لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

مهم ترين وقايع ورزش ايران در سال ۹۰


پنج طلا برای تیم ملی کشتی آزاد ایران در کره جنوبی
پنج طلا برای تیم ملی کشتی آزاد ایران در کره جنوبی

وزنه برداری، کشتی آزاد و فرنگی و تکواندو موفق ترين رشته های ورزشی ايران در سال ۱۳۹۰ بودند.

اين چهار رشته ورزشی، ۹ نفر را به روی سکوی شماره يک رقابت های بزرگسالان جهان فرستادند.

در رشته های تيمی، واليبال ايران حرف اول آسيا را زد و در جام جهانی نيز خوش درخشيد. دو و ميدانی مردان و زنان هم سال خوبی را سپری کرد.

اما در حالی که علاقه‌مندان بسکتبال منتظر سومين قهرمانی ايران و رويارويی مجدد با چين در بازی پايانی جام ملت های آسيا بودند، اين تيم مقابل اردن شکست خورد تا نتواند از عنوان قهرمانی‌‌اش دفاع کند و مانند هندبال، شانس حضور در المپيک را هم از دست بدهد.
در جودو سريال ناکامی ها سال های اخير تداوم پيدا کرد و سرانجام منجر به برکناری عليرضا امينی رييس اين فدراسيون و انتصاب محمدعلی رستگار شد.

در بوکس نيز سريال ناکامی ها تداوم داشت اما برخلاف جودو، رييس اين فدراسيون يعنی احمد ناطق نوری پس از ۲۳ سال همچنان در سمت خود باقی است و از اين حيث، صاحب يک رکورد در تاريخ ورزش ايران شده.

در تنيس، تيم بانوان ايران در مسابقات فدکاپ آسيا با نتيجه ۳-۰ مغلوب فيليپين شد. دختران ايران در نخستين بازی نيز با همين نتيجه به هند باخته بودند.

تيم مردان تنيس ايران هم که در دهه ۷۰ ميلادی حرف اول آسيا را می زد، در دسته سوم رقابت های ديويس کاپ قاره آسيا قرار گرفت.

در پينگ پنگ، برای نخستين بار در تاريخ اين رشته ورزشی، يک ورزشکار زن ايرانی به بازی‌های المپيک راه يافت.

در رقابت‌های انتخابی کسب سهميه المپيک ۲۰۱۲ لندن در منطقه آسيای ميانه که به ميزبانی تهران برگزار شد، ندا شهسواری که قبلاً از يلنا شاگارووا شکست خورده بود، انتقام شکست قبلی را از اين حريف سر‌شناس گرفت. رتبه جهانی شاگارووا ۱۷۸ پله از شهسواری بالا‌تر بود.

در رقابت‌های مردان نوشاد عالميان توانست محمدرضا اخلاق‌پسند با تجربه‌ترين بازيکن ايرانی حاضر در رقابت‌ها را مغلوب کند و جواز حضور در المپيک لندن را بگيرد.

در سالی که گذشت زنان ايرانی غير از پينگ پنگ در رشته های تيراندازی، تکواندو و دو و ميدانی نيز موفق به کسب سهميه المپيک شدند.

شرح نتايج رشته های موفق ورزش ايران در سال ۱۳۹۰ در ادامه آمده است.


تکواندو

ايران در بيستمين دوره مسابقات جهانی تکواندو به ميزبانی کره جنوبی با سه مدال طلای يوسف کرمی، فرزاد عبداللهی و عليرضا نصر آزادانی روی سکوی قهرمانی ايستاد.

اين در حالی است که هر ۱۹ دوره قبلی را کره جنوبی فتح کرده بود اما سرانجام، ايران نوار قهرمانی های متوالی سرزمين مهد تکواندو را قطع کرد.

رضا مهماندوست سرمربی تيم ايران در پايان رقابت ها به عنوان توانست با پيشی گرفتن از کره جنوبی ميزبان رقابت ها، عنوان برترين مربی جهان را نصيب خود کرد.

