لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

برتری ايران مقابل ژاپن در جام جهانی واليبال


تيم ملی واليبال ايران که قهرمان جام ملت های آسيا شده است، در نخستين ديدار خود در جام‌جهانی ۲۰۱۱ موفق شد با نتيجه ۳-۱ از سد ژاپن ميزبان رقابت ها عبور کند.

گيم نخست اين مسابقه را ايران به حريف خود واگذار کرد، اما موفق شد سه گيم بعدی را به سود خود رقم بزند.
رقابت های جام جهانی واليبال از سال ۱۹۶۵ و به ميزبانی لهستان پايه گذاری شده است. چهار سال بعد، دومين دوره رقابت ها در آلمان شرقی به انجام رسيد. اما پس از آن، ژاپن به عنوان ميزبان دائمی رقابت ها برگزيده شد.
ژاپنی ها در ۴۵ سال اخير، ميزبان ثابت جام جهانی واليبال بوده اند و اينک نيز ميزبانی دوازدهمين دوره بازی ها را برعهده دارند.

در گيم نخست ديدار ايران و ژاپن، ملی‌پوشان ايران تحت تاثير شرايط مسابقه و ميزبانی حريف قرار گرفته‌ بودند و بازی خوبی را به نمايش نگذاشتند. اين گيم با اشتباهات زياد شاگردان خوليو ولاسکو و با حساب ۲۵ بر ۱۷ به سود ژاپن خاتمه پيدا کرد.

در گيم دوم ولاسکو تغييراتی در ترکيب تيم انجام داد و با ورود آرش کشاورزی و مهدی بازارگرد، تاکتيک تيم ايران تغيير کرد.

در اين گيم بازهم دو تعويضه‌های مشهور ولاسکو اتفاق افتاد. مهدی مهدوی جای خود را به امير حسينی داد و امير غفور به جای مهدی بازارگرد وارد ميدان شد. دفاع روی تور و سرويس‌های ملی‌پوشان ايران در گيم دوم بهتر از گيم نخست بود و در نهايت به پيروزی ۲۵ بر ۲۰ اين تيم انجاميد.

گيم سوم را ايران با ترکيب نادی، بازارگرد، ظريف، کشاورزی، کمالوند و حسينی آغاز کرد. اين گيم را ملی‌پوشان ايران بسيار خوب آغاز کردند و حتی با حساب ۱۰ بر ۵ هم از حريف خود پيش افتادند. ايران سپس با کسب امتياز ۱۶ استراحت فنی دوم را گرفت.

در امتياز ۲۰ - ۲۰ بازارگرد و حسينی به جای خود بازگشتند، اما عملکرد کونيهيرو شيميزو، بازيکن موثر ژاپنی‌ها در اين گيم بسيار خوب بود و نتيجه را ۲۳ بر ۲۱ به سود ژاپن کرد.

در مقابل مهدی بازارگرد توانست ايران را به امتياز ۲۳ برساند. در نهايت نيز سرويس‌های همين بازيکن ايران را به امتياز ۲۵ رساند تا اين گيم هم با حساب ۲۵ بر ۲۳ به سود ايران خاتمه پيدا کند.

در گيم چهام ژاپنی‌ها زودتر به امتياز ۸ رسيدند و وقت استراحت فنی اول را گرفتند. ملی‌پوشان ايران اما در ادامه بر ميدان مسلط شدند و با حمله و دفاع‌‌های خوب، فاصله را افزايش داده و اين گيم را مقتدرانه، با حساب ۲۵ بر ۱۵ به سود خود رقم زدند.

حالا در پايان روز نخست رقابت‌های جام‌جهانی واليبال، تيم ايران در مکان پنجم جدول رده‌بندی قرار گرفته. شيوه برگزاری اين رقابت ها به گونه ای است که تمام تيم ها بايد با هم مبارزه کنند.

در روز نخست رقابت‌ها غير از ايران، آرژانتين، آمريکا، لهستان، روسيه و برزيل نيز مقابل حريفان خود به برتری رسيدند. نتايج روز نخست مسابقات به اين شرح است.

آرژانتين ۳ صربستان ۰
آمريکا ۳ چين ۰
لهستان ۳ کوبا ۰
ايتاليا ۱ روسيه ۳
ايران ۳ ژاپن ۱
مصر ۰ برزيل ۳

خوليو ولاسکو پس از برتری در ديدار نخست گفت: ژاپن را می‌شناختيم و آمده بوديم که پيروز شويم. ما قهرمان آسيا هستيم و می‌خواهيم خود را ثابت کنيم و برای اين کار بايد حريفان را شکست دهيم.

عليرضا نادی کاپيتان تيم ملی واليبال ايران هم گفت: بازی سختی بود. هدف ما رسيدن به المپيک است. مربی مان بسيار کار کرده بود و ما در يک برنامه‌ منظم از ۵ سال پيش، با بازيکنانی جوان کار خود را آغاز کرديم.
برنامه بازی‌های روز دوشنبه در ادامه آمده است.

آرژانتين - ژاپن
برزيل - آمريکا
ايران - کوبا
چين - روسيه
صربستان - لهستان
ايتاليا – مصر

تيم ايران روز دوشنبه در دومين مسابقه خود به مصاف کوبا خواهد رفت. کوبايی ها يک مدال طلا، سه نقره و يک برنز در تاريخ اين رقابت ها نصيب خود کرده اند. آخرين عنوان آن ها نايب قهرمانی در سال ۱۹۹۹ است. پس از آن تا رقابت های امسال، موفق به کسب جواز حضور در اين رقابت ها نشدند.
اين تيم در روز نخست، مغلوب لهستان شد. اين در حالی است که پيش از آغاز رسمی مسابقات، تيم ملی ايران در ديداری دوستانه موفق شد با نتيجه ۳ بر ۲ لهستان را شکست دهد.

حاشيه های جام جهانی واليبال

*کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی ايران و ژاپن به طور مجزا برگزار شد. ژاپنی‌ها اعلام کردند کنفرانس مطبوعاتی فقط به زبان ژاپنی برگزار می‌شود. اين موضوع با اعتراض برخی خبرنگاران مواجه شد. زيرا بر اساس قوانين فدراسيون های جهانی ورزشی، کنفرانس‌های مطبوعاتی مسابقات جهانی و جام جهانی بايد به زبان انگليسی برگزار شود.

*خوليو ولاسکو سرمربی تيم ملی ايران و امير خوش‌خبر سرپرست اين تيم، پس از بازی از بازيکنان ايران جدا شدند تا برای ادای احترام به ديدن ژاپنی‌ها بروند. آن ها گفتند که با اتوبوس ژاپنی‌ها به هتل باز خواهند گشت. اما مسئولان ژاپنی پس از ملاقات، حاضر نشدند آن ها را به هتل ببرند! به همين دليل پر افتخارترين سرمربی واليبال جهان با تاکسی به هتل بازگشت.

*کميته فنی رقابت ها آرش کمالوند را به عنوان بهترين بازيکن ديدار ايران و ژاپن انتخاب کرد. شيميزو از ژاپن نيز با کسب ۱۶ امتياز عنوان امتيازآورترين بازيکن را به خود اختصاص داد.

*برناردو رزنده سرمربی تيم ملی برزيل پس از برتری ۳ بر صفر مقابل مصر گفت: مثل هميشه بازی نکرديم و نوسان زيادی داشتيم. فردا هم بايد مقابل آمريکا به ميدان برويم که بازی سختی خواهد بود.

*سرپرست تيم ملی واليبال ايران می گويد اگر ما و کوبا مانند ديدار اول خودمان مقابل ژاپن و لهستان بازی کنيم، می‌توانيم اين تيم را هم شکست دهيم. اشاره او به شکست کوبا در برابر لهستان بود.

امير خوش‌خبر تاکيد کرد که غلبه بر ژاپن، يک بازی خوب و حيثيتی برای تيم ايران بود، چرا که پس از غلبه بر ژاپن در جام ملت‌های آسيا، خيلی‌ها گفتند که آن نتيجه با فشار ۲۰ هزار تماشاچی رقم خورده.

* آندريا آناستازی سرمربی تيم ملی واليبال لهستان گفت: در ديدار برابر کوبا تمرکز بالايی داشتيم و موفق شديم حريف خود را شکست دهيم.

مارچين مزدژنک کاپيتان لهستان هم گفت: از نظر تاکتيکی بسيار خوب بوديم. با تمرکزی که داشتيم توانستيم در حمله، دريافت و دفاع موفق باشيم.
XS
SM
MD
LG