لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

ورزش جهان در سال ۲۰۰۹


راجر فدرر (راست) و اوسين بولت
راجر فدرر (راست) و اوسين بولت
آخرين روزهای سال ۲۰۰۹ را پشت سر می گذاريم و در آستانه ورود به سال ۲۰۱۰، از ديدگاه ورزش به سال جام جهانی فوتبال گام می گذاريم که به عنوان پرهواخواه ترين ورزش جهان در ماه های ژوئن و ژوييه آينده همه خبرهای مهم جهان را هم تحت تاثير قرار خواهد داد.

پس مرور بر ورزش جهان در سال کهنه ميلادی را با فوتبال آغاز می کنيم که سال پيش با اشک های شوق پيروزی و اندوه شکست در راهيابی به جام جهانی آفريقای جنوبی سپری شد و کم و بيش با شگفتی های هميشگی نيز همراه بود.

در اروپا با راهيابی تيم هايی چون ایتاليا، آلمان، فرانسه و انگليس با پيشينه قهرمانی در جام جهانی و تيم های پرستاره اسپانيا، هلند و پرتغال، شگفتی اندک بود. نبود را بايد در تک ستارگانی چون آرشاوين روس، ابراهيموويچ سوئدی جست و جو کرد.

در آفريقا جهش فوتبال قدرت های نزديکی را در کنار هم قرار می دهد و در دوره های اخير نام های متفاوت جملگی شگفتی ساز بوده اند. بعد از تونس، مصر، سنگال و مراکش حالا آفريقای جنوبی در مقام ميزبانی، الجزاير با بازگشتی شگفت انگيز و حذف قهرمان دو دوره اخير قاره سياه (مصر)، کامرون، نيجريه و ساحل عاج بار ديگر در رويای دستيابی به جامی هستند که تا کنون از اروپا و آمريکای جنوبی خارج نشده است.

در آمريکای شمالی مکزيک و آمريکا همچنان به عنوان تيم های تهديد کننده برای نام های بزرگ به آفريقای جنوبی می آيند. اما شگفتی در نيمه غربی آسيا بود.

با ادامه صعود ژاپن و کره جنوبی، کره شمالی هم با خاطره شگفتی آفرينی در جام جهانی ۱۹۶۶ و پيروزی يک بر صفر بر ايتاليا به ميدان می آيد تا از نيمه پهناور آسيای غربی نه نامی از ايران باشد و نه از عربستان سعودی. اين دو تيم به همراه بحرين جاماندند تا از اقيانوسيه استراليا به عنوان نماينده ای از کنفدراسيون فوتبال آسيا صعود کند و نيوزيلند از اقيانوسيه. نيوزيلند پيشينه يک بار حضور در جام جهانی ۱۹۸۲ را دارد.

در نگاهی سريع سال ۲۰۰۹ را می توان به پيروزی دو بر يک تيم شاختار دونتسک بر وردر برمن در وقت اضافی و قهرمانی در آخرين دوره جام يوافا اشاره کرد. از دور تازه اين جام به عنوان ليگ اروپا جريان گرفته است.

بارسلونا دو بر صفر منچستر يونايتد را شکست داد تا جام قهرمانان اروپا را از اين تيم پرستاره و پرافتخار باز بگيرد. در آمريکای جنوبی جام قهرمانی باشگاهها با پيروزی چهار بر يک استوديانتس بر کروزيرو، به تيم آرژانتينی رسيد.

در جام قهرمانان کنفدراسيون ها، برزيل با پيروزی سه بر دو بر آمريکا به افتخاری ديگر دست يافت. جام طلای کونکاکاف را مکزيک با پيروزی پنج بر صفر بر آمريکا از آن خود کرد.