مهماندوست اما پس از قهرمانی در تورنمنت منچستر از سمت سرمربيگری تيم ملی ايران برکنار شد.

او نسبت به "دروغگويی مسئولان فدراسيون تکواندوی جمهوری اسلامی ايران" معترض بود و می گفت: من از آقايان نمی گذرم. پولی که حق زن و بچه ام بوده را به من ندادند. فقط می گويم فدراسيون در حقم نامردی کرد. اين همه زحمت در اين چند سال برای تبديل تکواندوی ايران به قدرت اول دنيا کشيدم که در آخر اين طور جوابش را گرفتم.

پس از برکناری مهماندوست، فريبرز عسگری به عنوان سرمربی سکان تيم ملی را در اختيار گرفت. هادی ساعی قهرمان المپيک نيز به عنوان مدير فنی تيم ملی انتخاب شد.

کشتی آزاد

تيم ملی کشتی آزاد ايران در مسابقات جهانی استانبول، رقابتی تنگاتنگ با روسيه برای کسب عنوان قهرمانی داشت. اگر فردين معصومی در حد انتظار ظاهر می‌شد ايران می‌توانست پس از ۴۶ سال، بار ديگر خارج از خانه به مقام قهرمانی جهان دست يابد.

تيم های آمريکا و آذربايجان پس از ايران در رده های سوم و چهارم ايستادند.

حسن رحيمی نماينده وزن ۵۵ کيلوگرم با پيروزی مقابل کشتی گير آمريکايی در ديدار رده بندی نشان برنز را به گردن آويخت.

مهدی تقوی در ۶۶ کيلو ابتدا دميتروف از مقدونيه را شکست داد و سپس از سد اينوکنتف از قرقيزستان گذشت. علی شابانووا از بلاروس و آدام باتيروف از روسيه نيز مقابل قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان تسليم شدند.

تقوی در نيمه نهايی مقابل ليوان لوپز کوبايی با نتيجه ۶-۰ برنده شد و در فينال اين وزن، تاتسوهيرو يونميتسو از ژاپن را ۴-۰ مغلوب کرد تا روی سکوی نخست جهان بايستد.

رضا يزدانی در ۹۶ کيلوگرم مقابل گوانزالز از اسپانيا با ضربه فنی به پيروزی رسيد. گرگلی کيس از مجارستان و روسلان شيخ‌اف از بلاروس را از پيش رو برداشت. او در مرحله نيمه نهايی به مصاف بولتيچ کشتی گير نيرومند نيجريه ای رفت و ۸-۱ برنده شد.
يزدانی در فينال هم در برابر سرهات بالچی از ترکيه پيروز شد تا روی سکوی شماره يک جهان بايستد.

صادق گودرزی در ۷۴ کيلو با شکست مقابل جردن باروز آمريکايی نايب قهرمان شد تا پس از برنز ۲۰۰۹ و نقره ۲۰۱۰، سومين مدال پياپی جهانی اش را به سينه بزند.

آزادکاران ايرانی همچنين با سرمربيگری رسول خادم با کسب پنج مدال طلا عنوان قهرمانی آسيا را نصيب خود کردند. اين تيم پارسال عنوان قهرمانی را به ازبکستان واگذار کرده بود.

در رقابت های سال ۲۰۱۲ که به ميزبانی کره جنوبی برگزار شد، حسن رحيمی، مهدی تقوی، صادق‌ گودرزی، احسان لشگری و پرويز هادی با شکست حريفان خود به مدال طلا دست يافتند.

کشتی فرنگی

در رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان، محسن حاجی پور و قاسم رضايی دو فرنگی کار ايرانی به دليل برخورد با رقبای اسراييلی و عدم انجام مبارزه، از دور رقابت ها حذف شدند تا تيم ملی کشتی فرنگی ايران، بخت قهرمانی تيمی در اين مسابقات را از دست بدهد.

