لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۴

بازداشت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت


بهاره هدايت، دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت.
بهاره هدايت، دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، محمد هاشمی و بهاره هدايت، دبير تشکيلات و دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت روز يکشنبه در تهران بازداشت شدند.


بازداشت این دو نفر برای دومين بار طی يک سال اخير و به طور غير منتظره ای با حکم قاضی متين راسخ صورت گرفت.


به گفته دوستان و خانواده بهاره هدايت و محمد هاشمی، نيروهای امنيتی در ساعت هفت صبح روز يکشنبه در اقدامی هماهنگ، به منزل پدری اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت رفتند و با تفتيش و ضبط وسايل شخصی، آنان را بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل کردند.


محبوبه جوادی، مادر بهاره هدايت، در مورد بازداشت دخترش به راديو فردا گفت:«ساعت هفت صبح، زنگ خانه را زدند و گفتند که از کلانتری آمده اند و پدر بهاره را خواستند و به او گفتند که اجازه دارند خانه را بگردند.»


وی می افزاید: « پس از آن، دو مامور مرد و يک مامور زن داخل خانه شدند و به مدت دو سه ساعت اقدام به گشتن خانه کردند و آن را به هم ريختند و چند سی دی و اوراقی را با خود بردند و از دخترم هم در اين مورد امضا گرفتند. البته او را هم با خود بردند. هر چه هم گفتم که دخترم را کجا می بريد، او که کاری نکرده است. بهاره هم گفت من کاری نکرده ام که بخواهيد بازداشتم کنيد. اما آنها گفتند که او خوب می داند که چرا بازداشت می شود.»


محمد هاشمی و بهاره هدايت به همراه ديگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در سال گذشته نیز بازداشت شدند و بيش از يک ماه در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر بردند.

در خصوص علت بازداشت اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت هيچ اطلاعی در دست نيست. اما قرار بود که روز ۱۳ مردادماه، جلسه دادگاه محمد هاشمی برگزار شود.


محمد هاشمی و بهاره هدايت به همراه ديگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در سال گذشته نیز بازداشت شدند و بيش از يک ماه در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر بردند.


بهاره هدايت نيز در تجمع مسالمت آميز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ بازداشت و در دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعليقی محکوم شده بود.


بازداشت اين دو فعال دانشجويی در شرايطی روی داده است که در هفته های گذشته، بيش از ده دانشجو در مشهد و سه دانشجو نيز در تهران بازداشت شدند.


بر اساس گزارش ها، تعداد دانشجويان بازداشت شده به حدود ۲۰ نفر رسيده است.


امين محمديان، يکی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت، در خصوص دليل بازداشت اين دو فعال دانشجويی به راديو فردا گفت:«دليل اين بازداشت ها مشخص نيست، ولی حدس زده می شود که مربوط به بازداشت هايی باشد که هر سال، حول و حوش ۱۸ تير انجام می شود.»


اشاره آقای احمديان به وقایع ۱۸ تير سال ۱۳۷۸ است که در جريان آن دانشجويان کوی دانشگاه تهران مورد حمله لباس شخصی ها و نيروی انتظامی قرار گرفتند.


اين موضوع منجر به تجمع های گسترده و راهپيمايی هايی از سوی دانشجويان شد که با واکنش شديد نيروهای امنيتی، لباس شخصی و نیروی انتظامی مواجه شد.


در اين ميان، علی نيکونسبتی، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت، در مصاحبه ای به برخوردهای صورت گرفته با فعالان دانشجويی در روزهای اخير اعتراض کرد.


همچنين عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکيم وحدت، با محکوم کردن موج بازداشت فعالان دانشجويی، خواستار رعايت حقوق شهروندی دانشجويان و نيز پاسخگويی نهادهای مسئول در قبال هجوم امنيتی به دانشگاهيان شد.


XS
SM
MD
LG