غنا با پيروزی چهار بر سه بر برزيل، قهرمان جام جهانی زير ۲۰ ساله ها شد. سوييس جام جهانی رده زير ۱۷ ساله ها را با پيروزی يک بر صفر بر نيجريه بدست آورد. و سرانجام بارسلونا در وقت اضافی با پيروزی دو بر يک بر استوديانتس قهرمان جام جهانی باشگاه های جهان شد.

راجر فدرر و سرنا ويليامز

سال ۲۰۰۹ با شکست راجر فدرر از رافائل نادال شروع شد و با بازگشت فدرر به رده اول تنيس بازان جهان به پايان رسيد.

در پايانی اوپن استراليا نادال هفت بر پنج، سه بر شش، هفت بر شش (سه)، سه بر شش و شش بر دو بر فدرر پيروز شد.

در اوپن فرانسه راجر فدرر شش بر يک، هفت بر شش (يک) و شش بر سه رابين سولدرينگ را شکست داد و قهرمان شد.

در ويمبلدون فدرر اندی راديک را پنج بر هفت، هفت بر شش (شش)، هفت بر شش (پنج)، سه بر شش و ۱۶ بر ۱۴ مغلوب کرد و قهرمان شد.

در اوپن آمريکا خوآن مارتين دل پوترو سه بر شش، هفت بر شش (پنج) بر راجر فدرر پيروز شد.

در جام تيمی ديويس، اسپانيا با پيروزی پنج بر صفر بر جمهوری چک قهرمان شد.

در رده بندی مردان تنيس جهان راجر فدرر با دستيابی به رکورد قهرمانی در گراند اسلم، همراه با سال مصدوميت برای نادال همچنان در صدر بهترين های جهان ايستاد. پس از فدرر به ترتيب رافائل نادال، نواک جاکوويچ، اندی موری، خوآن مارتين دل پوترو و نيکولای ديويدنکو قرار گرفتند.

در بخش زنان سرنا ويليامز با پيروزی شش بر صفر و شش بر سه بر دينارا سافينا به مقام قهرمانی اوپن استراليا رسيد. در اوپن فرانسه سوتلانا کوزنتزووا شش بر چهار و شش بر دو دينارا سافينا را شکست داد و قهرمان شد. در رقابت های ويمبلدون سرنا ويليامز بر خواهرش ونوس ويليامز هفت بر شش (سه) و شش بر دو غلبه کرد و با قهرمانی بار ديگر خود را به صدر رده بندی بانوان تنيس باز جهان رساند.

شگفتی سال تنيس در بخش بانوان کيم کلايسترز، نفر اول پيشين تنيس جهان بود که پس از حدود دو سال کناره گيری به دليل تولد فرزندش، به صحنه بازگشت و در اوپن فرانسه با پيروزی هفت بر پنج و شش بر سه بر کارولين ووزنياکی به مقام قهرمانی رسيد.

در جام تيمی فدراسيون ها ايتاليا با پيروزی چهار بر صفر بر آمريکا به مقام قهرمانی رسيد.

در پايان سال پس از سرنا ويليامز به ترتيب دينارا سافينا، سوتلانا کوزنتزووا، کارولين ووزنياکی، النا ديمينتيوا و ونوس ويليامز در رده بهترين های تنيس بانوان جهان قرار گرفتند و بازگشت ماريا شاراپووا از يک عمل جراحی شانه برای او رده ای بالاتر از چهاردهم نداشت.

اوسين بولت، مرد اول جهان ورزش

در دو وميدانی اوسين بولت جاماييکايی بی ترديد مرد برتر تاريخ دو و ميدانی و حتی ورزش جهان شد. او در رقابت های جهانی دو و ميدانی در برلين آلمان به رکوردهای شگفت انگيزی دست يافت. چه بسا اين اعجوبه تيره پوست در سال ۲۰۱۰ صحنه های معجزه آسای ديگری خلق کند. در ورزشگاه المپيک برلين او بر شگفتی هايش در المپيک ۲۰۰۸ رنگ فراموشی داد.

اوسين بولت در بازی های المپيک پکن موفق شده بود رکورد دوی صد متر جهان را به حد نصاب ۹.۶۹ ثانيه پايين آورد ، رکوردی که برای ناظران و کارشناسان دور از انتظار بود.

ولی در ورزشگاه المپيک برلين و در مقابل چشمان حيرت زده بيش از ۵۵ هزار تماشاگر مشتاق ، اوسين بولت ملقب به صاعقه موفق شد با دستيابی به حد نصاب ۹.۵۸ ثانيه رکورد خود را در هم شکسته ، بار ديگر مدال طلای اين ماده را بر گردن بياويزد.

نمايش فوق العاده بولت در اين جا به پايان نرسيد، و او رکورد جهانی دويست متر را در هم شکست و با به جای گذاشتن رکورد ۱۹.۱۹ ثانيه نشان داد که صاعقه حد و مرزی ندارد. در اين رقابتها او در چهار در ۱۰۰ متر مردان هم طلا گرفت تا با سه طلای او، جاماييکا با چهار مدال طلا بعد از آمريکای شش طلايی دوم شود. تيمهای کنيا، روسيه، لهستان و آلمان به ترتيب سوم تا ششم شدند.

در بسکتبال تيم ملی ايران در آسيا به مقام قهرمانی رسيد و برای نخستين بار به جام قهرمانی جهان در ترکيه راه يافت تا با آمريکا همگروه و هم آورد شود.

در بسکتبال ان بی ای آمريکا تيم لس آنجلس ليکرز با پيروزی چهار بر يک بر تيم اورلاندو مجيک در يک فينال چهار از هفت مسابقه، به مقام قهرمانی رسيد. کوب برايانت از تيم لس آنجلس به عنوان بهترين بازيکن سال بسکتبال شناخته شد. در تورنمنت مردان ان سی ای ای تيم کارولينای شمالی ۸۹ بر ۷۲ بر ميشيگان استيت، قهرمان شد.

در ليگ اروپا تيم پاناتيناکوس يونان برای پنجمين بار قهرمان شد. اين تيم در مسابقه پايانی در برلين، ۷۳ بر ۷۱ تيم زسکا مسکو را شکست داد.

در رقابت های ان سی ای ای بانوان هم تيم کونکتی کات با پيروزی ۷۶ بر ۵۴ بر تيم اسکاتريد سنتر در سنت لوييز، برای ششمين بار قهرمان شد. اين سومين فصل بدون شکست برای هوسکيز بود.

مرد اول توردوفرانس

در رقابتهای دوچرخه سواری دور فرانسه آلبرتو کونتادور اسپانيايی با وجود بازگشت لانس آرمسترانگ، فاتح هفت دوره پياپی اين پيکارها، مقام قهرمانی سال ۲۰۰۷ را تکرار کرد. رقابتهای اين دوره هم درگير ورزشکاران دوپينگی بود که امروز ورزش جهان را گريبانگير خود کرده است. کونتادور از هر اتهام دوپينگ بی گناه بود.

در هندبال قهرمانی مردان جهان در کروآسی تيم فرانسه با پيروزی ۲۴ بر ۱۹ بر ميزبان به مقام قهرمانی رسيد. در برن سوييس تيم ملی روسيه در مسابقه پايانی هاکی روی يخ با پيروزی دو بر يک بر کانادا به مقام قهرمانی دست يافت.

مساله مايوی شنا

مساله مايوی شنا که از ديدگاه ويژگی شناوری، ثبات، سرعت و دوام از اوائل سال ۲۰۰۸ پيش کشيده شده بود، در ماه مه ۲۰۰۹ و پيش از رقابتهای جهانی در رم ايتاليا به نتيجه رسيد. در رقابت های رم، آمريکا، چين و روسيه به ترتيب اول تا سوم شدند و تيم های آلمان، استراليا و بريتانيا رده های چهارم تا ششم را بدست آوردند.
XS
SM
MD
LG