با وجودی که ترکيب تيم ملی با حذف اين دو نفر ناقص شده بود، شاگردان محمد بنا در ساير وزن ها خوش درخشيدند.

اميد نوروزی در فينال ۶۰ کيلوگرم موفق شد آلمات کبيسبايف نفر سوم سال ۲۰۱۰ جهان از قزاقستان را شکست دهد و روی سکوی قهرمانی بايستد.

در وقت اول کشتی فينال، نوروزی با يک بارانداز ديدنی ۲-۰ برنده شد. در تايم دوم کشتی‌گير قزاق به پيروزی رسيد.

در وقت سرنوشت ساز سوم، نوروزی ابتدا سه امتياز عقب افتاد اما با خاک کردن حريف و اجرای بارانداز و سپس سالتو، در نهايت ۶ بر ۵ برنده شد.

سعيد عبدولی هم در فينال ۶۶ کيلوگرم موفق شد منوچهر تسخادايا نايب قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان از گرجستان را سه بر صفر مغلوب کند و مدال طلا را به گردن بياويزد.
ماتيوژ وانکه از لهستان، فرانک استابلر از آلمان، دارخان باياخمتوف از قزاقستان و کيم هيون وو از کره جنوبی، کشتی‌گيرانی بودند که عبدولی برای رسيدن به فينال، از سر راهش کنار زده بود.

در مسابقات جهانی کشتی فرنگی، بشير باباجان زاده در ۱۲۰ کيلوگرم روی سکوی سوم ايستاد که اولين مدال تاريخ کشتی فرنگی ايران در اين وزن محسوب می شود.

واليبال

ايران در حضور بيش از ۱۷ هزار تماشاگر با پيروزی ۳-۱ مقابل چين، برای اولين بار قهرمان جام ملت‌های آسيا شد.

شاگردان خوليو ولاسکو در اين دوره از مسابقات با قدرت ظاهر شدند و در مرحله گروهی توانستند ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهند و تا مرحله نيمه نهايی حتی يک گيم را نيز واگذار نکردند.

واليباليست‌های ايران در ديدار برابر کره‌جنوبی گيم اول را باختند و در ديدار فينال نيز گيم نخست را به چين واگذار کردند، اما به جز اين دو گيم، ساير نتايج را به سود خود به پايان رساندند.

ايران در شرايطی به قهرمانی رسيد که از ۱۶ دوره، در ۱۴ دوره اين بازی ها حضور داشته. يک عنوان سومی در سال ۲۰۰۳ و عنوان نايب قهرمانی در دوره قبلی، مهم ترين موفقيت های واليبال ايران محسوب می شد که حالا با کسب مدال طلا، هر سه رنگ مدال ها را در ويترين افتخارات خود دارد.

در پايان اين رقابت ها آرش کمالوند، امير حسينی و فرهاد ظريف به ترتيب توانستند عنوان با ارزش ترين بازيکن، بهترين پاسور و بهترين بازيکن آزاد را از آن خود کنند.

واليبال ايران در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۱ به ميزبانی ژاپن هم شروع درخشانی داشت و پس از پيروزی ۳ بر يک مقابل ژاپن موفق شد در عين شگفتی کارشناسان واليبال جهان، تيم‌های قدرتمند صربستان، لهستان و آرژانتين را هم مغلوب کند.

مردان ولاسکو تا قبل از بازی با چين، عملکرد خوبی داشتند اما بازی ضعيف مقابل اين تيم که در قعر جدول بود، باعث شد ايران ضمن نزول در جدول، سه بازی پياپی مقابل برزيل، روسيه و ايتاليا را نيز واگذار کند.

سير نزولی در بازی های آخر باعث شد واليباليست های ايرانی جايگاه چهارمی در اواسط مسابقات را با عنوان نهمی در پايان مسابقات عوض کنند.


