لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

«ايران بازی های همبستگی اسلامی را لغو کرد»


لوگوی بازی های همبستگی اسلامی
لوگوی بازی های همبستگی اسلامی
به گزارش سایت تلویزیون دولتی «پرس تی وی» پس از درخواست عربستان سعودی از ايران برای حذف واژه خليج فارس از روی مدال ها و بروشورها، تهران بازی های همبستگی اسلامی را لغو کرد.

صالح غازدار، دبيرکل فدراسيون ورزشی همبستگی اسلامی (ای اس اس اف) و محمد بشير الطرابولسی، رييس کميته تکنيکی اين فدراسيون در جلسه ای در تهران اعلام کردند که کشورهای عربی تنها در صورتی در اين بازيها شرکت می کنند که واژه خليج فارس به خليج عربی و يا خليج تغيير پيدا کند.

برپايه اين گزارش تهران هم اعلام کرد که هرگز از جايگاه خود در تغيير نام خليج فارس عقب نشينی نمی کند و با وجود هزينه کردن بيش از ده ميليون دلار برای پروژه های برگزاری اين بازی ها در دو سال گذشته، اين بازی ها را لغو می کند.

شايان يادآوری است که نخستين دوره اين بازی ها در سال ۲۰۰۵ با حضور ۵۵ کشور از ۵۸ کشور اسلامی در عربستان سعودی انجام شد و قرار بود دومين دوره آن در مهر ماه سال جاری در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان انجام شود.

در هفته های اخير بی ميلی کشورهای اسلامی برای حضور در جمهوری اسلامی، تعداد تيمهای داوطلب شرکت را به ۲۸ کشور رسانده بود. اين کشورها با وجود بهره بردن از کمک هايی چون هزينه هواپيما و اقامت در ايران، در مخالفت با ايران همچنان به کشورهای عربی و در راس آن عربستان سعودی تمايل نشان داده اند.

به گفته حسن ميرزاآقابيک، دبير اجرايی بازيهای ۲۰۰۹ در ايران:«فدراسيون ورزشهای همبستگی اسلامی همواره واژه ايرانی خليج فارس را قبول کرده است. ما نام خليج فارس را در همه بروشورها ، نقشه ها و مدال های خود حفظ می کنيم.»

با وجود اعلام لغو بازی ها خبرگزاری مزبور می نويسد که مذاکرات با نمايندگان کشورهای عربی در شهر اصفهان ايران هنوز ادامه دارد.

مسابقه های ورزشی با حضور کشورهای اسلامی و در رشته های مختلف قرار بود از ۱۶ اکتبر تا۳۰ اکتبر در تهران، اصفهان و مشهد برگزار شود. اين رشته ها شامل فوتبال، واليبال، بسکتبال، هندبال، شنا، واترپلو، تيراندازی با کمان، شمشيربازی، وزنه برداری و تنيس روی ميز بود.

صبح روز چهارشنبه نهم ارديبهشت، خبرگزاری دانشجويان ايران از قول علی اکبر ولايتی، وزير خارجه پيشين و مشاور فعلی رهبر جمهوری اسلامی در نشست خليج فارس در تهران اعلام کرد: «بايد بر موضع بر حق خود بايستيم، حتی اگر منجر به لغو بازی ها شود.»
XS
SM
MD
LG