لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۲

«ايران، ازبکستان و روسيه بدترين کشورها در زمينه قاچاق انسان»


طبق گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا در مورد قاچاق انسان در سطح جهان، روسيه ، ازبکستان و ايران بدترين وضعيت را دارند.

براساس اين گزارش دولت های روسيه ، ازبکستان و ايران برای مقابله با اين مشکل هيچ اقدام موثری انجام نداده و برنامه مشخصی هم برای مقابله با آن ندارند. دولت آمريکا برای مجازات کشورهايی که در اين زمينه اقدامات لازم را انجام نمی دهند می تواند کمک های خود را به آن کشور کاهش داده و يا معلق کند.

جان کری وزير خارجه آمريکا به هنگام ارائه اين گزارش در واشنگتن گفت:« هدف ما از تهيه و انتشار اين گزارشهای سالانه قضاوت منفی در مورد ساير کشورها نيست. هدف ما ارائه کمک ، پيشنهاد و تاثير گذاری برای مقابله با مشکل قاچاق انسان است.»

وزير خارجه آمريکا افزود که اين کشور همراه با متحدان و دوستان خود در سراسر جهان کوشيد تا روشها و شيوه های جديد و موثرتری را برای مقابله با قاچاق انسان به کار بگيرد. به گفته وی تماس و همکاری آمريکا در اين مورد با تمام کشورهای جهان ادامه خواهد يافت چون مبارزه با برده داری در جهان امروزی وظيفه تمامی دولتهای جهان است و به نظر می رسد که هيچ دولتی در جهان در اين زمينه اقدامات کافی را انجام نمی دهد.

براساس گزارش وزارت خارجه آمريکا که با تکيه به آمارهای مرکز بين المللی مهاجرت مدعی است بيش از يک ميليون نفر در روسيه در شرايط « کار اجباری» زندگی می کنند يکی از انگيزه های اصلی قاچاق انسان در آن کشور سوء استفاده از نيروی کار ارزان است. افرادی که قربانی اين وضعيت هستند معمولا تحت آزارهای جسمی ، با دستمزد بسيار کم و شرايط معيشتی بسيار دشواری زندگی می کنند.

دولت روسيه در واکنش به انتشار اين گزارش اعتراض شديد خود را اعلام کرده و دولت چين نيز در بيانيه ای گفت که انتقادات آمريکا از شرايط مهاجران و کارگران در آن کشور مقرضانه و جانبدارانه است.

گزارش وزارت خارجه آمريکا در بخش مربوط به ازبکستان می گويد که قاچاق انسان برای بهره برداری از نيروی کار ارزان در فصل برداشت محصول پنبه هنوز هم بسيار متداول است و در اين ميان حتی کودکان نيز جزو قربانيان روشهای کار اجباری و ناعادلانه ای هستند که توسط نهادهای دولتی هدايت می شود.

سفير ويژه دولت آمريکا برای نظارت بر قاچاق انسان در سطح جهان می گويد که در سال ۲۰۱۲ تعداد محکوميت های تبهکاران دخيل در قاچاق انسان افزايش يافته است.

وی افزود: ميزان اين نوع محکوميت ها در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰ درصد افزايش يافته و در سراسر جهان حدود چهار هزار و ۷۵۰ نفر محاکمه و محکوم شده اند. در عين حال بر شمار قربانيان اين روشهای غيرقانونی که شناسايی شده اند افزوده شده و اين رقم اکنون به بيش از ۴۶ هزار نفر می رسد. اما متاسفانه اين رقم در مقايسه با کل ۲۷ ميليون نفری که قربانی قاچاق انسان هستند درصد بسيار ناچيزی است.»

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا در مورد قاچاق انسان پس از روسيه و ازبکستان کشورهای افغانستان، اوکراين ، آلبانی، بلاروس و ترکمنستان بدترين وضعيت را دارند.

اين کشورها در بخش ويژه ای از اين فهرست قرار داده شده اند چون در عين حال که تعداد قربانيان قاچاق انسان در آنها در حال افزايش است اما دولتهای آن کشورها اقدامات مهمی برای مقابله با اين مشکل را به اجرا گذاشته اند.

اين گزارش در مورد افغانستان خاطر نشان می کند که دولت آن کشور اخيرا برنامه گسترده ای را برای مبارزه با قاچاق انسان آغاز کرده است. اما قاچاق انسان در داخل مرزهای اين کشور به شکل گسترده ای ادامه دارد و قربانيان اصلی آن کودکان هستند که برای کارهای سختی مثل آجرپزی، فرشبافی و يا کارهای خانگی ، گدايی و بردگان جنسی و يا حمل مواد مخدر از آنها سوء استفاده می شود.

سفير ويژه دولت آمريکا برای نظارت بر قاچاق انسان خاطر نشان کرد که در سال گذشته کشورهای ارمنستان، آذربايجان، بوسنی و هرزه گويين، کوسور، عراق، قزاقستان، پاکستان، رومانی و تاجيکستان توانسته اند اقدامات موثری انجام دهند و به همين خاطر موقعيت آنها در اين فهرست جهانی ارتقاء يافته است.
XS
SM
MD
LG