لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

ضبط وسایل شخصی نسرین ستوده، همسر و فرزندان خردسالش


مأموران امنيتی بعدازظهر روز شنبه ششم شهريورماه با مراجعه به منزل و محل کار نسرين ستوده، وکيل دادگستری، بعد از تفتيش اين دو مکان، اقدام به ضبط پرونده‌های اين وکيل دادگستری و حتی وسائل شخصی او، همسر و فرزندان خردسالش کردند.

خانم ستوده وکالت تعدادی از زندانيان سياسی که در جريان اعتراض‌ها به نتايج انتخابات مناقشه‌برانگيز رياست جمهوری در سال گذشته، بازداشت شده‌اند را برعهده دارد. نسرين ستوده هم چنين احضاريه‌ای را از سوی دادسرای اوين دريافت کرده است.

این وکیل دادگستری به رادیو فردا گفت که از ساعت ۳.۵ بعداز ظهر روز شنبه تا ساعت ۷.۵، قریب چهار ساعت منزل و محل کار وی توسط ۱۰ مأمور وزارت اطلاعات مورد بررسی و تفتیش قرار گرفته است.

خانم ستوده ادامه داد: «همزمان به من اخطاریه‌ای دادند که من تا سه روز در دادسرایی در زندان اوین حاضر و به اتهاماتم که تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی پاسخ دهم.»

خانم ستوده تأکید کرد که این اتهامات را به هیچوجه قبول ندارد و اتهامات همانقدر مضحک هستند که نسبت به موکلانش مطرح شده‌اند.

وی اضافه کرد: این موضوع که افرادی این قدرت را دارند هر وقت بخواهند وارد زندگی شما شوند و وسایل شما را مورد تفتیش قرار دهند توهینی به هر شهروند است.



وی ادامه داد که با وجود آنکه وکیل دارد ولی به هیچ وکیلی حق حضور در دادسرای زندان اوین داده نمی‌شود.

پیشتر برخی از وکلای دادگستری از جمله عبدالفتاح سلطانی و محمدعلی دادخواه، به دادگاه احضار شده و حتی بازداشت شده‌اند.

خانم ستوده دلیل این برخوردها را دفاع از حقوق شهروندی و بشری افرادی است که تحت اتهام سیاسی قرار می‌گیرند، عنوان کرده است.

این وکیل دادگستری اضافه می‌کند که حدود چهار ماه پیش هجوم به دفتر و منزل وی، به وی تلفنی اعلام شده بود که از پرونده شیرین عبادی کنار بکشد وگرنه دچار مشکل خواهد شد.

در مورد این تهدید تلفنی، خانم ستوده اردیبهشت ماه به رادیو فردا گفته بود که «من پس از این تهدید، نامه‌ای رسمی خطاب به وزیر اطلاعات نوشتم و درخواست پیگیری موضوع را از سوی ایشان کردم. همچنین با اعلان علنی این مطلب از نهادهای امنیتی درخواست می‌کنم به قانون مصوب نهادهای رسمی جمهوری اسلامی احترام بگذارند»

وی در این مورد می‌گوید: «در جایی که شهروندی برای دفاع از حقوق خودش حق انتخاب وکیل دارد، قطعاً موکل من هم به عنوان یک شهروند حق دارد از حقوق خودش دفاع کند. من در اجرای حق قانونی موکلم، به انجام وظایف حرفه‌ای و قانونی خود ادامه خواهم داد».

نسرین ستوده از وکلایی است که در سال‌های اخیر دفاع از شمار زیادی از پرونده‌های سیاسی و حقوق بشری را بر عهده داشته است که در میان موکلانش می‌توان به عیسی سحر خیز، شیرین عبادی و آرش رحمانی پور اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG