لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

داور ايرانی از تنیس و تحریم می گوید


عادل برقعی، داور بين‌المللی تنيس
عادل برقعی، داور بين‌المللی تنيس
داور ايرانی، به‌خاطر قانون تحريم‌های آمريکا، از قضاوت در مسابقات بين‌المللی تنيس اوپن آمريکا محروم شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

عادل برقعی، داور بين‌المللی تنيس، سابقه‌ی قضاوت در بزرگترين رويدادهای تنيس، از جمله مسابقات تنيس ويمبلدون را دارد.

در گفت‌وگو با اين داور بين‌المللی ايرانی، رادیو فردا نخست از او می‌خواهد که خودش توضيح بدهد که ماجرا چيست؟

برقعی: قرار بود که از هفته پيش به دعوت فدراسيون تنيس آمريکا در مسابقات اوپن آمريکا شرکت کنم جهت قضاوت در اين مسابقات. چند روز قبل از مسابقات در حالی که من در کانادا در حال قضاوت در يکی ديگر از مسابقات بين‌المللی بودم به من اطلاع دادند که به دليل مشکلات سياسی نمی‌توانم در اين مسابقات شرکت کنم. به خاطر قوانين جاری کشور آمريکا. عذرخواهی کردند و آرزو کردند که در آينده بتوانيم با رفع اين مشکلات با هم همکاری کنيم و من هم حضور پيدا کنم در مسابقات.

آقای برقعی، اين استنباط فدراسيون تنيس آمريکاست يا واقع قوانين ايالات متحده اجازه نمی‌دهد که مثلا يک داور بين‌المللی ايرانی که سابقه داوری در ويمبلدون دارد يا مسابقات اوپن استراليا، از قضاوت محروم شود؟ اين مشکل چيست؟

واقعيت اين است که آن چيزی که من متوجه شدم بعد از اين که مشورت کردم با دوستان ديگر، اين يک کم استنباط سخت گيرانه اين دوستان است بر اساس شنيده‌ها. و گرنه اگر مشکلی بود چطور به من ويزا دادند. فدراسيون تنيس اين کشور بهتر با قوانين آشنايی دارد يا مثلا سفارت‌های اين کشور که مسئول امور سياسی هستند؟ ضمن اينکه وقتی به عقب تر بر می‌گرديم شاهد حضور کليه تيم‌های ايرانی هستيم در آمريکا و متقابلا ورزشکارهای آمريکايی به ايران آمدند بدون هيچ مشکلی.

بله. مثلا تيم ملی کشتی ايران دعوت شد.

بله. دقيقا. آخرين تيمی که اينجا بود تيم کشتی ما بود که بدون هيچ مشکلی آمد. من فکر می‌کنم اين مساله حل شده است بين کشورها که حضور ورزشکارها بدون هيچ مشکلی باشد و متقابلا ورزشکارهای آمريکايی هم که به ايران می‌آيند هيچ مشکلی برايشان نيست و حضور پيدا می‌‌کند.

داوران مثلا مسابقات تنيس اوپن آمريکا را فدراسيون جهانی تنيس معرفی می‌کند يا اينکه مشخصا برگزار کنندگان مسابقات داورها را دعوت می‌‌کنند؟

روال کار اين طوری است که يک فرم اعلام همکاری به ما می‌فرستند برای همه داورها و کسانی که علاقمند هستند و آمادگی اين را دارند که در آن تايم مسابقات حضور داشته باشند آمادگی خودشان را اعلام می‌کنند از طريق فدراسيون جهانی و در نهايت انتخاب داوران با همکاری فدراسيون جهانی تنيس و ای تی اف و برگزار کننده مسابقات هست که به طور مشترک انتخاب می‌‌کنند. ولی خب در نهايت انتخاب از طريق فدراسيون تنيس آمريکا است.

مگر در فرم همکاری شما مشخص نبود که شما ايرانی هستيد؟

چرا کاملا. ضمن اينکه من داور شناخته شده فدراسيون جهانی هستم و کاملا مشخصاتم در ليست فدراسيون جهانی تنيس هست.

آقای برقعی، آيا اميدی هست که اين مشکل رفع شود و شما در ادامه مسابقات بتوانيد به قضاوت برگرديد؟

من نااميد نيستم. اميدوارم که مشکل حل شود و من در جدول اصلی مسابقات که از دوشنبه شروع می‌شود حضور پيدا کنم. قرار بود جدول مقدماتی هم در آنجا داوری کنم که متاسفانه اين قضيه محقق نشد. دوستان خوبم در فدراسيون تنيس ايران، مديريت فدراسيون می‌دانم که سخت دنبال اين کار هستند و با جديت دارند پيگيری می‌کنند. خود من هم اينجا دارم سعی می‌‌کنم که متقاعد کنم دوستان را که اين تصميم اشتباه است.
XS
SM
MD
LG