لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

رئیس جمهوری کره جنوبی ارتش را در حالت آماده باش قرار داد


لی میونگ- باک
لی میونگ- باک
به دنبال غرق شدن یک کشتی نظامی کره جنوبی در روز جمعه، در نزدیکی مرز دو کره، لی میونگ- باک، رئیس جمهوری کره جنوبی، سه شنبه ارتش را برای هرگونه عملیات مشابه احتمالی از جانب کره شمالی به حالت آماده باش قرار داد.

این کشتی۱۲۰۰ تنی نیروی دریایی روز جمعه به همراه ۱۰۴ خدمه در حوالی جزیره باینگ‌نیونگ که بخشی از خاک کشور کره جنوبی است، غرق شد. نیروهای امداد تا کنون قادر به نجات ۵۸ نفر از خدمه، از جمله ناخدای کشتی شده اند، اما از ۴۶ نفر باقیمانده هنوز خبری در دست نیست و جستجو برای یافتن سایر افراد کماکان ادامه دارد.

گفته می‌شود انفجار و ایجاد حفره در بدنه کشتی علت غرق شدن این کشتی بوده است.

مقامات کره جنوبی و ایالات متحده می‌گویند هنوز نمی‌توانند تأیید کنند که کره شمالی در غرق شدن این کشتی جنگی نقش داشته است، با این حال به گفته وزیر دفاع کره جنوبی این انفجار می‌تواند از جانب کره شمالی صورت گرفته باشد.

پارک سون-‌کیو، سخنگوی ریاست جمهوری نیز اعلام کرده است این جزیره در ۱۳ کیلومتری یکی از پایگاه‌های نظامی کره شمالی قرار دارد که در آن موشک‌های هدایت شونده ساحل به دریا و توپ‌های ساحلی مستقر هستند.

پارک سون-‌کیو همچنین گفته است که لی میونگ باک به کابینه خود اعلام کرده است از آنجایی که این واقعه در نزدیکی مرز دو کشور اتفاق افتاده است، ارتش باید کاملاً در مقابل تهدیدهای احتمالی کره شمالی آمادگی داشته باشد.

مرز آبی میان دو کره سال‌ها محل مناقشه بین دو کشور بوده و پیش از این نیز در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری دریای زرد، صحنه تنش‌ها و درگیری‌های دو کشور بر سر این مرز آبی بوده است.

خط مرزی دریایی بین دو کشور در سال ۱۹۵۳ از جانب سازمان ملل ترسیم و تعیین شد. سئول این خط مرزی را به رسمیت شناخته است، اما پیونگ‌یانگ تا کنون از پذیرش آن سرباز زده است.
XS
SM
MD
LG