وزنه برداری

چين قهرمان مسابقات جهانی وزنه برداری شد، روسيه و ايران نيز در رده های بعدی قرار گرفتند. ايران با ۵ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز هر شش سهميه المپيک لندن را کسب کرد.
در هفتاد و نهمين دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان و گزينشی المپيک لندن که به ميزبانی پاريس به انجام رسيد، مدال طلای مجموع و دو ضرب دسته ۸۵ کيلوگرم به کيانوش رستمی از ايران رسيد.

سعيد محمدپور وزنه‌بردار ۱۹ ساله دسته ۹۴ کيلوگرم هم به دو مدال برنز دست يافت.
بهداد سليمی و سجاد انوشيروانی وزنه برداران فوق سنگين ايران در شب پايانی مسابقات قهرمانی ۲۰۱۱ جهان به ميزبانی پاريس، مدال‌های طلا و نقره را نصيب خود کردند.

در شب پايانی مسابقات، بهداد سليمی ضمن تکرار عنوان قهرمانی خود موفق شد رکورد حرکت يکضرب جهان که در اختيار حسين رضازاده بود را پس از هشت سال فرو بريزد.
رضازاده سال ۲۰۰۳ در مسابقات قهرمانی آسيا به ميزبانی چين، ۲۱۳ کيلوگرم را بالای سر برده بود. سليمی اما در پاريس، با ۲۱۴ کيلوگرم حدنصاب تازه‌ای برای جهان به جا گذاشت.
اين رکورد، تنها رکورد شکسته شده در تمام وزن‌های بخش مردان اين دوره از رقابت‌ها بود. در رده زنان ۶ رکورد جهانی ترقی پيدا کرد اما در بزرگسالان غير از رکوردشکنی سليمی، فقط يک رکورد نوجوانان جهان جابه جا شد.

سليمی در پشت صحنه نيز در حالی که اشک شوق می‌ريخت گفت: "به همسرم قول داده بودم اين رکورد را بشکنم. خوشحالم که به قولم عمل کردم و اين رکورد تقديم به همه ايرانيان. رکوردهای بهتر را هم گذاشته‌ام برای المپيک."

دو و ميدانی

سيزدهمين دوره از رقابت‌های دو و ميدانی قهرمانی جهان به ميزبانی کره جنوبی و در ورزشگاه ۶۷ هزار نفری دايگو برگزار شد.

ايران در اين مسابقات با مدال برنز احسان حدادی در پرتاب ديسک که نخستين مدال تاريخ دو و ميدانی اين کشور در مسابقات جهانی محسوب می شود، همراه با هشت کشور ديگر در رده نهم قرار گرفت.

مدال طلای پرتاب ديسک مانند سال ۲۰۰۹ نصيب روبرت هارتينگ از آلمان شد. او سه پرتاب بالای ۶۸ متر داشت. پرتابگر قدرتمند آلمانی حدود ۲ متر از نفر دوم و ۳ متر از نفر سوم يعنی احسان حدادی پيش افتاد!

گرد کانتر از استونی که قهرمان المپيک پکن است، مدال نقره را به گردن آويخت.
اين برای دومين بار بود که حدادی به فينال رقابت های جهانی راه پيدا می کرد. او سال ۲۰۰۷ در اوزاکا به فينال رسيد اما هفتم شد.

در پنجمين دوره مسابقات دووميدانی داخل سالن قهرمانی آسيا به ميزبانی چين نيز
مريم طوسی، دونده دوهای سرعت، موفق شد نام خود را به عنوان نخستين بانوی ايرانی که در اين رشته موفق به کسب مدال طلای آسيا شده است ثبت کند. او ۴۰۰ متر را طی ۵۳ ثانيه و ۸۵ صدم ثانيه پيمود تا رکورد ملی که در اختيار خودش بود را نيز بشکند.

XS
SM
MD
LG