لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

هفدهمین جشنواره تئآتر ايرانی در شهر کلن آلمان


پوستر جشنواره تئاتر ایرانی در کلن آلمان
پوستر جشنواره تئاتر ایرانی در کلن آلمان
۱۷ سال پياپی است که در اواسط فصل پائيز جشنواره تئآتر ايرانی فعاليت خود را در شهر کلن آلمان آغاز می کند. اين جشنواره که از سوی چند نهاد فرهنگی و کليسايی حمايت مالی می شود، امسال هم عنوان آسيای جوان را برای خود برگزيده است.

بهرخ بابايی، هنرمند تحصيل کرده تئآتر که از دست اندرکاران اصلی راه اندازی فستيوال تئآتر ايرانی در آلمان است در گفت و گو با راديو فردا درباره هدف هايی که اين جشنواره ۱۷ ساله تاکنون دنبال کرده، اين طور گفته است: «ما پنج سال اول را برای اين گذاشته بوديم، همکاران تئآتری که در سراسر دنيا پخش و پراکنده هستند، همديگر را پيدا کنيم و بشناسيم. در پنج سال اول واقعا اين اتفاق افتاد. گروه هايی که از آمريکا، اروپا و دنيا همديگر را نمی شناختيم، پيدا کرديم. پنج سال دوم بيشتر رفتيم روی کيفيت تئآتر و سعی کرديم گروه هايی را داشته باشيم که از نظر کار اجرايی يا کار تکست و متن و ارتباط با تماشاگر در سطح بالاتری باشند و جذب تماشاگران کنند. در همان جريان پنج ساله دوم بود که ما از ايران گروه تئآتر دعوت کرديم و يک مقدار مسائلی که اينجا ايجاد شد و عده ای مخالف بودند که از ايران گروه دعوت کنيم و يک عده موافق بودند. ما بالاخره از ايران گروه دعوت کرديم و تاحالا هم اين کار را ادامه داده ايم.»



خانم بهرخ بابايی در ادامه گفت و گو با راديو فردا از جنبش سبز در ايران هم ياد می کند و می گويد اين جنبش سبب نزديکی بيشتر ميان هنرمندان تئآتر در خارج از ايران شده است: «خوشبختانه الان با اين حرکت جديدی که در ايران آغاز شده، اين جنبش سبز اينجا گروه ها به همديگر نزديک تر شده اند و به همين دليل گروه های بيشتری از اينجا داريم و خوشبختانه گروه های بيشتری را که سالها نبودند در فستيوال، الان همراهمان داريم. يک مقدار هدف هر سال متفاوت می شود، ولی در عين حال هدف اصلی اينست که ما اينجا پايگاهی برای خودمان داشته باشيم. ما نمی خواهيم در جامعه آلمانی يک جامعه کوچک برای خودمان درست کنيم و در همان بسته بمانيم. وقتی بيست سال است که داريم اينجا زندگی می کنيم بايد درون اين جامعه باشيم و گرنه ايزوله می شويم. ما از اين جهت که به جامعه آلمانی نشان دهيم که همانطور که آنها ما را پذيرفته اند، ما هم آنها را پذيرفته ايم. بنابراين ما حتما در فستيوال آگاهانه هم اين کار را می کنيم که هم به زبان و هم به زبان آلمانی داشته باشيم و هم اينکه ترکيبی از اين دوتا.»

هفدهمين جشنواره تئآتر ايرانی که در تالار صحنه فرهنگ های جهان در شهر کلن آلمان برپا شده، سوای اجرای شش نمايشنامه ايرانی و آلمانی برنامه نمايشی ديگری هم زير عنوان شاهنامه خوانی به نقل داستان ابليس و آسمان رفتن کاووس به دو زبان فارسی و آلمانی می پردازد. شب پيانوی ايرانی و موسيقی و رقص افغانی هم از ديگر برنامه جشنواره پنج روزه تئآتر ايرانی است.

اين جشنواره از ۱۷ نوامبر آغاز شده و تا ۲۱ نوامبر ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG