لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

اتحادیه اروپا انفجار آنکارا را محکوم کرد


مقامات ترکيه می گويند انفجار روز سه شنبه بر اثر يک حمله انتحاری صورت گرفته است.
مقامات ترکيه می گويند انفجار روز سه شنبه بر اثر يک حمله انتحاری صورت گرفته است.

اتحاديه اروپا روز چهارشنبه ۲۳ مه، بمبگذاری در آنکارا را که موجب کشته شدن دست کم شش نفر و مجروح شدن حدود ۱۰۰ نفر شد محکوم کرد و آن را «حمله ای بزدلانه» ناميد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، اولی رن، از مقامات بلند پايه کميسيون اروپا در بيانيه ای گفت که اتحاديه اروپا با تلاش های ترکيه برای مبارزه با تروريسم اعلام همبستگی می کند.


سفارت آمريکا در آنکارا نيز اعلام کرد که ايالات متحده با دولت ترکيه برای مبارزه با تروريسم همکاری می کند.


اين انفجار در روز سه شنبه در منطقه تاريخی اولوس در يک بازارچه رخ داد. ۱۰ پاکستانی نيز بين مجروحان این حادثه هستند.


تاکنون هيچ گروهی مسئوليت اين انفجار را قبول نکرده است ولی رسانه های ترکيه با نقل قول از منابع پليس اين کشور نوشته اند که احتمالا حزب کارگران کرد، «پ.ک.ک»، طراح اين حمله بوده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، مقامات ترکيه می گويند انفجار روز سه شنبه بر اثر يک حمله انتحاری صورت گرفته است.


روزنامه های ترک حريت و راديکال نوشتند که انفجار مدت کوتاهی پيش از رسيدن فرماندهان ارتش به اين بازارچه اتفاق افتاده است. آنها در مسیر خود برای رفتن به مراسمی که توسط صنايع دفاعی کشور برگزار می شد، از مکان انفجار عبور کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ژنرال ياسر بويوکانيت، فرمانده ارتش ترکيه گفت که امکان حملات در شهرهای ديگر ترکيه وجود دارد.


وی افزود: «بايد بفهميم چه کسی اين تروريست ها را تغذيه می کند؟ چه کسی پشت آنها است؟»


در روز ۱۲ مه امسال نيز انفجار يک بمب در شهری بندری ازمير، موجب کشته شدن يک نفر و زخمی شدن ۱۴ نفر ديگر شد.


در سال ۲۰۰۳ میلادی حملات انتحاری افراد وابسته به القاعده موجب کشته شدن ۵۸ نفر شد.


کمیته بحران دولت ترکیه


یک روز بعد از این حادثه، دولت ترکيه کميته بحران تشکيل داده تا در شرايط حساس پيش از انتخابات، کنترل اوضاع را به دست بگيرد.


اردوغان:ترور در همه کشورهای جهان، در آمريکا، بريتانيا، اسپانيا و در همه جا چه نتايجی داشته، مشاهده می کنيم.»

به گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک، در اين اجلاس راه های مبارزه با ترور و مساله قطع آتش بس «پ ک ک» و تهديدهايی که عليه مراکز گردشگری ترکيه به عمل آورده بود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه طی سخنانی در رابطه با انفجار روز سه شنبه، فراخوان مبارزه بين المللی عليه تروريسم را اعلام کرد.


آقای اردوغان گفت: «ترور در همه کشورهای جهان، در آمريکا، بريتانيا، اسپانيا و در همه جا چه نتايجی داشته، مشاهده می کنيم. هميشه اين اصل را تکرار کرده ايم که برای مبارزه با ترور يک پلاتفرم بين المللی لازم است.»


ساير مقامات ترک و رهبران احزاب مختلف، خواستار وحدت عمل در مبارزه با تروريسم شدند.


اين در حالی است که کانال ماهوارهای تلويزيون روژ وابسته به «پ ک ک» انفجار آنکارا را يک عمليات تروريستی که غير نظاميان را هدف قرار داده، توصيف کرد.


به گفته «پ ک ک» انفجار آنکارا به اين دليل به حزب کارگران کردستان نسبت داده می شود که ارتش ترکيه بهانه لازم جهت عمليات برون مرزی عليه پايگاههای اين سازمان در خاک کردستان عراق را بدست بياورد.


XS
SM
MD
LG