لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

پهپادهای «ابابيل» ايران در سوريه يا ماکت هايی برای جنگ تبليغاتی؟


شورشیان سوری می گویند که پهپادهای ساخت ایران را به تصرف درآورده اند.
شورشیان سوری می گویند که پهپادهای ساخت ایران را به تصرف درآورده اند.
سايت «دنجر روم» که اخبار امنيتی را دنبال می‌کند، شانزدهم ماه اوت در گزارشی به قطعه فيلم جديدی اشاره کرد که توسط ارتش آزاد سوريه منتشر شده و تصاويری از تجهيزاتی را نمايش می‌دهد که به ظاهر مربوط به هواپيماهای بدون سرنشين ايرانی هستند که در يک فروشگاه ماشين آلات صنعتی در شهر حلب به تصرف نيروهای شورشی سوری در آمده‌اند.

به گزارش راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، مردانی که در اين قطعه ويدئويی در برابر دوربين ظاهر می شوند، می‌گويند هواپيماهای فوق را در يک فروشگاه ماشين آلات به همراه چند جلد کتاب با تصوير آيت الله روح الله خمينی، ‌ رهبر پيشين جمهوری اسلامی، ‌ با عنوان «آموزه‌های امام» [به زبان عربی] يافتند.

اين هواپيماهای بدون سرنشين شباهت زيادی به نوعی پهپاد (هواپیمای هدايت پذير از راه دور) ساخت ايران دارند که با نام «ابابيل» شناخته می شوند.

در عين حال، شباهت هايی ميان اين پرنده های آهنين با خانواده هواپيماهای بدون سرنشين ايران موسوم به «صاعقه» نيز مشاهده می شود، ‌اما دو متخصص در گفت و گوهايی جداگانه با راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، گفته اند که مطمئن نيستند که اين هواپيماها اساساً ‌توانايی پرواز داشته باشند.

پهپاد ابابيل با هدف اصلی رصد نيروهای دشمن،‌ سال ها پيش توسط ايران در جريان جنگ ايران-عراق طراحی شد. بر خلاف ابابيل، هواپيماهای بدون سرنشين در فيلم منتشر شده توسط ارتش آزاد سوريه فاقد محفظه مخصوص دوربين رصد در دماغه هستند؛ البته بايد اين نکته را نيز در نظر داشت که دوربين های تعبيه شده در اين سری پهپاد ها در دماغه جلوی هواپيما يا ميان دو بال در قسمت زيری قرار می گيرند و در ويدئوی فوق هيچ تصويری از زاويه زير دستگاه مشاهده نمی شود.

علاوه بر اين، بر خلاف پهپاد ابابيل، هيچ کدام از هواپيماهای بدون سرنشين کشف شده در سوريه، دارای ملخ نيستند، که البته بازهم می توان فرض کرد که ملخ هواپيماها در گوشه ای از فروشگاه ماشين آلات محل ضبط اين پهپادها نگهداری می شوند.

نکته ديگر که در فيلم به وضوح ديده می شود اين است که ظاهراً پهپادها هنوز به طور کامل سوار نشده اند. در ثانيه چهل و پنجم فيلم فردی که دربرابر دوربين صحبت می کند به بال يکی از هواپيماها دست می زند و بال پهپاد مختصر تکانی می خورد.

يک کارشناس موشک که به شرط ناشناس ماندن با راديو اروپای آزاد/راديو آزادی مصاحبه کرد نيز پس از تماشای فيلم منتشر شده توسط سوری ها گفت که اساساً شک دارد اين هواپيماها توان پروازی داشته باشند.

اما اگر پهپادهای ويدئوی شورشيان سوريه، به راستی همان ابابيل های ايرانی باشند، اين چند هواپيما نخستين پهپادهای ساخت ايران نيستند که به سوريه ارسال می شوند، در اين صورت آنچه اين فيلم نشان می دهد سند محکمی خواهد بود از دست داشتن ايران در تنش های سوريه.

اگر هم آنچه در فيلم ديده می شود هواپيماهای بدون سرنشين ايران نباشند، بايد ويدئوی جديد را به حساب استراتژی جنگ تبليغاتی پيچيده ارتش آزاد سوريه در نبرد خود عليه پرزيدنت بشار اسد گذاشت.
XS
SM
MD
LG