لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی ترکیه پیروز شد


رجب طیب اردوغان و همسرش
رجب طیب اردوغان و همسرش
حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات محلی روز یکشنبه در ترکیه، به پیروزی دست یافت. پیروزی این حزب اسلامگرا در حالی حاصل شد، که آرای این حزب نسبت به انتخابات پیشین، کاهش زیادی یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با شمارش بیش از ۸۰ درصد از آرای انتخابات محلی ترکیه که روز یکشنبه برگزار شد، حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، با کسب نزدیک به ۴۰ درصد از آرا، برنده این انتخابات شد.

پیروزی حزب محافظه کار و اسلامگرای «عدالت و توسعه»، درحالی حاصل شد، که این حزب در مقایسه با انتخابات قبلی شهرداری ها و انتخابات پارلمانی دو سال پیش، با کسب آرای کمتری به قدرت رسید. حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات قبلی شهرداری ها با کسب حدود ۴۲ درصد و در انتخابات پارلمانی با آرای ۴۷ درصدی، پیروزی را از آن خود کرد.

علی رغم پیروزی، حزب رجب طیب اردوغان در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری ها، این حزب اسلامگرا در مناطق کلیدی همچون شهر کردنشین «دیاربکر» و «ازمیر»، ناکام ماند.

رتبه دوم انتخابات محلی ترکیه را حزب «جمهوری خواه خلق» به رهبری «دنیز بایکال» با افزایش آرای دو درصدی نسبت به انتخابات پیش، از آن خود کرد. این حزب سکولار ۲۰ درصد از آرای انتخاباتی را به خود اختصاص داده است.

حزب «حرکت ملی» نیز ۱۷ درصد از آرای مردمی، را به خود اختصاص داد. این حزب ناسیونالیست به رهبری «دولت باغچالی»، در دوره پیش ۱۰ از آرای رای دهندگان را از آن خود کرده بود.

نتایج شمارش آرا و مقایسه آنها با انتخابات پیشین، نشان می دهد ، با وجود پیروزی حزب «عدالت و توسعه»، تنها این حزب محافظه کار و اسلامگرا، نسبت به انتخابات پیشین، با کاهش آرا مواجه بوده و دو حزب «جمهوری خواه خلق» و «حرکت ملی»، آرای بیشتری را نسبت به دوره پیش کسب کرده اند.

حزب «عدالت و توسعه» نخستین بار در سال ۲۰۰۲، هفت سال پیش، موفق به شکست سکولارها در انتخابات شد. این حزب اسلامگرا تا کنون، در سه انتخابات گذشته بر سکولارها پیروز شده است.

حزب «عدالت و توسعه» در حالی با بدست آوردن نزدیک به ۴۰ درصد از آرا، در انتخابات محلی پیروز شد که رجب طیب اردوغان، رهبر این حزب، پیشتر اعلام کرده بود، در صورتیکه حزبش کمتر از ۴۷ درصد آرا را بدست بیاورد، از رهبری آن کناره گیری خواهد کرد.

در همین حال در زمان انتخابات محلی در ترکیه درگیری هایی نیز میان هواداران احزاب رقیب صورت گرفت که به دنبال آن دست کم پنج نفر کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت.
XS
SM
MD
LG