لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

نگرانی آمریکا از نقض حقوق بشر در ايران


مارک تونر
مارک تونر

وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه در بيانيه ای به نگرانی ها از نقض حقوق بشر در ايران اشاره کرده و گفته است:« ايران هنوز از دادن حقوق اساسی مردم که حتی در قانون اساسی نظام هم به آن اشاره شده، خودداری می کند و محاکمات غيرشفاف و بدون استاندارد قضايی هنوز ادامه دارد.»

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در اين بيانيه گفته است:«به تازگی عبدالله و محمد فتحی در ايران اعدام شدند در حالی که پرسش های اساسی و اصولی در مورد بازداشت، اتهام و رسيدگی به پرونده آن ها هنوز به قوت خود باقی است. ضمن اين که نگرانی شديد خود از حبيب الله لطيفی، فعال کرد که او هم به اعدام محکوم شده را اعلام می کنيم.»

برادران محمد و عبدالله فتحی به اتهام «محاربه با خدا و سرقت مسلحانه»، پس از آخرین ملاقات با مادرشان صبح سه شنبه در اصفهان به دار آویخته شدند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر و کمپین مقابله با مجازات مرگ در ایران، بیژن فتحی پدر این دو برادر روز سه شنبه تایید کرد هر دو فرزندش صبحگاه روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ در زندان اصفهان به دار آویخته شدند.

محمد فتحی، ۲۷ ساله و عبدالله فتحی، ۲۹ ساله، در فروردین ۱۳۸۹ دستگیرشده و به زندان اصفهان منتقل شدند و بنا به گفته خانواده «تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی بازجویان» برای پذیرش اتهامات مطروحه از جمله «ارتباط با گروه های مخالف نظام، اقدام برای مبارزه مسلحانه، محاربه با خدا و سرقت مسلحانه» قرار گرفتند.

وزارت خارجه آمريکا بار ديگر از مقامات جمهوری اسلامی خواسته روند نقض حقوق بشر را متوقف کرده و آزادی های و حقوق اساسی شهروندان ايرانی را تامين کنند.

همچنين آمريکا از ايران خواسته به «وعده قبلی خود که از سوی محمد جواد لاريجانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل داده بود، عمل کند و با گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل، همکاری کافی داشته باشد.»

XS
SM
MD
LG