لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

«سوريه می تواند به حل بحران هسته ای ايران کمک کند»


وليد المعلم
وليد المعلم
همزمان با آغاز مذاکرات جرج ميچل فرستاده ويژه دولت اوباما با سران سوريه، وزير خارجه سوريه با ابراز آمادگی کشورش برای انجام ديالوگ با ايالات متحده، گفت سوريه می تواند به حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی ايران کمک کند.

وليد المعلم وزيرخارجه سوريه شامگاه جمعه دريک نشست خبری در لندن درپايان ديدار با ديويد ميليبند همتای بريتانيائی خويش، گفت سوريه می تواند از مناسبات نزديک و دوستانه خود با ايران استفاده کند و موجب حل معضل هسته ای ايران شود.

به گزارش اسوشيتد پرس و جروزالم پست، وزيرخارجه سوريه افزود که حل مساله هسته ای ايران به تهران بستگی دارد و «آنها بر اساس منافع خود تصميمات را اتخاذ می کنند و بدون حضورايران در مذاکرات ( با قدرتها) (طرفهائی که مايل به حل اين معضل هستند) نمی توانند به نام ايران تصميم بگيرند».

وليد المعلم گفت سوريه از رسيدن به راه حلی ميان ايران، «که هم پيمان و يار سوريه است»، با غرب پشتيبان می کند.

وزيرخارجه سوريه گفت ميان مساله هسته ای ايران و لزوم خلع سلاح هسته ای اسرائيل با هدف رسيدن به خاورميانه ای عاری از سلاح های هسته ای ارتباط وجود دارد، و خواهان فشار بريتانيا برشورای امنيت برای تصويب قطعنامه عاری شدن خاورميانه از جنگ افزار اتمی شد.

وزيرخارجه بريتانيا دراين نشست خبری گفت سوريه از «موقعيتی ويژه» که بتواند ايران را به عدول از برنامه های هسته ای وادارکند، برخوردار است.

ديويد ميليبند گفت گروه ۱+۵ در انتظار پاسخ دولت جديد ايران است و ايران بايد بداند که تصميماتی که در واکنش به بسته بسيار روشن قدرت ها می دهد، اهميت بسيار زيادی دارد.

جرج ميچل فرستاده ويژه اوباما در امورخاورميانه در چارچوب دورديگری از ماموريت خود در منطقه، شنبه با بشار اسد رئيس جمهوری سوريه ديدارکرد، که اين ديدار، تلاشی تازه از سوی آمريکا برای بررسی احتمال بهبود مناسباتش با سوريه تلقی شده است.

اين دومين سفر آقای ميچل به سوريه درهفت ماهی است که ماموريت برقراری صلح خاورميانه را بر عهده دارد. هدف از اين سفر، بررسی زمينه ازسرگيری مذاکرات سياسی سوريه با اسرائيل است. پی.جی. کرولی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا جمعه گفت «می خواهيم ببينيم سوريه برای کمک به گردونه صلح چه کمکی می تواند بکند».

درکنفرانس خبری لندن، وزيرخارجه سوريه تاکيد کرد که سوريه درانديشه بهبود مناسبات با آمريکاست و انتظاردارد که مذاکرات شنبه جرج ميچل به اين هدف کمک کند، و گفت «آمدن آقای ميچل گام نخست در اين ديالوگ است».

آقای معلم تاکيد کرد که دعوت بشار اسد ازباراک اوباما برای سفر به سوريه برقراراست -«حتی اگر دعوتنامه رسمی هنوز برای وی ارسال نشده است». اين دعوت، ماه گذشته از سوی بشار اسد در مصاحبه با شبکه تلويزيونی اسکای نيوز بيان شد.

سوريه نزديک ترين هم پيمان جمهوری اسلامی ايران در سی سال اخير بوده است. شهريور گذشته، بشاراسد در سفر نيکلا سارکوزی رئيس جمهوری فرانسه به دمشق، پس از آنکه سارکوزی گفت «يک روز دنيا بيدارخواهد شد و وخواهد شنيد که اسرائيل به ايران حمله کرده»،آمادگی سوريه را برای ميانجی گری در حل مناقشه هسته ای ايران با غرب ابراز داشت.

سارکوزی تيرماه سال گذشته نيز در سفر آقای اسد به پاريس تاکيد کرده بود که سوريه می تواند در حل بحران کمک کند.

سفر دو روزه مرداد گذشته آقای بشار اسد به ايران نيز در اين راستا ارزيابی شد اما در پايان اين سفر سوريه در بيانيه ای اعلام کرد آقای اسد حامل هيچ پيامی از غرب برای ايران در مورد برنامه هسته ای ايران نبوده است. ايران نيز دخالت سوريه را تکذيب کرد.
XS
SM
MD
LG