لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

ناآرامی های جهان عرب ممکن است به سوريه کشيده شود


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
به نوشته سايت آمريکايی سی ان ان، آنچه که از اواسط ماه دسامبر در قالب اعتراضات گسترده مردمی در تونس آغاز شد و حکومت آن کشور را ساقط کرد و سپس به کشورهای الجزاير ، اردن ، يمن ، سودان و اکنون هم مصر را با بحران سياسی روبرو کرده است ممکن است به سوريه نيز کشيده شود.

گروه های مخالف حکومت سوريه از مردم دعوت کرده اند که روز شنبه در تظاهرات عمومی عليه حکومت بشار اسد شرکت کنند. اين گروهها از هم اکنون يک صفحه ويژه در شبکه فيس بوک تهيه کرده و برای شرکت در اين تظاهرات در دمشق و شهرهای ديگر سوريه تبليغ می کنند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان دعوت کنندگان اين تظاهرات خواستار بهبود سطح زندگی و معيشت مردم، بهبود وضعيت حقوق بشر و آزادی ها و فضای بيشتر برای حضور جوانان شده اند. هنوز مشخص نيست که چند نفر در اين تظاهرات شرکت خواهند کرد. تاکنون چند هزار نفر حمايت خود را از اين اقدام در صفحه فيس بوک اعلام کرده اند.

انستيتو مطالعات خاورميانه که يک مرکز مطالعاتی در شهر واشنگتن است و مطالب صفحه فيس بوک سوريه را ترجمه و بررسی کرده می گويد شايد تعداد زيادی از حاميان اين اقدام سوری های ساکن خارج از کشور باشند.

شبکه خبری سی ان ان می افزايد که روز يکشنبه سودان شاهد چشمه ديگری از اين ناآرامی ها و اعتراضات در جهان عرب بود. تعدادی از دانشجويان و افراد ديگر که تعداد آنها را نمی توان مشخص کرد در يک تظاهرات مجازی که در صفحات فيس بوک برگزار شد خواهان برکناری دولت اين کشور شدند . رهبران اين حرکت می گويند که اقدام آنها تحت تاثير حوادث اخير در تونس صورت گرفته است.

در جريان تظاهرات دانشجويان در دانشگاه خارطوم نيز آنها عليه گرانی و فساد حکومتی شعار داده و همبستگی خود را با تونس و مصر اعلام کردند.

در بخشی از اطلاعاتی که به زبان انگليسی در صفحه فيس بوک اين گروه از دانشجويان منتشر شده است چنين آمده :« مردم سودان ديگر ساکت نخواهند نشست . زمان آن فرا رسيده که ما از طريق تظاهرات مسالمت آميز و بدون دست زدن به هيچ اقدام خرابکارانه ای حقوق خود را طلب کنيم.»

در بخش ديگری گفته می شود:« ما عليه افزايش قيمتها ، فساد مالی حکومتی ، بيکاری و سياست های غلط دولت از جمله سرکوب و خشونت عليه زنان، شلاق زدن آنها که با تمام شئون و اعتقادات اسلامی و انسانی مغايرت دارد و خشونت و سرکوب اقليت های قومی اعترا ض و تظاهرات می کنيم.»

روزنامه « تريبون» چاپ خارطوم به نقل از يک بيانيه پليس گزارش داد که ۷۰ نفر پس از تظاهرات روز يکشنبه دستگير شده اند که از آن عده ۴۰ نفر دانشجو هستند.

همزمان يک صفحه ديگر روی فيس بوک پديدار شده که مردم يمن را به شرکت در تظاهراتی در روز پنجشنبه دعوت می کند . يمن و به خصوص شهر صنعا در هفته های اخير شاهد چند مورد تظاهرات اعتراضی بوده است.

تظاهرات مردمی در تونس که آغاز گر گسترش موج اعتراضات مشابه در شمال آفريقا و خاورميانه شد پس از آن آغاز شد که يک فارغ التحصيل بيکار در اعتراض به مشکلات اقتصادی مثل بيکاری و گرانی کالاها خود را به آتش کشيد.
XS
SM
MD
LG