لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

تلفن در مورد صاحب آن چه می گويد


استفاده از خطوط تلفن ثابت هنوز هم مرسوم ترين شيوه ارتباط در نظر سنجی هايی است که در اکثر کشورهای غربی و از جمله آمريکا انجام می شوند، چون تماس با تلفن موبايل ممکن است پر هزينه و پيچيده تر باشد.

اما موسسه نظرسنجی پيو در آمريکا در تحقيقات جديدی به اين نکته دست يافته است که کسانی که هنوز هم از خطوط تلفن ثابت استفاده می کنند به نسبت ساير افراد و خانواده هايی که ترکيبی از موبايل و خط ثابت دارند و يا صرفا از تلفن موبايل استفاده می کنند هم از نظر سياسی و هم اجتماعی محافظه کار تر هستند.

به نظر می رسد که زمينه يا پايه های اساسی اين تفاوت ها بيشتر از هر چيز مربوط به سن، طبقه اقتصادی و نژاد اين افراد است.

به عنوان مثال گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال ۴۱ درصد از جمعيتی را تشکيل می دهند که فقط تلفن موبايل دارند و در مقابل فقط هفت درصد از جمعيتی هستند که از خط تلفن ثابت نيز استفاده می کنند. در عين حال در آمريکا درصد بيشتری از اقليت های نژادی از تلفن موبايل استفاده می کنند و کسانی که درآمد آنها زير ۳۰ هزار دلار در سال است و يا تحصيلات عالی ندارند جزو گروهی هستند که فقط از تلفن موبايل استفاده می کنند.

در تحقيقات موسسه نظر سنجی پيو مشخص شده که افرادی که از خط تلفن ثابت استفاده می کنند معمولا نقش و ديدگاه فعالتری در مسائل سياسی دارند. اکثرا در رای گيری ها شرکت می کنند و اخبار و تحولات روز را از نزديک تعقيب می کنند. در هر جناح و تمايل سياسی دارندگان و استفاده کنندگان از خطوط تلفن ثابت بيانگر و مدافع ديدگاه های محافظه کارانه و سنتی تر هستند.

اسکات کيتر از مديران اين تحقيقات در موسسه نظرسنجی پيو می گويد:« يافته های اين تحقيقات جديد تاثيری روی نظرسنجی هايی که در گذشته انجام شده مثلا نظرسنجی های مربوط به انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۰۸ ، تاثيری نخواهد داشت.

احتمالا در آن دوره تعداد کسانی که فقط از تلفن موبايل استفاده می کردند کمتر بوده است و آن عده ای که از طريق تلفن ثابت و زمينی قابل دسترسی نبوده اند احتمالا در رای گيری شرکت نکرده اند.»
XS
SM
MD
LG