لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

بخش فارسی هم به اعتصابیون بی‌بی‌سی پیوست


صادق صبا
صادق صبا
در پی اعتصاب کارکنان بی بی سی در بريتانيا بخش فارسی اين سرويس خبری نيز دچار اختلال‌هايی شده است. اما صادق صبا مدير اجرايی بخش فارسی بی بی سی، در گفت و گويی با راديو فردا می‌گويد کاهش بودجه شامل کارمندان اين بخش نخواهد شد.
صادق صبا: اعتصابی که الان در بی بی سی وجود دارد به اين دليل است که مرکز تصميم‌گيری بی بی سی می‌گويد به دليل کاهش بودجه ، ناچار است که عده‌ای از کارکنانش را از کار برکنار نمايد.
ولی اتحاديه خبرنگاران بی بی سی معتقد است که بی بی سی بايد تلاش کند که اين افراد را در بخش های ديگر اين مجموعه جايگزين نمايد، تا بتوانند کارکنند.
همکاران من در بخش فارسی بی بی سی هم با اينکه هيچ بازخريد اجباری در اين بخش وجود نداشت، در حمايت از بخش‌های ديگر بی بی سی، اعتصاب کرده‌اند که البته ما می‌دانيم که اعتصاب حق مشروع و قانونی همه کارکنان بی بی سی و ديگران در بريتانياست و ما هم اين حق را به رسميت می‌شناسيم.
از اين جهت که در برنامه‌های ما، يعنی در بخش فارسی هم، اختلال ايجاد شده است از همه مخاطبان پوزش خواهی می‌کنيم.
اتحاديه روزنامه نگاران در بريتانيا از بی بی سی انتقاد می‌کند و می‌گويد که اين رسانه از يک سو دارد عده‌ای را بازخريد می‌کند و پول کلانی بابت آن پرداخت می‌نمايد و از سوی ديگر، برخی از همين افراد ممکن است دوباره استخدام شوند.
شما با اين انتقاد موافقيد؟
بی بی سی بخش جهانی معتقد است که به دليل اينکه ۱۶ درصد از بودجه اش کاهش يافته است، ناچار بوده‌اند اقداماتی انجام دهند.
از جمله اينکه برنامه های پنج زبان اين رسانه به کلی تعطيل شده است و مقداری از برنامه‌های بخش های ديگر هم کم شده است، راديوی برخی از زبان‌ها تعطيل شده است.
ما هم در بخش فارسی، راديو شبانگاهی را به همين دليل و از عيد سال جاری تعطيل کرديم.
بی بی سی به دليل کاهش بودجه ناچار شد که حدود ۴۰۰ نفر از نيروهايش را کاهش دهد که از مجموع اين ۴۰۰ نفر، عده زيادی به طور اختياری تصميم گرفتند که با دريافت مبالغی از بی بی سی بيرون بروند.
عده ديگری را هم بی بی سی در بخش‌های ديگر تشکيلاتش استخدام کرده است . می‌توان گفت الان دعوا بر سر ۱۰۰ نفر است که مديريت بی بی سی معتقد است که برای اين ۱۰۰ نفر ديگر نمی‌تواند کاری بکند.
گرچه می‌گويد که ما کماکان به تلاشمان برای استخدام اين افراد در ساير بخش‌ها ادامه می دهيم، ولی می‌گويد که ما قادر نيستيم که اين درخواست اتحاديه خبرنگاران انگليس را بپذيريم که هيچ گاه در بی بی سی، کاهش اجباری نيرو وجود داشته باشد.
بی بی سی می‌گويد که ما نمی‌توانيم اين درخواست را بپذيريم ولی حاضريم گفتگوها را با اين اتحاديه کماکان ادامه بدهيم ، شايد بتوانيم راه‌حل‌های ديگری برای اين مشکل پيدا کنيم.
قرار است که دوباره در اين مورد فکر کنند و در روز يازدهم اوت يعنی چيزی حدود ۱۲ روز ديگر، باز هم طرفين دعوا دوباره بنشينند و ارزيابی کنند که آيا می توانند راه حلی پيدا کنند يا خير؟
دعوا بر سر اين است که اتحاديه روزنامه نگاران بريتانيا از بی بی سی درخواست دارد که تعهد بدهد که اخراج اجباری در اين رسانه وجود نخواهد داشت و بی بی سی هم می‌گويد که چنين تعهدی را نمی تواند بپذيرد.
فکر می‌کنيد که ادامه اين گفت‌وگو چقدر بر بخش فارسی بی بی‌سی تاثيرخواهد گذاشت؟ آيا برنامه‌های شما به زودی روال عادی را پيدا می‌کند؟
طبيعتا وقتی ساير بخش‌ها در بی بی سی اعتصاب می‌کنند، مثل اعتصاب امروز يا اعتصابی که دو هفته پيش رخ داد، بر عملکرد بی بی سی فارسی هم اثر خواهد گذاشت.
چرا که همکاران من در بخش بی بی سی فارسی هم با اينکه ما در اين بخش هيچ گونه اخراج اجباری نداشتيم، در حمايت از همکاران خود در ساير بخش های بی بی سی، دست به اعتصاب زده‌اند.
در نتيجه امروز مثلا برنامه بامدادی‌مان حالت عادی خود را نداشت و برنامه ضبط شده را پخش کرديم.
سايتمان را نمی‌توانيم دائما مثل هميشه به روز کنيم و برنامه تلويزيونی ما امروز با اختلالاتی مواجه شد. برنامه «نوبت شما» را نخواهيم داشت و به احتمال زياد برنامه «۶۰ دقيقه» را به شکل سابق نخواهيم داشت.
ولی به هر حال عده‌ای از همکاران من، همچنان بر سر کار خود حاضر شدند و با کمک آنها ما برنامه‌های تلويزيونی خود را همچنان ادامه خواهيم داد.
پيش بينی می‌کنيد که اين وضع تا چه مدتی ادامه خواهد يافت؟
من فکر نمی‌کنم که مسئله بی بی سی به اين زودی تمام شود. برای اينکه مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد درباره بخش جهانی بی بی سی است و به زودی می‌دانيم که بخش داخلی بی بی سی هم ناچار است که عده‌ای از نيروهای خود را کم کند.

بخش داخلی بی بی سی هم با کاهش بودجه‌ای حدود ۲۰ درصد مواجه است.
XS
SM
MD
LG