به حقوق بنيادين بشر احترام بگذارد.»

هشت کشور صنعتی در ادامه می‌فزايند: «اين بحران بايد از راه گفت‌وگوی دموکراتيک و روش‌های مسالمت‌آميز حل و فصل شود.»

گروه هشت همچنين از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا ابراز اطمينان دهند «که فرآيند اين انتخابات نمايانگر اراده مردم ايران است.»

کشورهای غربی گروه هشت و از جمله ايتاليا، ميزبان اجلاس گروه هشت، پيش از اين خواستار صدور پيامی قاطع از سوی اين گروه به جمهوری اسلامی به دليل سرکوب اعتراض‌های مردمی در روزهای گذشته شدند.
XS
SM
MD
LG