لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

صعود چلسی در پايان «پيکاری حماسی»


آبی پوشان چلسی از سد لیورپول سرخ پوش گذشتند. عکس تزئینی است.
آبی پوشان چلسی از سد لیورپول سرخ پوش گذشتند. عکس تزئینی است.
چلسی در يکی از حماسی ترين پيکارهای تاريخ ليگ قهرمانان فوتبال اروپا جان به سلامت برد تا در مسابقه برگشت نيمه پايانی با تساوی چهار بر چهار با ليورپول، در مجموع هفت بر پنج پيروز شود و به مرحله نيمه پايانی راه يابد.

در مونيخ نيز تيم بارسلونای اسپانيا با بايرن مونيخ المان يک بر يک کرد تا با برتری پنج بر يک در مجموع دو مسابقه، يک پای ديگر مسابقه های نيمه پايانی جام معتبر اروپايی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تيم خوس (گاس) هيدينک تا آستانه از دست دادن برتری سه بر يک مسابقه رفت هم پيش رفت. در مسابقه رفت دو تيم انگليسی، چلسی در زمين ليورپول پيروزی بزرگی بدست آورده بود، اما در استمفورد بريج لندن تيم ليورپول با روحيه ای تسليم ناپذير ابتدا دو بر صفر از ميزبان پيش افتاد و در طول مسابقه ای نفسلگير دو بار به فاصله يک گل تا راهيابی باور نکردنی به مرحله يک قدمی جام پيش رفت. چلسی در مسابقه نيمه پايانی بايد با بارسلونا پيکار کند.

فرار بزرگ ليورپول از ناکامی هنگامی به چشم آمد که ضربه ازاد فابيو اره ليو و ضربه پنالتی زابی آلونسو تيم متعلق به منطقه مرسی سايد را در پايان نيمه نخست به برتری دو بر صفر رساند.

چلسی بازيابی بزرگی در نيمه دوم به نمايش گذاشت. يک گل به خودی توسط خوزه راينا، گل های بعدی توسط آلکس و فرنک لمپارد را به دنيال داشت تا آن جا که به نظر آمد آبی ها مهار بازی را در دست گرفته اند.

اما ليورپول تيمی نبود که به همين سادگی تسليم شود و لوکاس و درک کايت با گلزنی خود بساط يک پايان پرهراس برای تيم لندنی را فراهم کردند. اگر قرمزها بار ديگر گل می زدند به دليل گل زده بيشتر در خانه حريف به نيمه پايانی راه می يافتند، اما لمپارد سرانجام در فاصله يک دقيقه به پايان مسابقه به چلسی آرامش داد.

فرنک لمپارد در مورد مسابقه ای که در استمفورد بريج چهار بر چهار شد، گفت:« اين يک بازی بزرگ فوتبال بود. ما کار را برای خودمان سخت کرديم وليورپول يک تيم استثنايی است. اما اين که ما صعود کرديم خيلی با اهميت است. شخصيت ما در بين دو نيمه کاملا دگرگون شد و اين نشان دهنده ارزش های بازيکنان ما است.»

اين برای دومين فصل پياپی است که چلسی رقيب خود در ليگ برتر انگليس را از جام معتبر اروپايی بيرون رانده است. اما اعصاب هر بازيکن چلسی و هواخواهان آنان در استمفورد بريج بايد پيش از سوت پايان مسابقه و صعود لندنی ها به نيمه پايانی به تمامی متشنج شده باشد.

لیورپول تاریخ را تکرار نکرد

ليورپول که بدون کاپيتان مصدوم خود، استيون جرالد بازی می کرد نياز به همان نمايش حماسی داشت که در سال ۲۰۰۵ از عقب ماندگی سه بر صفر در برابر آس ميلان در فينال اين جام تساوی سه بر سه و برتری در ضربه های قهرمانی ساز را ساخته بود.

برای رسيدن به اين هدف، ليورپول بازی را با الهام از بازی در استانبول آغاز کرد و فرناندو تورس برای زدن توپی که يوسی بنايون با پاشنه پا ارسال کرده بود، شيرجه رفت. اما ضربه اش به توپ به موقع نبود.

چلسی از بازی سراسر تهاجمی ليورپول آگاهی داشت و مهمان با حکومت بر توپ و ميدان در دقيقه ۱۹ به شکلی ديدنی به گل نخست رسيد. در حالی که خطری از ضربه اره ليو به نظر نمی آمد او توپ را از ۳۵ متری زمينی به سوی ديرک نزديک کوبيد و گل کرد.

چنين می نمود که تيم هيدينک در مورد چگونگی دفاع از برتری اش هيچ طرحی ندارد. ليورپول در مسابقه رفت از ضربه های کرنر چلسی ضربه خورد، اما حالا نوبت آنان بود تا چلسی را آشفته کنند. در دقيقه ۲۸ ليورپول گل دوم را زد.

لوييس مدينا کانته له خو، داور اسپانيايی خطای پنالتی برانيسلاو ايوانوويچ روی آلونسو را در پی ضربه آزاد ديگری توسط اله ليو اعلام کرد و بازيکن صرب چلسی که با زدن دو گل در ليورپول قهرمان روز بود، اين بار مصيبتی برای لندنی ها شد زيرا آلونسو ضربه پنالتی را از سد سچ (دروازه بان چلسی) گذراند.

هيدينک بی درنگ نيکولا آنلکا را به جای سالومون کالو به زمين فرستاد و به دستور مرد هلندی چلسی پيش از پايان نيمه نخست حمله را آغاز کرد و در نيمه دوم با اشتباه رينا يک گل را در دقيقه ۵۲ پاسخ داد.

آنلکا با عبور از دو مدافع از جناح راست توپ را زمينی ارسال کرد و با اشاره ديديه دروگبا، توپ با دخالت دروازه بان ليورپول به درون گل غلتيد. گل ديگری توسط ليورپول بازی را به وقت اضافی می کشاند، اما گفته های هيدينک در بين دو نيمه جواب داد. چلسی با شکلی متفاوت با شروع بازی در دقيقه ۵۷ باز گل زد. اين بار آلکس برزيلی يک ضربه آزاد از راه دور را سنگين و پيچدار از سد رينا، دروازه بان اسپانيايی ليورپول گذراند.

لمپارد در دقيقه ۷۶ نيتجه را سه بر دو کرد. گل او به نظر می آمد کار ليورپول را يکسره کرده باشد، اما ليورپول به شکلی باور نکردنی به بازی بازگشت و تا برتری چهار بر سه هم پيش رفت. لوکاس در دقيقه ۸۱ ضربه اسين را کامل کرد و دو دقيقه بعد کايت هلندی با يک ضربه سر تيم هيدينک هلندی را با کابوس گلی ديگر و وداع با جام رو در رو کرد.

ليورپول برای رسيدن به گل پنجم و صعود به نيمه پايانی سراپا حمله شد، اما بازی حماسی آنان وقتی به نتيجه نرسيد که لمپارد در دقيقه ۸۹ گل تساوی چهار بر چهار را به ثمر رساند.

چلسی پس از این گل آرام شد.
XS
SM
MD
LG