لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

اعتراض ۷۰۰ فعال مدنی به حکم صادره برای نسرین ستوده


نسرین ستوده
نسرین ستوده
بنا بر گزارش وبسايت تغيير برای برابری، پايگاه خبری کمپين يک ميليون امضا، حدود ۷۰۰ فعال مدنی، در بيانيه ای حکم صادره برای نسرين ستوده را محکوم کرده و خواستار تجديد نظر در اين حکم و همچنين آزادی بی قيد و شرط اين وکيل دادگستری شده اند.

بيانيه ای که نه تنها به وضعيت نسرين ستوده، بلکه به افزايش فشارها بر خانواده ی او برای عدم پيگيری وضعيتش پرداخته است.

نسرين ستوده، از شهريور ماه امسال، در زندان است. اين وکيل دادگستری در سالهای گذشته، وکالت تعداد زيادی از فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان، و همچنين پس از رخدادهای انتخابات، بسياری از بازداشت شدگان را بر عهده داشت.

خانم ستوده که بنا بر حکم قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شد ... در بيانيه ای که به امضای حدود ۷۰۰ فعال مدنی داخل و خارج از کشور رسيده، موارد اتهامی نسرين ستوده، «تبليغ عليه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت» و «عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» ذکر شده است.

امضا کنندگان اين بيانيه می گويند، اين درحاليست که به غير اين اتهامات، همکاری با گروههای تروريستی هم از جمله، اتهامات او عنوان شده بود. بيانيه ی اين فعالان مدنی می افزايد که بعد از اين همه به گفته ی آنها تهمت زنی های واهی و بی اساس، سرانجام بهانه ای جز مصاحبه با رسانه ها و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان مصاديق مجرميت نسرين ستوده اعلام نشد.

بنا بر اين بيانيه در واقع، جرم اصلی نسرين ستوده، نه اقدام عليه امنيت ملی؛ بلکه دفاع از حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، حقوق متهمين و زندانيان سياسی است. نسرين بصيری، يکی از امضا کنندگان اين بيانيه است ... اين روزنامه نگار و فعال مدنی، که سالهاست ساکن شهر برلين در آلمان است نظر خود درباره ی نسرين ستوده را اينگونه با راديو فردا در ميان می گذارد : « امضاکنندگان بيانيه ی محکوميت حکم نسرين ستوده همچنين می گويند، به غير اين حکم صادره خانواده او نيز از پيگيری وضعيت اش منع شده و به اين دليل متهم تلقی می شوند. آنها می افزايند که اتهام رضا خندان همسر نسرين ستوده، تنها تلاش برای آشکار کردن آن چيزی است که به ناحق بر نسرين ستوده روا شده است.»


نسرين بصيری از دلايل امضا کردن چنين بيانيه ای به راديو فردا اينگونه می گويد : «
بيانيه ی اعتراض به حکم صادره برای نسرين ستوده، در پايان خواستار تجديدنظر مقامات قضايی در اين حکم به گفته ی امضاکنندگان بيانيه ناعادلانه و آزادی بی قيد و شرط اون شده اند. اين حدود ۷۰۰ امضا کننده افزوده اند که چنين حکمی، نه تنها از محبوبيت نسرين ستوده نزد افکار عمومی نخواهد کاست، بلکه بيش از پيش حقانيت راه او را بر همگان آشکار خواهد کرد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG