لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

«لغو بخشی از تحریم های آمریکا علیه سوریه»


جرج ميچل
جرج ميچل
همزمان با مذاکراتی که جرج ميچل، فرستاده ويژه رئيس جمهوری آمريکا در خاورمیانه با بشار اسد رئيس جمهوری سوريه در دمشق انجام داد، سفير سوريه در آمريکا از تصميم واشينگتن به لغو بخشی از تحريم ها عليه سوريه خبر داد.

عماد مصطفی سفير سوريه در واشينگتن می گويد که آمريکا به سفارت سوريه خبرداده که آماده لغو تحريم ممنوعيت فروش هواپيماهای مسافربری و تجهيزات يدکی آن، و نيز لغو ممنوعيت صادرات سيستمهای ارتباطاتی پيشرفته و تجهيزات مخابراتی است.

عماد مصطفی يکشنبه در گفت و گوئی با تلويزيون دولتی سوريه گفت: «در نتيجه سياست های اوباما، مقامات کنگره نيزخواهان رفع تنش در مناسبات آمريکا با سوريه، و آماده تصويب قوانينی جديد برای لغو تحريم ها هستند.»

آقای مصطفی افزود: «دولت اوباما پی برده که بهبود مناسبات با سوريه موجب پيشرفت روند صلح خواهد شد.»

سوريه مذاکرات يکشنبه جرج ميچل با بشار اسد را نيز «مثبت» توصيف کرد. در بيانيه رسمی سوريه آمده است که «اين مذاکرات، بيانگر اراده دولت آمريکا در گشودن صفحه ای نوين درمناسبات واشينگتن- دمشق بود.»

جرج ميچل نيز خود پيش از ترک سوريه با «صريح و مثبت» توصيف کردن مذاکراتش با بشار اسد گفت «نياز سوريه صلح واقعی است» و آمريکا برای داشتن روابطی عادی با سوريه تلاش می کند.

ميچل گفت آمريکا می خواهد که مذاکرات سياسی اسرائيل و سوريه از سرگرفته شود تا در نهايت اين روند، اسرائيل نيز با همه کشورهای منطقه مناسبات عادی داشته باشد.

جرج ميچل تاکيد کرد که طرح صلح اتحاديه عرب نيز بر صلح واقعی ميان اسرائيل و اعراب تاکيد دارد.

هفته گذشته نيز فردريک هوف معاون جرج ميچل با بلندپايگان سوری ديدار کرده بود.

از زمان روی کارآمدن باراک اوباما در آمريکا، سوريه می کوشد چهره ملايمی از خود را به غرب نشان دهد. وزير خارجه سوريه نيز جمعه «آمادگی کشورش را برای ميانجی گری ميان ايران با غرب بر سر برنامه هسته ای ايران» مورد تاکيد قرارداد.

دولت اوباما تاکيد کرده که سياست آمريکا در قبال سوريه، تشويق آن کشور به گام نهادن در مسير سياست های همراهی با غرب، دور شدن از تروريسم و ايفای نقش سازنده در روند صلح است.

با وجود اين، آقای اوباما هجدهم ارديبهشت با ارسال نامه ای به کنگره، سوريه را برای منافع ملی آمريکا «تهديد» ناميد و تحريم ها عليه سوريه را برای يک سال ديگر تمديد کرد و نوشت «سوريه همچنان حامی تروريسم بوده و طرحهايش برای توليد موشکهای دورپرواز و سلاح های کشتار همگانی نگران کننده است.»

وزارت خارجه آمريکا نيز در گزارش سه ماه پيش خود، سوريه را پس از جمهوری اسلامی، «فعال ترين حامی تروريسم درجهان» معرفی کرد.

آمريکا درپی قتل رفيق حريری نخست وزيراسبق لبنان در زمستان ۴ سال پيش، سفير خود از سوريه را فرا خواند و تحريم ها عليه آن کشور را شدت بخشيد، که براساس آن حتی هواپيماهای سوريه نمی توانند به آمريکا پرواز کنند.

جيمی کارتر رئيس جمهوری اسبق آمريکا که در دو سال اخير ديدارهائی از سوريه داشته است، ۲۱ خرداد پس از ملاقاتی ديگر با بشاراسد گفت آمريکا می تواند تحريم ها عليه سوريه را لغو کند.

آمريکا چند هفته پيش نيز دفاتر فرهنگی خود را در سوريه بازگشائی کرد.
XS
SM
MD
LG