لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

نگرانی از وضعیت سلامتی نسرین ستوده


نسرين ستوده
نسرين ستوده
رسانه ها در ایران خبر داده اند که نسرین ستوده وکیل دادگستری در تهران با سه اتهام اقدام عليه امنيت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر روبرو شده است.

نسرين ستوده، وکيل دادگستری و فعال جنبش زنان است که از ۱۳ شهريورماه سال جاری در زندان اوين بسر می برد و از سوم مهرماه در اعتصاب غذاست.

رادیو فردا در گفت و گو با رضا خندان، همسر این فعال حقوق بشر، ابتدا از او پرسیده است : از خانم ستوده چه خبر دارید؟



ما از آخرین تماسی که۱۲روز قبل به مدت چند ثانیه با خانم ستوده داشتیم تاکنون هیچ خبر دیگری نداریم و از میان تمامی کانال ها و امکاناتی که در اختیار داشتیم و تصور می کردیم بتوان از آن طریق از وضعیت بیماری و اعتصاب غذا و حال روحی خانم ستوده مطلع شد، موفق نشدیم کانالی پیدا کنیم که به ما پاسخگو باشد.

در مدتی که شما پیگیری پرونده خانم ستوده را به عنوان همسر ایشان در دست داشتید، توانسته اید تماس یا ملاقاتی با مسئولان قضایی داشته باشید؟

تنها تماس مستقیمی که موفق شدم برقرار کنم با ریاست محترم دادگستری استان تهران بود که البته پرونده خانم ستوده زیر دست ایشان نیست و مسئول پرونده بیشتر دادستانی است و من تاکنون موفق نشدم در دادستانی با مقامی ملاقات کنم.

ریاست دادگستری روز یکشنبه نامه ای نوشته و من این نامه را ارسال کرده ام، ولی تاکنون هیچ پاسخی بابت این توصیه نامه دریافت نکرده ام. در واقع من تا به حال موفق نشده ام هیچ یک از کسانی را که دست اندرکار پرونده هستند ملاقات کنم غیر از یک مورد که همان اوایل با بازپرس خانم ستوده ملاقات داشتم و ایشان هم جواب قانع کننده ای به من نداد.

آیا اطلاع دارید که خانم غنوی، وکیل خانم ستوده، توانسته با موکل خود ملاقاتی داشته باشد و یا با مسئولان پرونده دیدار کند و از شرایط پرونده باخبر شود؟

نه خانواده، نه وکلا و نه دوستان هیچکس از وضعیت خانم ستوده حداقل طی ۳۰ روز گذشته کوچکترین اطلاعی ندارد. ولی خانم غنوی روز گذشته با بازپرس پرونده ملاقات کرده و بازپرس گفته است پرونده نهایی شده و به دادگاه ارسال گشته است.

حال باید خانم ستوده از انفرادی درآید و اگر او را آزاد نمی کنند حداقل باید در بند عمومی و در شرایط عادی در زندان به سر ببرد، ملاقات هفتگی و تماس های مرتب با خانواده و وکلای خود داشته باشد تا بتواند با همکاری وکلای خود پرونده اش را پیگیری کند. اما از یک طرف درحالی که صحبت از ارسال پرونده به دادگاه است، اما از طرف دیگر شرایط نگهداری خانم ستوده هر روز بسته تر و وضعیت بغرنج تر و پیچیده تر می شود.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG