لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

طوفان «آیک» موجب فرار صدها هزار نفر شد


طوفان آیک موجب شده صدها هزار نفر از ایالت تگزاس بگریزند. (عکس: EPA)
طوفان آیک موجب شده صدها هزار نفر از ایالت تگزاس بگریزند. (عکس: EPA)

طوفان موسوم به «آيک» به ايالت تگزاس رسيده و موجب فرار حدود ۸۰۰ هزار نفر از اين ايالت شده است. همزمان يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در اين منطقه بدون برق مانده اند.


تاکنون این طوفان موجب کشته شدن یک نفر در کورپوس کیریستی در تگزاس شده است، ولی مقام های آمریکایی اعلام کرده اند که هنوز گزارش دقیقی از وضعیت نمی توانند ارایه کنند.


مرکز ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرده است که این خطر وجود دارد که سطح آب بالا بیاید و موجب فرو رفتن کامل برخی مناطق در آب شود.


طوفان «آیک» هم اکنون طوفانی « رده دو» است، اما پیشتر پیش بینی شده بود که این هنگام رسیدن به ایالت تگزاس با افزایش قدرت به طوفان « رده سه» تبدیل شود.


در همین حال، مقامات دولتی در ایالت تگزاس وضعیت اضطراری اعلام کرده اند و مایکل چرتوف، وزیر امنیت داخلی آمریکا، نیز به ساکنان مناطق در معرض خطر هشدار داده است که دستور تخلیه اجباری را نادیده نگیرند.


وی همچنین از کسانی که نتوانسته اند این مناطق را ترک کنند، خواسته است به محل های امن بروند.


آقای چرتوف همچنین تصریح کرده است که طوفان «آیک» بدترین وضعیت ممکن را به وجود آورده است.


به گفته وی، بیش از صد هزار نفر در معرض سیل قرار دارند.


در این حال، مقام های مسئول هشدار داده اند که طوفان «آیک» ظرفیت به وجود آوردن «ِیک فاجعه» را دارد.


مقامات دولتی آمریکا پیش بینی کرده اند که طوفان «آیک» دست کم یازده میلیارد دلار خسارت برجای بگذارد.


گفته می شود طوفان «آیک» خطرناک ترین طوفانی است که طی پنجاه سال اخیر تگزاس را در نوردیده است



مرکز مدیرت امور اضطراری جزیره گلواستون در جنوب هیستون، مرکز تگزاس، اعلام کرده که این طوفان موجب ایجاد سیل در این جزیره شده و بخش مهمی از این جزیره زیر آب رفته است.


ریچارد کوترلا، از هالی لا مارک در تگزاس، که در حدود ۱۲ کیلومتری گلواستون قرار دارد، به خبرگزاری آمریکایی «سی ان ان» گفت که طوفان به شدت خانه وی را لرزانده است.


مقام های آمریکایی به ساکنان گلواستون دستور داده بودند که این منطقه را ترک کنند، ولی استیو لو بلان، از مسئولین شهرداری این جزیره، اعلام کرده است که ۴۰ درصد از ۵۷ هزار نفر از ساکنان گلواستون از این دستور سرپیچی کرده اند و امکان دارد که طوفان تلفات سنگینی را در این منطقه در پی داشته باشد.


در لوییزیانا نیز طوفان موجب سیل شده و هزار و ۸۰۰ خانه و مغازه زیر آب رفته اند.


XS
SM
MD
LG