لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

مسابقاتی که نيمه تمام می مانند؛ هادی ساعی هم تيمش را بيرون کشيد


هادی ساعی
هادی ساعی
از هفته‌ ششم ليگ برتر تکواندوی ايران، بازيکنان تيم گاز فجر جم به دستور هادی ساعی محل مسابقه را ترک کردند و حاضر به ادامه مبارزه با تيم راه و ترابری زنجان نشدند.
هادی ساعی عضو شورای شهر تهران و مدير تيم‌های ملی تکواندو است. کميته‌ برگزاری ليگ تکواندو، تيم گاز فجر جم را بازنده معرفی کرد.
اين اتفاق همزمان با تصميم سرمربی تيم ملی کشتی آزاد ايران در بيرون کشيدن تيمش از تشک مبارزه در ليگ برتر کشتی آزاد ايران رخ داد.
سرمربی تيم تکواندوی گاز فجرجم درباره جنجال اخير ليگ تکواندو می گويد: «با وجود اين وضعيتی که بر رقابت ها حاکم است، مسئولان ما را تهديد می‌کنند که از فدراسيون انتقاد نکنيم و هميشه در مورد آنها گل و بلبل بگوييم.»
مرتضی کريمی در ادامه گفت‌: «اشتباهات مکرر داوران باعث شد تا ديگر صبر ما به پايان برسد. اگر قرار بود تيم ميزبان پيروز شود از همان اول اعلام می‌کردند تا باخبر می‌شديم و اين‌ همه تلاش نمی‌کرديم!»
اما حافظ مهدوی از داوران اين مسابقه با ابراز تاسف از تصميم هادی ساعی در بيرون کشيدن تيمش از جريان رقابت گفت: «مرتضی کريمی مربی گاز فجر جم بهترين دوست من و صاحب نظر در عرصه تکواندو است. هادی ساعی مدير فنی اين تيم نيز اسطوره تکواندوی ايران است. اما اين دليل نمی‌شود که ما قانون را ناديده بگيريم. داوران نمی‌توانند به خاطر منافع برخی اشخاص، قانون را زير سئوال ببرند. مطمئن هستم آن ها به دليل اينکه تيم خود را از حضور در ادامه مسابقات منع کردند، امتيازشان را از دست می‌دهند.»
اين روزها به ياری اينترنت و پوشش کامل رقابت های ورزشی در دنيای مجازی می توان گزارش کامل ليگ رشته های مختلف ورزشی را، از کشورهای جنوب خليج فارس گرفته تا شرق آسيا، اروپا، آمريکا و استراليا دنبال کرد.

شرح رقابت ها در فصل های پيشين نيز در دسترس علاقمندان ورزش است. بر اين اساس و با تکيه بر مستندات، قهر يک تيم و نيمه تمام گذاشتن مسابقات ورزشی فقط در رقابت های محلی ممکن است رخ بدهد.
ترک محل مسابقه در اعتراض به داوری، پديده ای منسوخ در ليگ های حرفه ای ورزش در سراسر جهان است. سقوط به دسته پايين تر، محروميت از تيم داری و جرايم هنگفت مالی، از جمله عواقبی است که برای اقدام به ترک زمين در نظر گرفته شده است. گرچه چون هيچ تيمی ميدان مسابقه را تحت هيچ شرايطی ترک نمی کند، ضرورتی هم در اعمال اين مجازات نيست.
در ايران اما ترک محل مسابقه در رشته های مختلف ورزشی رايج است و مجازاتی هم در پی ندارد.
در هفته ای که گذشت، غلامرضا محمدی سرمربی تيم خونه به خونه بابل، اجازه ادامه رقابت به شاگردانش در مصاف با تيم شهرداری ملاير را نداد. اما فدراسيون کشتی تاکنون هيچ واکنشی به اين ماجرا نشان نداده. پيش از آن؛ ديدار تيم‌های نفت تهران با شهرداری ملاير نيز نيمه تمام ماند.
در نهمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران، در جريان بازی تيم های تراکتورسازی تبريز با ابومسلم مشهد، داور بازی خطای دروازه ‌بان تراکتورسازی روی مهاجم حريف را پنالتی اعلام کرد. تيم تراکتورسازی هم طبق اعلام سرمربی وقت اين تيم فراز کمالوند، با دستور مديرعاملش ناصر شفق به نشانه اعتراض، زمين مسابقه را ترک کرد.
در سال ۱۳۸۸ و در ليگ برتر بوکس، ديدار تيم‌های ساپکو رباط کريم و بنياد بهادر مازندران ناتمام ماند.
سال ۸۹ نيز در ديدار تيم انزلی و پرشيا خودرو از مازندران در ليگ برتر بوکس، مربيان تيم مازندران در اعتراض به داوری، حوله انداختند و با فراخوانی بوکسوری که توی رينگ بود، مسابقه را در ۶۰ کيلو نيمه تمام گذاشتند و در ساير وزن ها هم حاضر به انجام مسابقه نشدند.
در همان سال و ليگ برتر کشتی آزاد، در حضور بيش از پنج هزار تماشاچی به که می خواستند رقابت تيم گاز مازندران با صنايع و معادن همدان را تماشا کنند، هيچ مسابقه ای برگزار نشد. کشتی‌گيران تيم همدان به دستور مسئولين اين تيم و در اعتراض به ناظر فدراسيون، تشک کشتی را ترک کردند و ۷-۰ بازنده معرفی شدند. جالب آن که در اين مورد هم بعداً کسی مواخذه نشد.
اين هفته در ليگ برتر فوتبال ايران نيز چيزی نمانده بود ماجرای بازی دو فصل قبل تراکتورسازی و ابومسلم تکرار شود. در جريان بازی فولاد خوزستان با شاهين بوشهر، داور مسابقه يک ضربه پنالتی را به سود شاهينی ها گرفت.
بازيکنان فولاد در زمين مسابقه و همچنين بازيکنان و کادر فنی حاضر بر روی نيمکت معتقد بودند خطايی بر روی مهاجم شاهين انجام نشده و پنالتی درست نيست. اما غلامرضا جباری داور بازی نظر ديگری داشت و اعلام پنالتی را صحيح می دانست.
مجيد جلالی قصد داشت تيمش را از زمين بيرون بکشد. سرانجام بعد از وقفه ای چند دقيقه ای ، بالاخره فولادی ها راضی به پذيرفتن تصميم داور شدند.
XS
SM
MD
LG